لوایح مهم دولت بایکوت شده‌اند

بهادری جهرمی ضمن حمایت از فاطمی‌امین از مجلس انتقاد کرد

لوایح مهم دولت بایکوت شده‌اند

سخنگوی دولت درباره گمانه‌ها در مورد احتمال و امکان ادامه تغییرات در دولت به‌ویژه برکناری فاطمی امین که در آستانه استیضاح دوباره قرار دارد، تصریح کرد: دولت هیچ قصدی برای تغییر در وزارت صمت ندارد.


بهادری جهرمی با اشاره به اینکه قاعده کلی تغییر مدیران در دولت ارزیابی مدیریتی، یا حوادثی است که برای برخی مدیران رخ می‌دهد، گفت: عمده مسائلی که در مورد آقای فاطمی امین و وزارت صمت مطرح می‌شود، مربوط به موضوع خودرو است، درحالی‌که وزارت صمت مجموعه‌ای بزرگ و با مسئولیت‌های گسترده و متنوع است و برای ارزیابی آن نباید و نمی‌توان یک جزء از حوزه فعالیت آن مثل خودرو را ملاک قرار داد.
وی با بیان اینکه وضعیت خودرو متأثر از عوامل مختلفی مثل نرخ تورم، قیمت دلار، ورود نهادهای نظارتی و ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو بوده، یادآور شد: درعین‌حال همزمان ما شاهد رکورد تولید یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در سال گذشته بودیم.
سخنگوی دولت به ذکر برخی آمار از عملکرد وزارت صمت در حوزه‌های مختلف پرداخت و اضافه کرد: تولید ناخالص داخلی در ۹ ماهه اول ۱۴۰۱ معادل7/5 درصد بوده و رشد بخش معدن از منفی نیم درصد در دوره آقای فاطمی امین به
 ۲ درصد رسیده؛ همزمان در بخش صنعت میانگین رشد فصلی به 2/4 درصد رسیده است.
وی افزایش تجارت خارجی و کاهش ۳۰ درصدی تورم تولیدکننده در کنار افزایش 7/19 درصدی سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات را دیگر دستاوردهای وزارت صمت خواند و گفت: آمار عملکرد این وزارتخانه و وزیر آن قابل‌قبول است و دولت قصد هیچ‌گونه تغییری در این بخش را ندارد.
وی تصریح کرد: البته مجلس طبیعتاً می‌تواند نگاه خودش را داشته باشد، اما می‌خواهیم به همه ابعاد مسئولیت‌ها و عملکرد وزارت صمت توجه کنند.

تغییرات به معنای انتخاب اشتباه نیست
وی درباره رکوردشکنی تغییرات در دولت سیزدهم و آسیب‌های محتمل ناشی از آن‌هم بابیان اینکه دو رویکرد در مدیریت کلان کشور وجود دارد، اظهار کرد: یکی اینکه اشخاص برای ما مهم‌تر از منافع ملی باشند که در نتیجه این سیاست دیده‌ایم در ۴۴ سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد، یک مدیر ۳۰ سال در پست وزارت بوده و عملکرد او نیز مشخص است.
بهادری اضافه کرد: رویکرد دیگر این است که باید منافع ملی ملاک باشد نه افراد، که نگاه این دولت است، در این رویکرد لزوماً جابه‌جایی به این معنا نیست که مدیری موفق نبوده، بلکه شاید اولویت‌ها و جهت‌گیری‌ها و سرعت کار تغییر کرده‌اند.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر انتخاب یک مدیر اشتباه بوده، چه کسی باید پاسخگو باشد، یادآور شد: آقای رستم قاسمی براثر بیماری کناره‌گیری کردند و بعد از مدت کوتاهی هم از دنیا رفتند یا آقای میرکاظمی دچار بیماری قلبی شده‌اند، آیا انتخاب آن‌ها اشتباه بوده است؟  

مجلس لوایح دولت را اعلام وصول نمی‌کند
 وی در بخش دیگری از این نشست با انتقاد از مجلس به دلیل بی‌اعتنایی به لوایح دولت در پاسخ به پرسش خبرنگاری که دلیل مصوب شدن ۱۰ لایحه از ۵۲ لایحه ارائه‌شده دولت سیزدهم به مجلس را جویا شد، خاطرنشان کرد: در قانون‌گذاری اصل بر اولویت لوایح است که هم کارشناسی‌ترند و هم مبتنی بر نیاز دولت تهیه‌شده‌اند، اما متأسفانه ما با پدیده بی‌اعتنایی مجلس به لوایح دولت مواجه‌ایم، به‌نحوی‌که برخی از لوایح ارسالی دولت حتی اعلام وصول هم نمی‌شوند که جای تعجب دارد.
بهادری جهرمی درباره برنامه دولت برای کنترل بازار اجاره‌بها در آغاز فصل جابه‌جایی مستأجران هم با اشاره به اینکه بخش عمده مشکلات ناشی از عقب‌ماندگی تولید مسکن در دولت قبل است، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی بسته‌ای را بدین منظور آماده کرد که در دولت در حال نهایی شدن است، همزمان مجلس شورای اسلامی هم طرحی برای کنترل بازار اجاره‌بها در دستور کار قرار داده است.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه