میزبانی از میهمان امام هشتم(ع) ارثیه ماست

روایتی از صاحبخانه‌هایی که خانه‌هایشان را رایگان در اختیار زائران رضوی قرار می‌دهند

میزبانی از میهمان امام هشتم(ع) ارثیه ماست

می‌گویند اینجا هیچ‌کس غریب نیست و «ضامن آهو» صاحبخانه‌ای است که یک گوشه چشمش به تنهایی برای میزبانی از همه زائرانش کافی است و همه را پیش خدا شفاعت می‌کند.


​​​​​​​با وجود این، مردمان این شهر با تأسی به امام رئوفشان میزبانانی هستند که تمرین رأفت می‌کنند و با مهربانی پذیرای زائران می‌شوند، آن‌ها میهمان‌نوازند و این میزبانی که خود دارای فرهنگی غنی است قدمتی طولانی دارد. مشهدی‌ها از دیرباز همه منزل خود یا بخشی از آن را در ایام نوروز یا تابستان به‌طور رایگان در اختیار زائران قرار می‌دادند. این سنتی است که با وجود تعدد مهمانسراها، هتل‌ها و... همچنان در بطن شهر زنده است و همچنان مجاورانی هستند که با دل و جان پذیرا و خادم زائران علی بن موسی‌الرضا(ع) هستند. 

پویشی در خدمت ارتقای فرهنگ میزبانی
با اینکه چند سالی است تورم افزایش داشته و شاید میزبانی سخت به نظر برسد اما به همت مرکز بانوان و خانواده بنیاد کرامت آستان قدس رضوی پویشی اجرا شده که دو چالش «اسکان» و «پذیرایی» را برای زائران و میزبانان برطرف کرده است.
این مرکز با الگو گرفتن از فرهنگ میزبانی مردم مشهدالرضا(ع)، با کمک شهروندان این شهر در مرداد ماه سال گذشته همزمان با دهه آخر صفر که خیل عظیمی از زائران قصد سفر به شهر خورشید را داشتند با استقبال هزار نفر از مشهدی‌ها میزبان زائران رضوی شد.
هر چند استقبال از این طرح خوب بوده اما حس و حال خدمت‌رسانی میزبانان زائران امام رضا(ع) را نمی‌توان با عدد و رقم نشان داد. برای همین به سراغ تعدادی از این میزبانان مهربان رفتیم.
نخستین میزبان، خانمی حدود 65 ساله است که دوست نداشت از نام و نشانش بگویم. خانه‌اش در طبقه همکف یک آپارتمان در منطقه فرامرز عباسی بود و می‌خواست با دو اتاقی که داشت به قدر وسعش در این میزبانی سهیم باشد. او که به همراه همسایگانش در تدارک میزبانی بود درباره حس و حالش و علت این میزبانی گفت حس و حالش غیرقابل وصف است و فقط می‌تواند بگوید خوشحال است میزبان زائران امام هشتم(ع) شده است. از این بانوی میزبان در ادامه درباره چالش پذیرایی که معمولاً برای میزبان  سؤال است پرسیدم؛ پاسخ داد: همسایگان ما با کمک‌هایی که در بخش‌های مختلف دارند این چالش را رفع کرده‌اند. به عنوان مثال، ممکن است چند نفر از همسایگان کیسه برنج بیاورند و تعدادی از همسایگان نیز مسئولیت گوشت و مرغ را به عهده بگیرند، بقیه هم به فکر خرید و تحویل میوه‌ برای زائران شده‌اند، برخی هم تصمیم گرفته‌اند در تهیه وعده‌های غذایی به ما کمک کنند.

خدمت به زائر را از پدرمان به ارث برده‌ایم
پویش خانواده رضوی که الگو گرفته از فرهنگ میزبانی مشهدی‌ها بود در دهه آخر صفر با استقبال هزار نفر از مردم روبه‌رو شد و قرار شد در نوروز 1402 نیز دوباره با کمک مردم مشهدالرضا(ع) اجرا شود.
آقای صادقی یکی از میزبانانی است که در نوروز 1402 با کمک مردم محله خود میزبان زائران بود. او که معتقد است این میزبانی برای رضای خدا و امام هشتم(ع) انجام شده، به خبرنگار رواق می‌گوید: بنای ما در این میزبانی از ابتدا بر آسان کردن زیارت برای زائران حرم امام هشتم(ع) بود. درست است که زحمت در مسیر زیارت هم برای زائران اجر و ثواب به همراه دارد اما این مفهوم چیزی از وظیفه ما به عنوان میزبان کم نمی‌کند و بر این اساس ما بر آن شدیم با استفاده از امکانات اندکمان و همین‌طور بهره‌گیری از فضای مسجد محله تا می‌توانیم تجربه زیارت را برای میهمانان بارگاه امام هشتم(ع) لذت‌بخش کنیم.
آقای صادقی با اشاره به فرهنگ میزبانی در محله‌شان می‌گوید: نمی‌شود گفت ما کار جدیدی را آغاز کرده‌ایم. در واقع ما ادامه‌دهنده راه و رسم زیبای قدیمی‌ها هستیم. من و هم‌محله‌ای‌هایم مانند سایر اهالی مشهد از گذشته از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های میهمان‌نوازمان، مهربانی و خدمت به زائران را آموخته‌ایم. این رسم از قدیم در خانواده من بوده و همان‌طور که پدرم ادامه‌دهنده کار پدرشان بوده من هم تلاش کرده‌ام یک گوشه کار را بگیرم و مانند آن‌ها به زائران امام هشتم(ع) خدمت کنم. در این محله پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های خیلی از اهالی محل معمولاً در منازل خود اتاقی را در اختیار زائران قرار می‌دادند، بنابراین ما با این فرهنگ میزبانی آشنا بودیم. آقای صادقی با بیان این مقدمه می‌افزاید: در حال حاضر حدود 30درصد افرادی که با ما در این میزبانی همکاری می‌کنند آقا و 70درصد خانم‌ها هستند، بیشتر این افراد خادم افتخاری هستند و در بحث پذیرایی نیز هر کدام از آن‌ها مسئولیت یک یا چند قلم را پذیرفته‌اند.
او بیان می‌کند: مشابه این میزبانی را هم در کربلا و ایام اربعین و هم ایام شهادت سردار شهید سلیمانی در کرمان می‌بینیم، همه این میزبانی‌ها فقط و فقط برای رضای خدا و ائمه اطهار(ع) است که در کشور ما و دیگر نقاط جهان گسترش یافته است. 
آقای صادقی معتقد است با توجه به اینکه نوروز بسیاری از مردم از شهرستان‌ها میهمان دارند بنابراین ممکن است تعداد میزبانی‌ها کم باشد، اما در دهه آخر صفر میزبانان محله آقای صادقی حدود 400زائر را میزبانی کردند.

آموزش برای تعالی خانواده رضوی
پویش «تعالی خانواده رضوی» در راستای اهداف طرح «زندگی به سبک رضوی» از مردادماه سال گذشته در قالب آموزش‌ها و خدماتی به‌صورت مجازی به خانواده کارکنان آستان قدس ارائه شد.
همزمان با آغاز به کار این قرارگاه مردمی ویژه ایام شهادت امام مهربانی‌ها در دهه پایانی ماه صفر، بیش از 13دبیرخانه ذیل این قرارگاه در مناطق مختلف مشهد شکل گرفت. هر دبیرخانه یک مسئول داشت که وظیفه آن علاوه بر خدمت به زائران، ترغیب مردم محله به میزبانی و پذیرایی از زائران در اشکال مختلف از جمله اسکان است. 
در دهه آخر صفر با تلاش رابطان مستقر در محلات بیش از 740 منزل برای خدمت رسانی به زائران در حوزه اسکان اعلام آمادگی کردند.
مرحله بعدی به‌صورت حضوری و در قالب دوره‌های یک‌روزه آموزشی و گردشگری برنامه‌ریزی‌ شده و ادامه پيدا کرد.آمارها می‌گوید، یک هزار خانواده در این پویش شرکت کردند که مرکز بانوان و خانواده بنیاد کرامت آستان در مراسمی در اسفند سال گذشته 88 خانواده را به نمایندگی از بقیه شرکت‌کنندگان دعوت و از میان آن‌ها از هشت خانواده برتر تجلیل کرد. افرادی که در این پویش به عنوان میزبان شرکت می‌کنند در سایت اعلام شده توسط مرکز بانوان و خانواده بنیاد کرامت نام‌نویسی و مشخصات خود و منزلی که می‌خواهند در اختیار زائران قرار دهند را ثبت می‌کنند.
از آن طرف، زائرانی که قصد سفر به مشهد مقدس را دارند در این سایت نام‌نویسی کرده و کد ملی خود و سایر همسفرانشان را ثبت می‌کنند.
در نهایت کارشناسان مرتبط با این پویش در مرکز بانوان و خانواده بنیاد کرامت تمام اطلاعات را بررسی کرده و پس از اطمینان از صحت اطلاعات ثبت شده، موارد را به زائران و میزبانان اطلاع می‌دهند تا هم میزبان بداند شرایط زائران برای اسکان چگونه است و هم زائران بدانند میزبان آن‌ها در کدام منطقه از مشهد و در چه تاریخی پذیرای آن‌هاست.

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه