سفری همراه با ولایت

جز دلت که لازم است هیچ چیز با خودت نمی‌بری

سفری همراه با ولایت

وقتی قرار است راه سفر زیارتی را پیش بگیریم لازم است از صفر تا صد این سفر همراه با ولی باشد. ولایت آمال و آرزوی ما در سفرمان است. ولی و امام همراهمان است و ما از ایشان مدد می‌جوییم.


همراه داشتن تربت امام حسين(ع)
 مقداری تربت امام حسين(ع) را با خود برمی‌داری. در این خاک و در آن خون چه چیزی بوده که پروردگار، وجودش را موجب قبولی زیارت می‌داند و توصیه شده حتی در هر سفر زیارتی مقداری از آن را همراه داشته باشید. منقول است هنگام برداشتن آن، اين دعا را بخوانيد: «خدايا اين خاک قبر امام حسين(ع) است كه ولی تو و فرزند ولی تو است. آن را برگرفتم تا از آنچه می‌ترسم و نمی‌ترسم پناهم باشد و همچنين روايت است هنگامی كه حضرت صادق(ع) به عراق آمدند، گروهی نزد ایشان جمع شدند و پرسيدند می‌دانيم تربت امام حسين(ع) شفای هر درد است. آيا باعث ايمنی از هر خوف و بيم نيز می‌شود؟ ايشان فرمودند: هر گاه كسی خواهد او را از هر بيمی امان بخشد بايد تسبيحی كه از تربت آن حضرت ساخته باشند در دست بگيرد و سه مرتبه اين دعا را بخواند: «أَصْبَحْتُ [أَمْسَيْتُ‏] اللَّهُمَّ مُعْتَصِما بِذِمَامِكَ وَ جِوَارِک الْمَنِيعِ الَّذِي لا يُطَاوَلُ وَ لا يُحَاوَلُ مِنْ شَرِّ كُلِّ غَاشِمٍ وَ طَارِقٍ مِنْ سَائِرِ مَنْ خَلَقْتَ وَ مَا خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِكَ الصَّامِتِ وَ النَّاطِقِ [فِي جُنَّةٍ] مِنْ كُلِّ مَخُوفٍ بِلِبَاسٍ سَابِغَةٍ حَصِينَةٍ وَ هِيَ وِلاءُ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّکَ عَلَيْهِمُ السَّلامُ [مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏] مُحْتَجِزا [مُحْتَجِبا] مِنْ كُلِّ قَاصِدٍ لِي إِلَی أَذِيَّةٍ بِجِدَارٍ حَصِينٍ الْإِخْلاصِ فِي الاعْتِرَافِ بِحَقِّهِمْ وَ التَّمَسُّكِ بِحَبْلِهِمْ جَمِيعا مُوقِنا أَنَّ الْحَقَّ لَهُمْ وَ مَعَهُمْ وَ مِنْهُمْ وَ فِيهِمْ وَ بِهِمْ أُوَالِي مَنْ وَالَوْا وَ أُعَادِي مَنْ عَادَوْا وَ أُجَانِبُ مَنْ جَانَبُوا فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِذْنِي اللَّهُمَّ بِهِمْ مِنْ شَرِّ كُلِّ مَا أَتَّقِيهِ يَا عَظِيمُ حَجَزْتُ الْأَعَادِيَ عَنِّي بِبَدِيعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّا جَعَلْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لا يُبْصِرُونَ». پس تسبيح را ببوسد و بر هر دو چشم بمالد و بگويد: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذِهِ التُّرْبَةِ الْمُبَارَكَةِ وَ بِحَقِّ صَاحِبِهَا وَ بِحَقِّ جَدِّهِ وَ بِحَقِّ أَبِيهِ وَ بِحَقِّ أُمِّهِ وَ بِحَقِّ أَخِيهِ وَ بِحَقِّ وُلْدِهِ الطَّاهِرِينَ اجْعَلْهَا شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ أَمَانا مِنْ كُلِّ خَوْفٍ وَ حِفْظا مِنْ كُلِّ سُوءٍ». پس تسبيح را بر جبين خود بگذارد. پس اگر در صبح چنين كند در امان خدا باشد تا شام و اگر در شام چنين كند در امان خدا باشد تا صبح.

خواندن دعا
دعای دیگری هم هست که خوب است برای در امان ماندن در سفر بخوانید. در اين باره حكايت زير خواندنی است؛ در حديثي معتبر منقول است دو نفر به خدمت حضرت رسول(ص) رسيدند و به ايشان گفتند: ما می‌خواهيم برای تجارت به شام برويم، حرزی به ما ياد بده تا در راه بخوانيم. فرمود: چون در منزلی فرود آييد و نماز خفتن كنيد، بعد از نماز پهلو را به رختخواب بگذاريد و تسبيح حضرت فاطمه(س) را بخوانيد و پس از آن آيةالكرسی را بخوانيد، چون چنين كنيد تا صبح محفوظ می‌مانيد. وقتی آن‌ها روانه شدند جمعی از دزدان در پی آن‌ها رفتند. اعمالی كه حضرت رسول(ص) تعليم فرموده بودند انجام دادند. شب هنگام دزدان، غلام خود را فرستادند تا از آن‌ها خبر بگيرد، چون به نزد آنان رسيد دو ديوار را ديد و خبری از آن دو تن نبود. وقتی به دزدان گفتند، آن‌ها نيز آن مسير را طی کردند و همان ديدند كه غلام ديده بود.
سپيده صبح كه سر زد دزدان نزد آن دو تن آمدند و پرسيدند شما ديشب در كجا به سر برديد؟ گفتند: در همين مكان. گفتند: ما آمديم به تفحص شما و به غير از دو ديوار چيز ديگری نديديم؛ راز اين واقعه چيست؟ تجار تعليم حضرت رسول(ص) را به آن‌ها گفتند. دزدان در حالی كه انگشت حيرت به لب داشتند، گفتند: برويد كه دزدی به شما دست نخواهد يافت. (بحارالانوار)

برچسب ها :
ارسال دیدگاه