«ارض اقدس» لقب مشهور مشهدالرضا(ع)

«ارض اقدس» لقب مشهور مشهدالرضا(ع)


​​​​​​​می‌دانیم شهر مشهد به دلیل اینکه محل به شهادت رسیدن امام رضا(ع) است به این نام خوانده می‌شود. این منطقه که سناباد توس نامیده می‌شد تا 100 سال پس از شهادت حضرت هم تغییر نام پیدا نکرد اما رفته رفته نام این مکان تحت تأثیر حضور پیکر امام رضا(ع) تغییر کرد و مشهد خوانده شد اما آستان مقدس علی بن ‌موسی‌الرضا(ع) نیز در گذشته به نا‌م‌هایی خوانده می‌شده ‌است. ارض اقدس اصطلاحی در ادبیات فارسی و اسناد مکتوب برای اشاره به مرقد علی ‌بن‌ موسی‌الرضا(ع)، هشتمین امام شیعیان در شهر مشهد است. 
نمونه‌های فراوانی در منابع تاریخی، وقف‌نامه‌ها و سفرنامه‌ها وجود دارد که در آن‌ها برای آوردن نام مرقد مطهر ایشان از عنوان «ارض اقدس» استفاده شده است. لغت‌نامه دهخدا در مدخل ارض اقدس این عنوان را لقب مشهدالرضا(ع) خوانده است. «مجمل التواریخ بعد نادریه» کتابی است که ابوالحسن گلستانه در دوران قاجار نوشته که در آن از حرم رضوی با عنوان ارض اقدس نام برده شده ‌است. کتاب اشرف التواریخ، منبع مکتوب دیگری‌ است که از مرقد امام رضا(ع) با عنوان ارض اقدس یاد کرده است. میرزا محمدکاظم مروی، نویسنده عالم‌آرای ‌نادری نیز ضمن اشاره به زیارت حرم توسط نادرشاه از عنوان ارض اقدس برای آن استفاده می‌کند. در کتاب‌های دیگری مانند مطلع‌الشمس یا تاریخ ارض اقدس و کتابچه صورت موقوفات ارض اقدس این لقب در عنوان کتاب آمده‌ است.
همچنین در مشهد نام برخی مدرسه‌ها نیز به نام ارض اقدس گذارده شده بود. این عنوان فارسی شده، ارتباطی با لغت عربی نزدیک به آن (الأرض المقدسه) که در قرآن و در بیان رویدادهای قوم بنی‌اسرائیل مورد استفاده قرار گرفته‌ است و مکانی دیگر را مورد اشاره قرار می‌دهد، ندارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه