دوست دارم باز هم فیلم امام رضایی بسازم

مهرداد فریدکارگردان فیلم «دعوت‌نامه»:

دوست دارم باز هم فیلم امام رضایی بسازم

در ششمین شب از رویداد ۶۰ سال سینمای ایران و ارادت به امام رضا(ع)، فیلم دعوت‌نامه به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی مهرداد فرید در پردیس سینمایی مهر مشهد به نمایش درآمد.


فرید در نشست نقد و بررسی این فیلم بیان کرد: همیشه برای فیلمسازها تجربه تماشای اثر در کنار مخاطب ارزشمند است. تماشای این فیلم پس از هفت سال برای من بسیار خاطره‌انگیز و شیرین بود. هر چند شاید برخی مضامین آن از نگاه من قدیمی شده باشد؛ چراکه شتاب رشد اجتماع ما بسیار بالاست و اگر قرار بود این فیلم امروز ساخته شود، جور دیگری به آن می‌پرداختم.
وی درخصوص شکل‌گیری و ساخت این اثر بیان کرد: ایده اول فیلم متعلق به آقای چمنی از نویسندگان شهرستانی بود که مدتی روی قصه به اتفاق او کار کردیم و فیلم ساخته شد. از این بابت بر این نکته تأکید دارم دوستانی که در شهرستان هستند بدانند راه ورود به سینما بسته نیست.
فرید ادامه داد: ایده اصلی و اولیه این فیلم که یک جیب‌بر به زائران امام رضا (ع) دستبرد می‌زند ایده جذابی بود که فقط در مشهد قابل ساخت است. در فضایی مقدس فعلی نامقدس اتفاق می‌افتد و در نهایت رستگاری و عاقبت به خیری برای این فرد رقم می‌خورد، ساخت این داستان فقط در فضای مشهد و حرم امام رضا(ع) امکان‌پذیر بود.

نخ تسبیح قصه‌ فیلم امام رضا(ع) است
وی افزود: گاهی اوقات دستی از بیرون سرنوشت انسان‌ها را به هم گره می‌زند. در این فیلم نیز نخ تسبیح و پیوندزننده قصه‌ها امام رضا(ع) است.
فرید در پاسخ به نقد یکی از مخاطبان بیان کرد: خود من هم پس از هفت سال که کار را می‌بینم جزو منتقدان آن هستم. اقتضائات تولید موجب می‌شود تا نتوانیم کمال‌گرا باشیم و به متوسط قناعت کنیم تا تولید جلو برود. شاید ایراد من این است که هم تهیه‌کننده هستم هم کارگردان و به همین دلیل کار درست جلو نمی‌رود. من معتقدم در کشور ما اگر فیلمسازی فیلمی متوسط تولید کند، باید تشویق شود. اقتضائات تهیه موجب می‌شود تا در زمینه زیباشناسی برخی جاها کوتاه بیایم.
این کارگردان سینما گفت: قطعاً در مضامین اینچنینی سوژه‌های جذاب زیاد است. اگر شرایط فراهم شود نه فقط من، که خیلی از فیلمسازهای دیگر مایل هستند در این حوزه کار کنند و فیلم امام‌رضایی بسازند.
وی در مورد انتخاب بازیگران این فیلم بیان کرد: با توجه به اقتضائات تولید، خیلی دستمان در انتخاب بازیگران مشهور باز نیست. دعوت‌کردن از ستارگان مشهور موانعی دارد اما این شانس را داشتیم که با این گروه بازیگران کار کنیم و خوش‌شانس بودیم که در آن زمان مشغول کارهای دیگر نبودند. خیلی اوقات دستمزدی که بازیگران مشهور درخواست می‌کنند با چرخه تجاری سینما هماهنگ نیست به خصوص وقتی فیلم تجاری نباشد. انتخاب بازیگرها باید نسبت به بودجه فیلم صورت بگیرد. البته با توجه به قصه فیلم باید سراغ بازیگران کارآمد اما ناشناخته هم برویم تا به مردم و سینما معرفی شوند.

فیلم‌برداری در کنار مردم مشهد دلپذیر است
فرید در حاشیه این نشست در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار قدس خراسان بیان کرد: پیش از انقلاب نهادهای مذهبی با سینما مشکل داشتند. پس از پیروزی انقلاب رهبر معظم انقلاب اعلام کردند با سینما مخالف نیستیم و این چراغ راهی شد برای نهادهای مذهبی که به سمت سینما دست دوستی دراز کردند اما تا به حال این دوستی آن طور که باید و شاید برقرار نشده و شاید به همین دلیل هم تعداد آثار کم است. حمایت از فیلمسازان آن طور که باید و شاید از سمت این نهادها صورت نمی‌گیرد. ما به عنوان فیلمساز دست دوستی دراز کردیم و اگر این هماهنگی‌ها و حمایت‌ها از سوی دولت و نهادها صورت بگیرد، اتفاق‌های خوبی رخ می‌دهد.
وی در مورد فضا و ظرفیت سینمایی در مشهد گفت: مشهد جزو شهرهای بسیار شکوفا و پیشرفته است و در حوزه سینما کم از تهران ندارد. مردم مشهد سینما را می‌شناسند و دوربین را می‌فهمند. در زمان فیلم‌برداری هیچ مشکلی نداشتیم، کار کردن با مردم مشهد بسیار دلپذیر است و می‌توان به خوبی با آن‌ها کار کرد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه