سینمای کودک نیاز به حمایت آموزش و پرورش دارد 

گفت‌وگو با ادوین خاچیکیان، کارگردان «بابا سیبیلو»

سینمای کودک نیاز به حمایت آموزش و پرورش دارد 

فیلم سینمایی «بابا سیبیلو» به کارگردانی ادوین خاچیکیان و تهیه‌کنندگی احمد احمدی از تازه‌ترین فیلم‌های اکران شده روی پرده سینماهاست. این فیلم در سال ۱۳۹۸ تولید و سرانجام پس از مدت‌ها اکران شده است.


​​​​​​​بهاره رهنما، امیرحسین صدیق، رضا شفیعی‌جم، رز رضوی، پارسیا شکوری، محمدطاها بهروزپور، یوسف صیادی، علی کاظمی، عباس محبوب، اردشیر کاظمی و ابوالفضل قهرمان در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.  

سانس‌های بهتری در اختیار فیلم قرار دهند
ادوین خاچیکیان، کارگردان «بابا سیبیلو» درباره موضوع فیلم گفت: درباره موضوع فیلم نمی‌توانم توضیح زیادی بدهم، فقط می‌توانم به خانوادگی بودن آن اشاره کنم. ترجیح دادیم در خلاصه داستان هم این موضوع را بسته نگه داریم تا ماجرا فاش (اسپویل) نشود. پوستر و تیزر فیلم گویاست و وقتی تماشاگر فیلم را ببیند متوجه می‌شود چرا موضوع را در خلاصه داستان نگفتیم. اما قول می‌دهم این فیلم برای تمام رده‌های سنی جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد.
خاچیکیان با اشاره به تولید فیلم در زمان کرونا بیان کرد: فیلم ما در دوران کرونا با شرایط سخت تولید شد و از آن موقع تاکنون چندین بار برای اکران دورخیز داشته است. فکر می‌کنم اکنون موقعیت مناسبی برای اکران بود و با تصمیم تهیه‌کننده این کار را کردیم.
وی افزود: با توجه به تعداد سالن و میزان سانس‌هایی که داشتیم تا امروز فروش خوبی کردیم و فیلم مورد اقبال و استقبال تماشاگران قرار گرفته است. امیدوارم سانس‌های مطلوب‌تری که استقبال مردم در آن ساعات از سینما بیشتر است، در اختیار فیلم ما هم قرار بگیرد.

چالش‌های ساخت فیلم کودک
این کارگردان جوان سینمای ایران درباره چالش‌های ساخت فیلم کودک عنوان کرد: همان طور که هر ژانری سختی‌هایی دارد، چالش‌های خاص خودش را هم دارد. زمان فیلم‌برداری بیشتر نگران رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بودیم، ما این فیلم را در شرایط حساس کرونا با یک تیم حرفه‌ای بدون مشکل خاصی به سرانجام رساندیم. بچه‌های امروز از سنشان جلوتر هستند، ما در این پروژه همیشه از رفتار حرفه‌ای بچه‌ها غافلگیر می‌شدیم. دو کودکی که در پروژه بودند خستگی ناشی از کار را به خوبی تحمل می‌کردند و من همیشه تعجب می‌کردم که آن‌ها چطور پا به پای بقیه جلو می‌آیند و بازی می‌کنند.
ادوین خاچیکیان با تأکید بر اینکه سینمای کودک ایران آن قدر که باید و شاید حمایت نشده و مهجور مانده است، گفت: تولیدات خیلی خوبی در این حوزه داشتیم که کودکان را جذب کرده اما هنوز جای کار زیادی برای پرداخت و حمایت دارد. حداقل حمایتی که از هر فیلم کودک باید انجام شود این است که آموزش و پرورش به میدان بیاید و حمایت و پشتیبانی بیشتری بکند. مانند بسیاری از فیلم‌های دیگری که از سمت ارگان‌ها و نهادهای دیگر برای جذب مخاطب حمایت می‌شوند، سینمای کودک هم نیاز به حمایت آموزش و پرورش دارد. اگر حمایت‌ها باشد سازندگان ترغیب به تولیدات بیشتر و باکیفیت‌تر در این گونه می‌شوند و سعی می‌کنند رضایت مخاطب را بیشتر جلب کنند.
کارگردان «بابا سیبیلو» اولویت انتخاب بازیگر برای هر ژانری حتی ژانر کودک را توانمندی و چهره یک بازیگر دانست و افزود: طبیعتاً باید تیپ‌ها و شخصیت‌هایی انتخاب کنیم که با حال و فضای داستان همخوانی داشته باشد تا ارتباط لازم برقرار شود. 

«بابا سیبیلو» فیلم کاملاً سالم و شریفی است
وی با اشاره به اینکه موزیکال بودن یک فیلم کودک تهاجم فرهنگی نیست، اظهار کرد: در فیلم کودک نباید مفاهیمی باشد که در تربیت کودکان خدشه ایجاد کند یا موضوعاتی مطرح شود که به شرایط سنی کودکان توجهی نداشته باشد. 
فیلم باید پیامی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای آموزش بیاورد. فیلمی که بتواند تلنگری بزند رسالت خویش را انجام داده است. از نظر من فیلم «بابا سیبیلو» فیلم کاملاً سالم و شریفی است و هیچ‌گونه شوخی سخیفی ندارد. در این فیلم سعی کردیم سلیقه کودک و نوجوان امروزی را در نظر بگیریم و بتوانیم مخاطبمان را که خانواده، کودک و نوجوان است، راضی نگه داریم.

از نظر ساختار سینمایی فیلمم، شرمنده پدرم نمی‌شوم
ادوین خاچیکیان درباره نسبت نخستین تجربه کارگردانی‌اش در سینما با ساخته‌های پدر فقیدش ساموئل خاچیکیان از فیلمسازان مطرح تاریخ سینمای ایران هم گفت: پدر من اعتقاد داشت که فیلم باید به‌ گونه‌ای باشد که کشش داشته باشد و بیننده را با خودش همراه کند، فارغ از هر ژانری که دارد. من هم تمام تلاشم را کرده‌ام که این اصل را در کار خودم لحاظ کنم اما در عین حال فیلم من یک کمدی فانتزی کودکانه است و با گونه‌ای که پدرم در سینمای ایران با آن شناخته و محبوب شده است، ۱۸۰درجه متفاوت است.
وی ادامه داد: پدرم در کارنامه‌اش فیلم ملودرام عاشقانه و یا کمدی هم داشته است، فیلم جنگی «عقاب‌ها» را هم کارگردانی کرده است اما در همه این آثار برایش مهم این بود که مخاطب در اولویت باشد و به او احترام گذاشته شود. به همین دلیل اصرار داشت داستان‌هایش کشش لازم را برای مخاطب داشته باشد. من هر چه در سینما آموخته‌ام از پدرم بوده است و سعی کرده‌ام آموخته‌هایم را در همین فیلم هم مورد استفاده قرار دهم.
خاچیکیان در پایان درباره عدم تبلیغ تلویزیونی «بابا سیبیلو» هم گفت: مدت‌هاست که ندیدم تلویزیون به درستی برای فیلم‌ها تبلیغ کند و طبیعتاً فیلم ما هم متمایز از جریان سینمای ایران نیست. ما تاکنون هیچ تیزر تلویزیونی نداشته‌ایم.

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه