خبرنگاران پیشکسوت «اسناد شفاهی» هستند

همزمان با تجلیل از سه پیشکسوت رسانه‌ای مطرح شد

خبرنگاران پیشکسوت «اسناد شفاهی» هستند

به گزارش قدس خراسان، مسئولان تعاونی اصحاب رسانه خراسان رضوی و معاون مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با سه پیشکسوت رسانه استان دیدار و از آنان تجلیل کردند.


در این دیدار رئیس، یکی از اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل تعاونی اصحاب رسانه خراسان رضوی به اتفاق سروری، معاون فرهنگی و رسانه‌ای مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در منازل و محل کار حسین غزالی، بهروز محسنی و سیدجلال فیاضی با آنان دیدار کردند.

پیشکسوتان به تعاونی رسانه کمک فکری و تجربی کنند
رئیس هیئت مدیره تعاونی اصحاب رسانه خراسان رضوی در این دیدار، ضمن تبریک سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) و تقارن دومین سال تأسیس این تعاونی به بیان اهداف و برنامه‌های مجموعه پرداخت.
رضا زحمتکش گفت: تعاونی اصحاب رسانه با توجه به نیاز و خلأهایی که در پذیرش تشکل‌های صنفی برای مجموعه همکاران رسانه‌ای داشت شکل گرفت که با ثبت آن در سالروز میلاد امام مجتبی(ع) وارد سال سوم فعالیت این مجموعه شدیم و درخواست داریم بزرگان و پیشکسوتان رسانه استان این مجموعه را به لحاظ فکری و تجربی کمک کنند.

خبرنگاران پیشکسوت اسناد شفاهی هستند
معاون فرهنگی و رسانه‌ای مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: باید از تجربیات پیشکسوتان، این گنجینه‌های ارزشمند بهره برد و آن‌ها را به نسل جوان و علاقه‌مند حوزه رسانه منتقل کرد.
او افزود: خاطرات ارزشمندی در ذهن این عزیزان طی ده‌ها سال کار در مجموعه‌های مختلف ثبت شده است که گاه بیان می‌کنند اما این اسناد شفاهی باید ثبت و ضبط و به تاریخ تبدیل شود؛ چرا که در بسیاری از موارد از تاریخ‌ها و افرادی یاد می‌شود که کمتر کسی از آن‌ها باخبر است.مدیر عامل تعاونی اصحاب رسانه خراسان رضوی هم با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم طی دو سال اول فعالیت تعاونی فراهم شد گفت: با این اتفاق از 17 اسفند 1401 همزمان با نیمه شعبان، موضوع عضوگیری جدی شد و طی طرح یک ماهه عید تا عید، نیمه شعبان تا 
نیمه رمضان، 315 نفر درخواست عضویت دادند که عضویت حدود 100 نفر از آنان تأیید شد. 

خبرنگاران مظلوم واقع شده‌اند
پیشکسوت رسانه‌ای و مدیر مسئول اسبق روزنامه خراسان در این دیدار گفت: خبرنگاران در میان افرادی که در جامعه کار می‌کنند هم با سختی مواجه هستند و هم مظلوم واقع شده‌اند.
حجت‌الاسلام حسین غزالی درباره اهمیت خبررسانی به آیه‌ای از سوره نمل اشاره و تفسیر کرد: مورچه‌ای از عبور لشکریان حضرت سلیمان خبر و هشدار داد به خانه‌هایشان پناه برند تا نابود نشوند و آن حضرت هم اعلام کرده بود باید عبورشان را به ساکنان 
خبر می‌دادند.
وی خبر را رویداد تعبیر کرد نه انعکاس و ادامه داد: تحقق رویدادهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیاز به رابط دارد که به گوش مردم برسد و این رابط، همان خبرنگار است.

در پنج سال خبرنگاری با 14 استاندار کار کردم
مدیر اسبق خبرگزاری ایرنا در خراسان هم با گفتار شیرین خود به مرور خاطراتی از نیم قرن کار در عرصه رسانه در پیش و پس از پیروزی انقلاب پرداخت.
به گفته بهروز محسنی لطف‌آباد برخی خبرها قابلیت انتشار عمومی داشت و برخی نیز به تفکیک برای مسئولان مملکت اعم از نخست وزیر و دیگران ارسال می‌شد.
وی از فعالیت رسانه‌ای در نبود فناوری‌های فعلی گفت و اینکه کارها با یک خط تلفن ثابت و دستگاه‌های تلکس انجام می‌شد.
این پیشکسوت رسانه خراسان رضوی در گفتاری کوتاه، خبرنویسی را هنر دانست و گفت: با چند دوره و کلاس نمی‌توان خبرنگار شد. مدیر اسبق خبرگزاری ایرنا در خراسان با اشاره به اینکه در پیش و پس از پیروزی انقلاب مراودات نزدیکی با آیت‌الله واعظ طبسی داشت و برای خبرهای دوران انقلاب با او مشورت می‌کرد، گفت: در افتتاح چاپخانه آستان قدس، پیشنهاد انتشار روزنامه‌ای را دادم که به تأسیس قدس منجر شد.

کار رفاهی در فضای مطبوعات مشکل است
 مدیر مسئول اسبق روزنامه قدس نیز انجام کارهای رفاهی در فضای مطبوعات را با دشواری‌هایی همراه دانست.
سیدجلال فیاضی این سختی‌ها را ناشی از پراکندگی‌ها و البته مشکلات اهالی مطبوعات دانست و گفت: بسیاری از همکاران همچنان به صورت حق‌التحریر کار می‌کنند و در نتیجه درآمد چندانی ندارند که بتوانند در برنامه‌هایی مانند مسکن ورود جدی داشته باشند.
وی نمونه تلاش‌ها برای خانه‌دار شدن همکاران رسانه‌ای را قول استاندار وقت برای استفاده اهالی رسانه از مسکن مهر گلبهار اعلام کرد که با هزینه 20 میلیون تومان این امکان فراهم بود اما حتی یک نفر متقاضی نداشت و این فرصت از بین رفت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه