شکوه کلام ‌الهی در محفل نور

روایت قدس از محافل باشکوه قرآنی و آیین‌های ترتیل‌خوانی در حرم مطهر رضوی

شکوه کلام ‌الهی در محفل نور


تکیه داده به دیوار و محو شده لابه‌لای اسلیمی‌های ایوان مقصوره. باد می‌پیچد توی صحن و می‌خورد به سر و صورت زائرانی که زیر آفتاب عصرگاهی، نشسته‌اند روی فرش‌ها. خدام رحل‌ها را که می‌چینند، درست می‌نشیند. خادمی می‌آید و رحل می‌دهد به زوار.  زائران رحل‌ها را می‌گیرند، می‌نشینند کنار هم و صحن نظم پیدا می‌کند. صدای ترتیل که بلند می‌شود، دستی می‌آید و او را از صحن مسجد گوهرشاد برمی‌دارد و می‌برد به عصرهای کودکی‌اش... فرش‌های نیمدار را پهن کرده‌ بودند توی بهارخواب. رختخواب‌ها را توی چادرشب‌های زری‌دوزی، تکیه داده‌اند به دیوار. مادر، حیاط آب‌پاشی شده را جارو می‌زند. صدای آب می‌آید و آدم را تشنه‌تر می‌کند. بوی آرد تف خورده می‌آید و بوی زعفران. رادیو روشن است و شهریار پرهیزگار با صدایی آن‌جهانی، ترتیل می‌خواند... نمی‌شود ماه رمضان باشد و آدم در صدای ترتیل‌خوانی غرق نشود؛ می‌خواهد بهارخواب خانه کودکی باشد یا صحن فرش‌شده صحن مسجد گوهرشاد. 

در ایام ماه مبارک رمضان، سه محفل ترتیل خوانی قرآن کریم، در ساعات مختلف شبانه‌روز برپا می‌شود. این سه محفل در اماکن مختلف حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. 
این را حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد می‌گوید. نخستین مراسم ترتیل‌خوانی، ویژه عموم زائران است و بعد از اقامه نماز صبح از ساعت 05:15 تا 06:30 در رواق امام خمینی(ره) برپاست. این مراسم با حضور قاریان و حافظان برجسته آستان قدس رضوی برگزار می‌شود و از رسانه ملی هم به صورت مستقیم پخش می‌شود.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی می‌افزاید: دومین محفل ترتیل‌خوانی، همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۱ در رواق امام خمینی(ره) و سومین محفل نیز هر روز از ساعت 16:30 تا 17:30 در ایوان مقصوره صحن گوهرشاد برگزار می‌شود. علاوه بر آن‌ها ترتیل‌خوانی نوجوانان هر شب از ساعت ۲۱ در رواق دارالحجه و ترتیل‌خوانی زائران غیرایرانی هم هر روز از ساعت 16:30 در رواق دارالرحمه برگزار می‌شود.
بانوان زائر نیز از این مراسم معنوی بی‌نصیب نیستند و در همین رابطه حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد می‌گوید: محفل ترتیل‌خوانی ویژه بانوان نیز همه روزه از ساعت 09:30 تا 11:30 در رواق حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود. به این محافل قرآنی البته باید جلسات تفسیر را هم اضافه کرد. 
هر شب پس از اذان مغرب به افق تهران، جلسه تفسیر قرآن کریم حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در حرم مطهر، به مدت 30 دقیقه از شبکه یک سیما پخش می شود. جلسات تفسیر قرآن توسط تولیت آستان قدس رضوی یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک است که از  پانزدهم تا سی‌ام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و زائران می‌توانند برای حضور در این جلسات در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد حضور یابند. تفسیر قرآن کریم توسط حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی نیز هر صبحگاه ساعت 6  به مدت 30 دقیقه از شبکه 2 سیما روی آنتن می رود.

قاری‌ها نشسته‌اند در جایگاه بزرگی که جا گرفته در دل ایوان مقصوره. پشت به محراب و رو به روضه منوره؛ با گلدان‌هایی که ردیف شده مقابلشان. یکی‌شان دارد ترتیل می‌خواند و سه تای دیگر مثلِ زائران نشسته در صحن، دارند خط می‌برند. یادش می‌آید که مدت‌هاست از روی صفحات قرآن، خط نبرده است. 
با انگشت خط می‌برد و تصویر مادربزرگ یادش می‌آید. خدا بیامرز همیشه صبح‌های سحر، رادیو کوچکش را روشن می‌کرد؛ مقنعه بزرگ گلدارش را سر می‌کرد و چادرنماز را می‌کشید رویش. عینک درشت ته‌استکانی‌اش را می‌زد و بعد، قرآن بزرگ خط‌‌ درشتش را باز می‌کرد و با علامت پیکان‌ مانند کاغذی که همیشه همان‌جا لای برگ‌های کاهی بود، خط می‌برد. صدای ترتیل، همه صبح‌های ماه رمضان در آن گرگ و میش سحرگاهی از اتاق کوچکش بلند بود. 
نیت می‌کند یکی از همین روزهای ماه مبارک، صبح سحری بیاید حرم و بنشیند توی رواق امام خمینی(ره) جایی که محفل سحرگاهی ترتیل‌خوانی، هر روز برگزار می‌شود و ثواب آن صفحاتی که می‌خواند از مصحف شریف را هدیه بدهد به روح مادربزرگش. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه