4 محموله قاچاق گیاه دارویی کما در سبزوار کشف شد

4 محموله قاچاق گیاه دارویی کما در سبزوار کشف شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: مأموران یگان حفاظت این اداره، چهار محموله قاچاق گیاه مرتعی کما به وزن تقریبی ۲ تن را در این شهرستان کشف و چند متهم را در این زمینه دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کردند.


عباسعلی کیانی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این محموله گیاه دارویی کما از بخش روداب سبزوار و بخشی از آن از منطقه کویری استان سمنان جمع‌آوری شده بود.
وی اظهار کرد: ذخایر گیاه دارویی کما به دلیل خشکسالی‌های پی در پی در معرض نابودی است. از این رو برابر هماهنگی به عمل آمده با دادستان شهرستان، برخورد با فروشندگان این گیاه در دستور کار یگان حفاظت این اداره قرار گرفته است.
کیانی فرد با بیان اینکه به دستور دادستان شهرستان سبزوار بوته‌کنی، حمل و فروش این گونه گیاهی ممنوع است، تصریح کرد: مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست در این خصوص گشت‌های نظارتی مستمری دارند.
کما؛ یکی از گیاهان مرتعی به خصوص در دشت‌های مناطق کویری است که در آستانه نوروز و فصل بهار می‌روید و افزون بر استفاده غذایی، خواص دارویی بسیاری نیز دارد و مردمان محلی در برخی مناطق آن را خشک کرده و در فصل زمستان از آن استفاده می‌کنند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار با بیان اینکه حمل بی‌مجوز چوب و گیاهان مرتعی علاوه بر ضبط مال، مجازات نقدی و حبس را برای متهمان به دنبال دارد، گفت: بوته کما، از جوانه مولد گل آن که هر هفت سال یک بار گل می‌دهد، می روید و در صورت برداشت بی‌رویه، سال‌ها طول می‌کشد تا دوباره احیا شود. البته بذر خاصی هم برای کاشت ندارد.
کیانی فرد افزود: برداشت و حمل گیاهان دارویی، مرتعی و چوب درختان جنگلی بدون دریافت مجوز از منابع طبیعی ممنوع است و بر اساس موارد قانونی، قاچاق کالا محسوب می‌شود و در راستای وظایف قانونی با متخلفان عرصه‌های منابع طبیعی قاطعانه برخورد خواهد شد.
وی ادامه داد: مردم طبیعت‌دوست می‌توانند گزارش‌های خود در خصوص آتش‌ گرفتن عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان دارویی، چوب و زغال را به شماره تماس ۱۵۰۴ اطلاع دهند تا در کمترین زمان ممکن افزون بر حفاظت از عرصه‌های ملی با متخلفان برابر قانون برخورد شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه