حضور 2800 ناشر داخلی و خارجی در نمایشگاه کتاب

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران خبر داد

حضور 2800 ناشر داخلی و خارجی در نمایشگاه کتاب

نشست خبری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز گذشته با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در مصلای امام خمینی(ره) محل برگزاری نمایشگاه کتاب برگزار شد.


احمدوند در ابتدای این نشست گفت: نمایشگاه کتاب از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت در مصلای امام خمینی(ره) با شعار «آینده خواندنی‌ست» برگزار می‌شود. این شعار به این معناست که آینده کشور در گرو خواندن است؛ چرا که تاریخ نشان می‌دهد پیشرفت یک جامعه معطوف به بیشتر خواندن است. نمایشگاه کتاب زمینه‌ای برای تشویق و جلب عادت کتاب‌خوانی است. امیدوارم با شرکت مردم و مخاطبان همچنین خدمات خوب ناشران، این نمایشگاه در پیشرفت فرهنگی و اجتماعی مؤثر باشد.
وی افزود: رویکرد اصلی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توجه به محتوا و برنامه‌های فرهنگی و زمینه بهره‌مندی مردم از این برنامه‌هاست. از اهتمام ویژه بخش‌های مختلف که دستیاران برپایی این دوره از نمایشگاه بودند مانند شهرداری، بانک ملی، پست، مجموعه‌های انتظامی، مدیریت شهری و همکاران مصلی قدردانی و تشکر می‌کنم. 
در ادامه این‌ نشست، رمضانی گفت: امسال هم برای دومین بار بخش مجازی نمایشگاه کتاب همزمان با بخش حضوری برگزار می‌شود. اتفاق دیگر امسال اضافه شدن کتابفروشان به سامانه خرید از کتاب‌فروشی و حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب است.
وی افزود: مسئله بعدی نمایشگاه که مورد توجه قرار گرفته فرهنگی‌تر شدن نمایشگاه کتاب است که بخش‌های جانبی به بخش‌های اصلی نمایشگاه اضافه شدند و برنامه‌های فرهنگی در طول زمان برگزاری نمایشگاه برگزار می‌شوند.   
رمضانی در ادامه نشست، آماری از حضور ناشران ارائه کرد و گفت: حدود 3هزار عرضه‌کننده در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهیم داشت که شامل ۲۰۰ کتاب‌فروشی، ۱۰۰ ناشر خارجی و 2هزار و 700 ناشر داخلی در بخش مجازی و حضوری است.
وی درباره ناشر محروم شده از سال گذشته بیان کرد: تعدادی از ناشران بودند که رأی محرومیت قطعی در دوره قبل داشتند و اجازه ندادیم حاضر شوند و حتی یک ناشر دولتی بود که نتوانست حضور پیدا کند. امسال نیز یکی دو مورد داریم که اجازه حضور نخواهند داشت.
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران تسهیلاتی برای خرید معلمان توسط بانک ملی اختصاص داده خواهد شد. همچنین وزارت کار نیز اعلام کرده کارگران نیز از تسهیلات خرید برخوردار شوند.
در ادامه این نشست و در پاسخ به یک پرسش احمدوند درباره حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب تهران و انتقادهای برخی ناشران گفت: در موضوع کتابفروشان یک گزاره تکرارشونده نادرست وجود دارد مبنی بر اینکه نمایشگاه کتاب تهران یک فروشگاه است، در بقیه نمایشگاه‌های کتاب دنیا هم بخش فروش دارند، به جز یکی دو مورد نادر.  نمایشگاه کتاب تهران باید به همه حلقه‌های زنجیره تولید، توزیع و مصرف کتاب توجه کند؛ یکی از این حلقه‌ها کتابفروشان هستند که احتیاج به حمایت بیشتر دارند. سرمایه‌گذاری در کتاب‌فروشی‌ها سرمایه‌گذاری قابل توجهی است اما بازدهی اقتصادی در آن نسبت به بقیه مشاغل کمتر است، در این زمینه دولت باید حمایت بیشتری از کتابفروشان داشته باشد و زمینه حضور کتاب‌فروشی‌ها به گونه‌ای فراهم شود که ناشران هم آسیب نبینند؛ سال اول این تجربه است و حتماً باید نقایص کار رفع شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه