راهنمایی برای زیارت فامیلی

اگر می‌خواهید با خانواده به حرم بروید این نکات به کارتان می‌آید

راهنمایی برای زیارت فامیلی

صدیقه بهشتی

برای تشرف همراه خانواده می‌توانید از صحن جمهوری اسلامی، ورودی رواق دارالرحمه یا صحن انقلاب اسلامی، ورودی مقبره شیخ حر عاملی استفاده کنید.


​​​​​​​همین ابتدا بگوییم تفکیک رواق‌ها برای خانم‌ها و آقایان با توجه به حضور زائران، مناسبت‌ها و همچنین شرایط آب و هوایی تغییر می‌کند اما گزینه‌هایی که در مطلب آمده عموماً به همین صورت در حرم در اختیار شما هستند.
◾به خاطر داشته باشید صحن‌ها عموماً برای زیارت خانوادگی مناسب هستند مگر اینکه در آن‌ها به دلیل برگزاری مراسم یا مواردی از این قبیل تفکیک صورت گرفته شده باشد.
◾ همچنین در بین رواق‌ها رواق دارالمرحمه و رواق امام خمینی(ره) می‌توانند مکان مناسبی برای زیارت دسته‌جمعی شما باشند چون تفکیک در این قسمت‌ها با نرده انجام شده و شما می‌توانید به آسانی یکدیگر را پیدا کنید. 
◾ برای شرکت در دعاهای کمیل، توسل یا ندبه به صورت خانوادگی می‌توانید در ایامی که هوا خوب است به صحن پیامبر اعظم(ص) بروید. دعای توسل در سه‌شنبه شب‌ها، دعای کمیل در پنجشنبه شب‌ها و دعای ندبه در صبح‌های جمعه در این صحن قرائت می‌شود. اگر می‌خواهید خانوادگی به زیارت امین‌الله گوش دهید، رواق امام خمینی(ره) گزینه خوبی است؛ هر چند در این رواق، قسمت خواهران و برادران تفکیک شده اما پیدا کردن یکدیگر در این بخش بسیار آسان است.
◾ در ایام ویژه مانند اعیاد و نوروز که تعداد زائران بیشتر است، بهتر است با کودکان یا سالمندان در ساعات پایانی شب یا ابتدای صبح به حرم مشرف شوید.
◾ وقتی با کودکان به حرم می‌روید اگر هوا خوب است، صحن‌ها به‌خصوص صحن پیامبر اعظم(ص) مکان خوبی برای شما و کودکانتان هستند. در فضای باز این صحن، کودکان می‌توانند بازی کنند و شما هم نگرانی به‌خاطر ازدحام جمعیت یا نزدیک شدن کودکان به حوض‌ها را ندارید. 
◾ اگر با کودکان به حرم آمده‌اید بهتر است از نزدیک شدن به ضریح مطهر خوداری کنید و از فاصله‌ای دورتر زیارت کنید. 
◾ وقتی با فرزندتان به حرم می‌آیید، بهتر است حواستان به زمان برگزاری نمازهای جماعت باشد و در مورد بسته بودن درها و راه‌ها به توصیه‌های خادمان حرم توجه کنید. 
◾ به‌منظور رفاه حال زائران سالمند و كم‌توانان، می‌توانید با مراجعه به دفاتر صندلی چرخدار در ورودی‌های حرم مطهر با تحویل کارت شناسایی ویلچر امانت بگیرید، در غیر این‌صورت می‌توانید از خدمات‌رسانی گشت سیار خادمین ویلچر و یا از ماشین‌های زائربر برقی استفاده کنید.
◾ چند وضوخانه در صحن‌ها و همچنین نزدیک رواق‌های حرم مطهر وجود دارد و می‌توانید در آن‌ها تجدید وضو کنید. همچنین برای تعویض و شست‌وشوی نوزادان در این وضوخانه‌ها جایگاه در نظر گرفته شده است.
◾ وقتی با کوچولوها هستید ممکن است بیشتر اشیا و وسایل خود را فراموش کنید. برای جلوگیری از این امر بهتر است وقتی خانوادگی به حرم می‌روید تا می‌توانید بارتان را سبک کنید.
◾ وقتی با بچه‌ها به حرم می‌رویم ممکن است در ازدحام، آن‌ها را گم کنیم یا اینکه بزرگ‌ترها توی شلوغی جمعیت از ما دور شوند، در این‌گونه مواقع اول خونسردی خود را حفظ کنید و خاطرتان جمع باشد در تمامی صحن‌ها، دفاتر شبانه‌روزی پیداشدگان و رسیدگی به امور گمشدگان وجود دارد. درصورت نياز به خدمات اورژانسی، به پایگاه‌های فوریت‌های پزشكی واقع در صحن‌ها مراجعه کنید. اگر مشکلی که پیش آمده اورژانسی نیست می‌توانید به دارالشفاء امام واقع در ورودی بست طوسی مراجعه کنید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه