گنجینه‌ا‌ی از نقش و نگار

معرفی اجمالی موزه فرش آستان قدس رضوی

گنجینه‌ا‌ی از نقش و نگار

اگر علاقه‌مند به هنر فرش ایرانی باشید همیشه سرتان پایین است. برای دیدن این هنر سرتان را پایین می‌اندازید و دسترنج هنرمندانه قالیبافان و فرشبافان را زیر پایتان می‌بینید.


​​​​​​​این بار برای دیدن نقش اسلیمی‌ها که در هم می‌پیچند و گل‌ومرغ‌ها که بالا می‌روند، باید سربلند کنید و در موزه‌ای پر از نقش تار و پود به تماشای هنر نخ‌ها و رنگ‌ها بنشینید. داریم از موزه مخصوص فرش‌های نفیس در مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی می‌گوییم که در سه طبقه طراحی شده است. 
داستان فرش‌های موزه فرش آستان قدس از همان تار و پود‌هایی که قالیبافان زده‌اند شروع شده است. 90 درصد این فرش‌ها نذر و وقف حرم مطهر هستند. صاحبانشان تصمیم گرفتند زندگی این فرش‌ها را جاودانه کنند. یکی از جذاب‌ترین و متبرک‌ترین قالی‌ها و قالیچه‌ها، صندوق پوش‌ها و ضریح پوش‌های تاریخی و هنری حرم مطهر است که آن‌ها هم در موزه فرش نگهداری می‌شوند. قدیمی‌ترین اثر کتیبه‌دار این مجموعه مربوط به سال ۹۵۲ هجری است.
در بزرگ‌ترین موزه تخصصی فرش خاورمیانه فرش‌های زیادی را می‌بینید که به‌خاطر هنرشان، قدمتشان و اصالتشان پیش چشم‌ها قرار دارند. قالی‌ها و گلیم‌ها و فرش‌ها در شرایطی استاندارد با دما و رطوبتی که به صورت دیجیتالی مرتباً اندازه‌گیری می‌شود در موزه نمایش داده شده‌اند. همه فرش‌ها هم جلو چشم نیستند، مخزن فرش‌های موزه حرم میزبان فرش‌هایی است که به نگهداری ویژه‌ای نیاز دارند و در دوره‌های خاص در معرض دید قرار می‌گیرند. 
فرش‌ها در موزه، با بهترین روش نمایشی در دنیا به دو صورت افقی با شیب بسیار ملایم که فرش به‌هیچ‌وجه آسیب نمی‌بیند و روش عمودی با استفاده از نوارچسب وُلکرو (نوارچسب‌ها وزن فرش را به‌صورت متعادل در همه سطوح آن تقسیم می‌کنند) که بر اساس ابعاد و وزن خود فرش نگهداری می‌شود به نمایش گذاشته‌شده‌اند.
یک راهنمای ساده: برای دیدن فرش‌های کویر ایران و فرش‌های خراسانی و بلوچی به طبقه همکف بروید، آنجا با قالی‌های پرده‌ای مواجه می‌شوید که شبیهش را جایی ندیده‌اید. قالی پرده‌ای محرابی درختی که در سال‌های 1320 تا 1322 به سفارش عبدالله تبریزی توسط استاد محمد کرمانی بافته و وقف حرم شده را در این قسمت می‌بینید. در دوره‌هایی از تاریخ درهای ورودی حرم قالی‌های پرده‌ای داشته‌اند که آستان مقدس سفارش بافت این قالی‌پرده‌ها را به هنرمندان داده است. یکی از این قالی‌ها، قالی‌های پرده‌ای ارجمند کرمانی هستند.
فرش‌ها و قالیچه‌ها و گلیم‌های عشایر و ایلات و فرش تبریز و کرمانشاه را در طبقه دوم موزه ببینید و غرق هنر ترک‌ها و کردها در گره‌زدن و نقش انداختن شوید. اگر هم دوست دارید وارد تاریخ شوید و به دوره صفویه سفر کنید تا ببینید شیخ بهایی و ملاصدرا زیر پایشان چه هنری را می‌دیدند به طبقه منفی یک بروید.
برای سر زدن به موزه نقش و نگار‌ها، می‌توانید روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۲:۳۰ و روزهای پنجشنبه‌ و جمعه‌ و ایام تعطیل رسمی از ساعت ۸ تا ۱۱:۳۰ در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، در مجاورت موزه مرکزی آستان قدس رضوی به تماشای فرش‌ها بروید.

خبرنگار: صدیقه سادات بهشتی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه