برخورد با طبیب‌نماها بازدارنده نیست

قدس خراسان مداخلات درمانی پزشکان تقلبی را بررسی کرد

برخورد با طبیب‌نماها بازدارنده نیست

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: در سال ۱۴۰۱، تعداد ۸۷۶ بازدید از مراکز ارائه خدمات طب سنتی انجام شد که ۶۲۳ مورد مربوط به عطاری‌ها و ۲۵۳مورد اماکن دیگر بود و در نهایت ۳۶ مورد پلمب و به دادستانی معرفی شدند.


سید جواد مجتبوی در ادامه به آمار دو ماهه نخست سال ۱۴۰۲ اشاره و عنوان می‌کند: ۱۴۹بازدید انجام شده که ۸۸مورد عطاری و ۶۱ مورد مربوط به سایر اماکن بوده و از این تعداد هفت مورد پلمب شده است.
وی دخالت در درمان این مراکز متخلف را مواردی مانند طبابت، حجامت، فصد، زالودرمانی و خدمات طب مکمل عنوان و تشریح می‌کند: مواد مخدر یا داروهایی که برای مردم تجویز می‌کنند، آشکار و در معرض دید نیست و به شکل مخفی و جاسازی صورت می‌گیرد که در حوزه معاونت غذا و دارو تعریف می‌شود.
به گفته مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شکایت‌ها یا از طریق مراجعه حضوری است یا با تماس تلفنی و از طریق سامانه ۱۹۰ به دانشگاه می‌رسد و بیشتر شامل اعمال یداوی مثل حجامت، فصد، زالودرمانی، رگ‌گیری، تول‌گیری(بندی) و طب سوزنی است.
مجتبوی توضیح می‌دهد: روش تول‌گیری یک مداخله درمانی غیر علمی و تأیید نشده است که فرد با فوت کردن درون بینی افراد، ادعای درمان عفونت‌های سینوسی و گلودردهای مزمن و خُرخُر کردن در خواب را دارد. 
وی در ادامه بیان می‌کند: رگ‌گیری یک خدمت شناخته شده در طب ایرانی است و برای تسکین دردهای عضلانی انجام می‌شود که اگر توسط افراد غیرمتخصص انجام شود، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. یکی از شکایت‌های رسیده به دانشگاه علوم پزشکی در مورد فردی است که با رگ‌گیری نه تنها مشکل کمردردش برطرف نشده بلکه منجر به پاره شدن دیسک در ستون فقرات وی شده است.
مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد متذکر می‌شود: انجام حجامت و زالودرمانی توسط افراد غیرمتخصص و غیر بهداشتی بودن لوازم و محیط، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند که افراد باید پیش از مراجعه حتماً از داشتن مجوز و بهداشتی بودن محل اطمینان حاصل کنند.
مجتبوی در ادامه می‌گوید: یکی دیگر از تخلفاتی که گزارش شده مربوط به پول‌های کلانی است که به عنوان داروهای طب سنتی از مردم گرفته می‌شود. به عنوان مثال در یکی از موارد به بهانه درمان سرطان شخصی که پزشکان او را جواب کرده بودند، ۱۰ میلیون تومان از وی گرفته شد و در نهایت نه تنها مشکل آن شخص برطرف نشد؛ بلکه فوت کرد و این پرونده از طریق دادگستری به ما رسید. 
وی با بیان این مطلب که در یک مورد دیگر برای رگ‌گیری 5/2 میلیون تومان از بیمار هزینه دریافت شده است، تصریح می‌کند: پزشکان متخصص طب سنتی و ایرانی در مشهد حدود ۱۲ نفر هستند و البته حدود ۳۵ پزشک عمومی هم دوره‌های طب ایرانی را گذرانده‌اند و کارهایی مانند حجامت را انجام می‌دهند. پزشکانی که دوره دیده‌اند و مجوز طب سنتی از نظام پزشکی دارند، معمولاً روی تابلو مطبشان این موارد را ذکر و در داخل مطب نیز مجوزشان را کنار پروانه طبابت نصب می‌کنند.
مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره جعل عنوان پزشک متخصص طب ایرانی توسط افراد غیر پزشک این طور روایت می‌کند: برخی افراد دوره‌ای را گذرانده‌اند یا با پول، مدرک جعلی خریده‌اند و اقدام به مداخلات درمانی در زمینه طب ایرانی و طب سنتی کرده‌اند.
مجتبوی با بیان اینکه جرایم، زیر ۵ میلیون تومان است و در خیلی موارد اگر فرد برای بار نخست مرتکب تخلف شده باشد با انجام یک تعهد، ماجرا تمام می‌شود، تصریح می‌کند: این افراد به خاطر جعل عنوان به دادستانی معرفی می‌شوند؛ اما از آنجا که جرایم، بازدارندگی کافی ندارند و از طرفی این اقدامات به لحاظ مالی منفعت زیادی برایشان دارد، بعضی افراد دو یا سه مرتبه پس از نخستین تشکیل پرونده باز هم اقدام به این کار می‌کنند!

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه