کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار می‌شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار می‌شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مشهد گفت: کنکور اختصاصی تربیت معلم، به دنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تلاش‌های صورت گرفته از سال ۱۴۰۳ در کشور برگزار می‌شود.


رضا مراد صحرایی، پنجشنبه شب در ششمین همایش ملی و نخستین همایش بین‌المللی تربیت معلم با رویکرد معلم آینده در مشهد، افزود: افزون بر این طرح، سه مدرسه وابسته برای هر پردیس دانشگاه فرهنگیان تأسیس خواهد شد که دانشجومعلمان برای اداره کلاس‌ها به آنجا می‌روند.
وی بیان کرد: بر اساس مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، استعدادهای برتر دانش‌آموزی را در تمام رشته‌ها بدون کنکور به دانشگاه فرهنگیان خواهیم آورد. شرط آن نیز فقط داشتن استعداد ملی است که اکنون شیوه‌نامه‌های آن آماده بوده و از مهر امسال این روند عملیاتی می‌شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطر‌نشان کرد: تبدیل شدن صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی به قانون، از دیگر مصوبات این شوراست. با درس خواندن در دانشگاه فرهنگیان علاوه بر اینکه لیسانس فیزیک یا شیمی می‌گیرند، گواهی‌نامه‌ای با عنوان معلمی نیز به آنان داده می‌شود. همچنین مقرر شد از درس‌های بی‌ارزش در دانشگاه فرهنگیان کم کنیم و تا ۲۰ واحد به دروس کارورزی و مهم این دانشگاه اضافه شود.
وی از تحصیل دانشجویان به شیوه دو مدرکی در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: اکنون در پنج رشته به شیوه دو مدرکی کار می‌کنیم. به دنبال راه‌اندازی کارشناسی ارشد حرفه‌ای معلمی هستیم به نحوی که هر کس لیسانس گرفت، در ۲۱ رشته می‌تواند فوق‌لیسانس معلمی نیز بگیرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه معلم خوب باید «تربیت» شود، گفت: با سه‌گانه تعلیم، تربیت و تأمین معلم روبه‌رو هستیم؛ اما مهم مقوله تربیت معلم است. با تربیت، شخصیت معلمی شکل می‌گیرد و در اصل ساخته می‌شود.
صحرایی اظهار کرد: زیرساخت‌های تعلیم و تربیت معلم در دهه ۷۰ شامل ۵۲۱ مرکز تربیت معلم بود که در حال حاضر فقط ۹۸مورد از این مراکز به دانشگاه فرهنگیان داده شده و باید همه این مراکز به دانشگاه فرهنگیان برگردانده شود.
وی استخدام معلم برای تأمین نیرو را یک راهکار موقت دانست و گفت: اولویت تأمین نیرو با تربیت معلم است. نباید فراموش کرد اکنون برای تأمین نیازها به عنوان یک راهکار جبرانی به سراغ استخدام معلم رفته‌ایم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برخی می‌خواهند راهکارهای جبرانی را به جای تربیت معلم قرار دهند. این افراد یا خائن هستند یا غافل!
وی ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را ۵۰ هزار نفر عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر به اندازه دو برابر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان یعنی ۱۰۰هزار نفر به این شیوه جذب معلم داریم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه