مشهدالرضا(ع) میزبان بیش از 9میلیون زائر در ایام نوروز

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان ‌رضوی خبر داد:

مشهدالرضا(ع) میزبان بیش از 9میلیون زائر در ایام نوروز

به گزارش قدس خراسان، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان ‌رضوی از ورود بیش از ۹ میلیون زائر به مشهدالرضا(ع) تا‌پایان یازدهم فروردین ۱۴۰۲ خبر داد.


​​​​​​​حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد اظهار کرد: از ۱۵ اسفند تا پایان یازدهم فروردین، ۹ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۴۱۴ زائر وارد مشهد شده‌اند و بیش از ۶ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۱۸۹ نفر شب‌اقامت داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد اسکان رسمی، ۴۲درصد اسکان موقت و ۱۵ درصد اسکان اضطراری مشهد تکمیل شد گفت: یازدهم فروردین ماه ۴۹۲ هزار و ۸۰ ورودی به مشهد داشتیم.
وی افزود: پس از چالش‌ها و مشکلاتی که ایام نوروز سال گذشته در زمینه اسکان زائران در مشهد مطرح شده بود امسال با برنامه‌ریزی‌های چند ماهه و تمهیداتی که مسئولان در بخش‌های مختلف استان و شهرستان انجام دادند شاهد بودیم این چالش به خوبی برطرف شده بود.
وی بیان کرد: برخی نیازهای زائران و خدمات استان البته نیازمند مصوبات ملی بوده که با توجه به نقش محوری استان در کارگروه ملی زیارت، از این بخش نیز غفلت نشده بود.
گنابادی‌نژاد افزود: دو مصوبه در کارگروه ملی زیارت در حوزه مخابرات تصویب شد که مصوبه اول در خصوص آنتن‌دهی و افزایش پهنای باند در حرم و مشهد بود که با استفاده از تمام ظرفیت‌ها این اقدام انجام شده و دومین مصوبه طراحی و راه‌اندازی سامانه جامع زیارت است که البته مصوبه دوم اختصاص به ایام نوروز ندارد.
وی گفت: یکی دیگر از حوزه‌های جدی که زائران و مجاوران با آن بسیار سروکار دارند تاکسیرانی است که در ایام حضور زائران نوروزی در مشهد 2هزار و 100 تخلف از سوی ناوگان تاکسیرانی روی داده است و در طول این مدت ۶۸ شکایت توسط مردم و زائران به سازمان تاکسیرانی رسیده که طبق گفته مسئولان در مورد ۳۰ تاکسی اعمال قانون انجام و این تاکسی‌ها توقیف شده‌اند.
گنابادی‌نژاد اظهار کرد: در حوزه بازار که بسیار گسترده و نقش آن در زندگی مردم پررنگ‌تر است و نظارت جدی می‌طلبد، سال گذشته حضور میدانی بازرسان ویژه نوروز و همه مسئولان سازمان‌ها و اداره‌های مرتبط با حوزه بازار گلایه‌های زائران را کاهش داد، امسال نیز عزم مسئولان در این حوزه جدی بود و همین جدیت سبب شد ۶هزار و ١٠٣ مورد بازرسی در مشهد انجام شود که ۸۸۰ پرونده به ارزش ریالی 4میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تشکیل و یک میلیارد و ۶٠٠میلیون تومان به افراد شاکی و زائران عودت داده شده و پلمب ٢٢واحد متخلف نیز از جمله اقدام‌های دیگر این حوزه بوده است.
طبق گفته اینانلو، مسئول گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی خراسان رضوی طرح ویژه نظارت تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد و نصب پارچه اطلاع‌رسانی تخلف واحد صنفی نیز با جدیت دنبال می‌شود.
غلامپور، رئیس کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست ستاد خدمات سفر مشهد نیز یکی از مهم‌ترین خدمات نوروزی در این حوزه را تزریق 4هزار و ۳۹۳ دُز واکسن فلج اطفال، سرخک و سرخچه در پایگاه‌های مرزی به اتباعی که قصد ورود به کشور را در ایام نوروز داشتند عنوان کرد.
وی همچنین افزود: در ایستگاه‌های سلامت تا ششم فروردین ماه ۶ هزار و ۲۸۵ ویزیت پزشک برای زائران و مجاوران بارگاه رضوی انجام شده است. همچنین انجام اقدام‌های شایسته در تأمین دارو، مدیریت حضور پزشک در درمانگاه‌ها و افزایش ساعت فعالیت داروخانه‌ها در اطراف حرم و 15 درمانگاه شبانه‌روزی سبب شد به جز چالش‌های کشوری در حوزه تأمین داروی بیماران خاص که مشهد هم با آن دست و پنجه نرم می‌کند در خصوص رفع نیاز زائرانی که میهمان مشهد بودند و مجاوران هم کمبود قابل توجهی احساس نشود.
غلامپور بیان کرد: اسکان، سلامت و معیشت سه نیاز جدی مردم در سفر است که توجه شایسته به این حوزه‌ها موجب می‌شود میزبان بهتری برای زائران امام مهربانی‌ها باشیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه