سوخوها می‌آیند؟

سوخوها می‌آیند؟


​​​​​​​اخبار ضدونقیض درباره خرید سوخوهای ۳۵‌ روسی مدتی است که نقل محافل سیاسی کشور است. از حدود یک سال پیش که سردار باقری به مسکو رفت این احتمال می‌رفته است که ایران بخواهد یک اسکادران جنگنده سوخو ۳۵ خریداری کند. کمی بعد اخباری از فشار آمریکا به مصر و انصراف این کشور از خریدن جنگنده‌های روسی منتشر و گفته شد این جنگنده‌ها راهی ایران خواهند شد اما خیلی زود این اخبار تکذیب و معلوم شد کشورمان حاضر نیست اجناس مرجوعی از قاهره را بپذیرد. از طرفی حدود دو ماه پیش و پس از رونمایی از پایگاه شکاری زیرزمینی عقاب 44، تصاویری از یک فروند سوخو۳۵ در محوطه این پایگاه منتشر شد که خیلی زود سرتیتر همه شبکه‌های رسانه‌ای را به ‌خود اختصاص داد. اگرچه خیلی زود مشخص شد این تصاویر مربوط به ماکت اندازه واقعی سوخو۳۵ است که همافران نیروی هوایی ارتش برای چک کردن ابعاد و نحوه مانور آن در تونل‌های پایگاه عقاب ۴۴ ساخته‌اند.
اخبار ضدونقیض درباره سوخوها ادامه داشت تا آنجا که برخی در چند روز گذشته حتی تحلیل‌هایی درباره انجام نشدن معامله سوخوها منتشر و در توجیه این امر، ارتباطات گسترده مسکو و تل‌آویو را دلیل اصلی خود در انتشار این تحلیل عنوان کردند. از جمله این افراد صابر گل‌عنبری بود که به صراحت گفت در آینده‌ای نزدیک این معامله انجام نخواهد شد. او در کانال تلگرامی‌اش نوشت: واقعیت این است که فروش این جنگنده‌های پیشرفته به ایران صرفاً تابع پارامترهای دوجانبه نیست، بلکه به نظر می‌رسد بیشتر تابع متغیرهای دیگر است. در واقع فروش سوخو35 روسیه به ایران تابع دو متغیر مهم روابط روسیه با اسرائیل و روابط روسیه با عربستان و برخی کشورهای عربی دیگر است. به نظر نگارنده، در سایه تأثیر این دو متغیر به ویژه اسرائیل، نظر به مناسبات نزدیک مسکو با دو طرف بعید به نظر می‌رسد در نهایت این فروش اتفاق بیفتد. 
با وجود این روز گذشته چند منبع خارجی از جمله اسپوتنیک روسیه از نهایی شدن قرارداد خرید این جنگنده‌‌ها خبر دادند. برخی رسانه‌های داخلی و نزدیک به محافل امنیتی هم این خبر را به‌ نشانه صحت منتشر کردند. از طرفی به ‌نظر می‌رسد روابط ایران و عربستان در حال احیاست و به‌ این ترتیب یکی از موانع اصلی تأثیرگذار بر این قرارداد در شرف برطرف شدن است. حال باید به‌ انتظار نشست و دید ایران سرانجام این جنگنده‌ها را خریداری خواهد کرد یا اتفاق تازه‌ای در روابط با روسیه رخ خواهد داد.

خبرنگار: مهدی زارع

برچسب ها :
ارسال دیدگاه