از تأمین 25 درصدی خمیرمایه کشور تا تولید مخمر بولاردی

مدیر عامل شرکت خمیرمایه رضوی در گفت‌وگو با قدس خراسان مطرح کرد

از تأمین 25 درصدی خمیرمایه کشور تا تولید مخمر بولاردی

سرانه مصرف نان در ایران یک عدد خیره‌کننده است. بر اساس اطلاعات درج شده در پایگاه اطلاعاتی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه فردوسی مشهد، مردم ایران پرمصرف‌ترين مردم جهان در مصرف گندم و نان هستند.


به طور معمول در دنیا هر فرد 25 کیلوگرم نان در یک سال مصرف می‌کند؛ اما عدد سرانه مصرف نان برای هر ایرانی 160كيلوگرم تعریف می‌شود، میزان تولید نان در یک سال در کشور ما 25میلیارد عدد است.
از آنجایی که اصلاح  الگوها و روش‌های غلط در تولید نان و باورهای مردم در تهیه نان، فرایندی زمانبر است، تهیه مواد اولیه نان از جمله گندم و خمیرمایه جزو دغدغه‌های اصلی دولتمردان تعریف می‌شود. 
«در دنیا حدود 120 کارخانه تولید خمیرمایه وجود دارد و در ایران تعداد این کارخانه‌ها چهار واحد است که شرکت خمیرمایه رضوی یکی از این شرکت‌هاست و محصولی با ارزش افزوده بالا برای کشور تولید می‌کند تا از هر وابستگی به دور باشیم». مدیر  عامل شرکت خمیرمایه رضوی با بیان این نکته ادامه داد: 25 درصد خمیرمایه کشور را تولید می‌کنیم که تمام مواد اولیه آن بدون یارانه دولتی است و تنها به تولید خمیرمایه فکر نمی‌کنیم و به دنبال توسعه این صنعت در کشور هستیم.
محمدصادق مروارید با تشریح بیشتر صنعت تولید خمیرمایه عنوان کرد: خمیرمایه یک صنعت استراتژیک و هایتِک محسوب می‌شود. هایتک از این نظر که شما با یک موجود زنده سروکار دارید و به این دلیل استراتژیک است که هر محصول تولیدی به ماده تخمیری نیازمند است؛ مانند انواع کیک‌ها و نان‌ها و اگر خمیرمایه نباشد، جوش‌شیرین جایگزین آن می‌شود و به سلامت جامعه بسیار ضرر می‌رساند.

محصولی با ارزش افزوده بالا
وی به طرح‌های توسعه این شرکت اشاره کرد و گفت: این محصول همواره مورد نیاز بازار خارجی و داخلی برای تولید نان است؛ اما از آنجایی که محصولات مشتق از مخمر، دارای ارزش افزوده و ارز آوری بالایی است، یکی از برنامه‌های 1402 خمیرمایه رضوی در راستای شعار سال و اهداف کلان تولید محصولات نوآورانه یا دانش‌بنیان است. ما مخمر غیر فعال داریم که بحث‌های آزمایشگاهی آن انجام شده و به دانش آن رسیده‌ایم و برای تولید تجاری آماده هستیم.
مروارید تصریح کرد: خمیرمایه، بحثی فراتر از نان است و در حال حاضر شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در سطح دنیا از موضوع خمیرمایه عبور کرده‌اند و به تولید مخمرهای غیرفعال، عصاره مخمر و محصولی به نام «بولاردی» وارد شده‌اند که در صنایع ساخت دارو، محصولات آرایشی و بهداشتی، مکمل‌های انسانی و صنعت خوراک دام و طیور به طور گسترده وجود دارد. خمیرمایه نان، یک بخش از این محصولات است و چون در ایران و کشورهای اطراف، مصرف نان پررنگ است، بیشتر شرکت‌های تولید خمیرمایه به این مورد کمتر ورود کرده‌اند؛ اما ما با تکیه بر دانش داخلی به این موضوع ورود کرده‌ایم. فاز نخست طرح توسعه 9 هزار تنی کارخانه را در سال 1401 وارد مدار تولید کردیم که در این فاز هزار و 500تن خمیرمایه همگن به ظرفیت شرکت اضافه شد و ظرفیت تولید شرکت به 7 هزار و 500 تن خمیرمایه همگن در سال رسید و زیرساخت‌های مهم فاز دوم طرح توسعه که قرار است در سال 1403 به بهره‌برداری برسد، ایجاد شد.

باور به نیروی متخصص داخلی
وی با اشاره به توان نیروی متخصص داخلی گفت: در کنار بهره‌برداری از مخزن 8 هزار تنی ملاس، برای نخستین بار در کشور طراحی، ساخت و نصب فرمانتور که مهم‌ترین قسمت تولید مخمر است و عملیات تخمیر در آن انجام می‌شود، توسط نیروهای بومی این شرکت انجام شد که این فرمانتور 250 هزار لیتری، بزرگ‌ترین فرمانتور در حال حاضر ایران است.
مروارید با تأکید بر وجود طرح‌های بازرگانی برای رونق تولید عنوان کرد: سال گذشته صادرات ما در تمامی بخش‌ها 50درصد نسبت به 1400 افزایش پیدا کرد و بازارهای صادراتی از 10 کشور با اضافه شدن گرجستان و روسیه در کنار کشورهایی مانند افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان، ارمنستان، تاجیکستان، لبنان، عراق، آلمان و آذربایجان به 12کشور رسید.
وی یادآور شد: شرایط مطلوب برای یک کارخانه یا شرکت زمانی است که تمامی تعهدات ارزی خود را به صورت 100درصد به بانک مرکزی ایفا کند که ما تمامی تعهدات ارزی خود به بانک مرکزی را پرداخته‌ایم. 
مدیر عامل شرکت خمیرمایه رضوی خاطرنشان کرد: بیشتر نانوایی‌های صنعتی و باگت باید از خمیرمایه تازه استفاده کنند و عطر و طعم این نان‌ها به خمیرمایه تازه برمی‌گردد . پتانسیل داخلی شرکت موجب شده تمامی خمیرمایه تازه مورد نیاز کشور را انحصاراً تأمین کنیم و تولیدکنندگان بزرگ نان صنعتی ایران مشتری ما باشند.
وی ضمن اشاره به برنامه‌های آینده و تحقق شعار سال اظهار کرد: ما با 200نیروی کار مستقیم و 600 نیروی کار غیر مستقیم، 11 درصد افزایش تولید و فروش را در سال 1401 نسبت به 1400 تجربه کرده‌ایم و همین روند در سال 1402 ادامه پیدا خواهد کرد. در سال جاری افزون بر 7هزار و 500تن تولید خواهیم داشت و صادرات ما افزایشی خواهد بود یعنی اگر سال گذشته 3هزار و 100تن صادرات داشته‌ایم، در سال 1402 بیش از 3 هزار و 500 تن صادرات خواهیم داشت و علاوه بر افزایش تناژ صادراتی، تعداد بازارهای صادراتی هم با افزوده شدن سوریه و کشورهای آفریقایی از جمله ساحل عاج گسترش پیدا خواهد کرد.

تولید، قیمت‌گذاری دستوری را برنمی‌تابد
صادرکننده برتر استان در سه سال متوالی در ادامه تصریح کرد: از نظر کیفیت جزو برترین‌ها هستیم که برای تولید خمیرمایه و تمام فراورده‌های آن از هیچ یارانه‌ای استفاده نمی‌کنیم؛ اما قیمت‌گذاری دستوری، این صنعت را به نابودی می‌کشاند که مصداق بارز آن شرکتی در تبریز بود که در حوزه خمیرمایه با سرمایه‌گذاری خارجی فعالیت می‌کرد؛ اما به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، دو سال است تعطیل شده و سبب کاهش تولید خمیرمایه در سطح کشور شد.
مروارید عنوان کرد: با توجه به اینکه سهم خمیرمایه در قیمت تمام‌شده نان چندان تأثیرگذار نیست، هرگونه قیمت‌گذاری دستوری موجب به چالش کشیده شدن صنعت خمیرمایه کشور می‌شود. در حال حاضر هیچ کمبودی در زمینه خمیرمایه کشور وجود ندارد و واحدها هر مقدار که به خمیرمایه تازه نیاز داشته باشند، ما توان تولید داریم؛ اما تولید و ساختار آن در قالب یک دستور نمی‌گنجد که نیازمند دقت‌نظر مسئولان است.

خبرنگار: طاهره فجرداودلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه