چرا سفر گروسی به تهران هیچ احساسی را برنمی‌انگیزد؟

گروسی حامل هیچ‌گونه پیام مهمی برای ایران نیست و نتایج این سفر مربوط به انتقال دستاورد گفت‌وگوها به خارج از ایران است

چرا سفر گروسی به تهران هیچ احساسی را برنمی‌انگیزد؟

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از یک دوره انتظار برای دریافت مجوز از طرف ایرانی با هدف گفت وگو درباره مسائل میان ایران و آژانس روز گذشته و در رأس هیئتی بلندپایه از آژانس با استقبال مقامات ایرانی وارد فرودگاه تهران شد.


رافائل گروسی که در ماه‌های گذشته با ادعاهای اثبات نشده خود نقش اهرم فشار آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ملت ایران را بازی کرده، قرار است در سفر دو روزه به تهران با جمعی از مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. همزمان با سفر مقام ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در ادامه موضع‌گیری‌های غیرمنطقی و ضدایرانی غرب علیه ایران اما آنتونی بلینکن، در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرده است واشنگتن به سیاست اعمال تحریم علیه ایران ادامه خواهد داد. این در حالی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا به‌تازگی ۲۶ شرکت و کشتی ایرانی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. البته چنگ و دندان نشان دادن آمریکایی‌ها به اینجا ختم نمی‌شود و در روزهای گذشته شاهد برگزاری رزمایش دریایی آمریکا با مشارکت ۵۰ کشور همپیمان در همسایگی ایران و در مناطقی از جمله دریای عمان و خلیج‌فارس با واکنش‌هایی روبه‌رو بوده است. اقدام تحریک‌آمیز آمریکا در حالی انجام می‌شود که اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین در رد دروغ پردازی‌های غرب غنی‌سازی ۸۴درصدی در ایران را تکذیب کرد و گفت: ایران برای احیای برجام اراده دارد، اما غربی‌ها نه. 

گروسی، بیشتر ابزار انتقال پیام است 
دکتر فرشید باقریان، کارشناس مسائل بین‌الملل و تحلیلگر اقدامات ضدامنیتی ایالات متحده در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به تناقض خبرها درباره سفر گروسی به تهران و اینکه چه کسانی به همراه او به تهران آمده‌اند، می‌گوید: سازمان بین‌المللی انرژی اتمی وابسته به گلوبالیست‌هاست که به دنبال نظم نوین جهانی هستند و در این رویداد، گروسی حامل هیچ‌گونه پیام مهمی برای ایران نیست و نتایج این سفر مربوط به انتقال دستاورد گفت‌وگوها به خارج از ایران است. وی می افزاید: گروسی به عنوان بازیگر منفی مذاکرات در ماه های گذشته صرفاً به دنبال میانجی‌گری آن‌هم با پارامترهایی است که در گذشته شاهد آن بوده‌ایم. باقریان با اشاره به نقش گروسی در انتقال پیام‌ها بین ایران و اروپا به عنوان دریچه انتقال پیام‌ها به طرف غربی ادامه می‌دهد: کابینه ایالات متحده در ‌ماه‌های گذشته تأکید کرده است برجام اولویت سیاست خارجی آمریکا نیست، اما بایدن به این مسئله رویکرد ایجابی‌تری دارد و ازبرجام به عنوان اندوخته مثبت سیاسی برای استفاده ابزاری در دور بعدی انتخابات آمریکا استفاده می‌کند. 

مانور آمریکایی‌برای اثرگذاری بر امنیت دریاها 
 باقریان می‌گوید: همزمانی مانور آمریکا با همپیمانانش در آب‌های نزدیک به ایران با سفر گروسی به تهران دو بخش اساسی دارد. در بخش اول باید گفت: در این مانور نظامی ما از ۵۰كشور صحبت می‌كنیم، ولی اگر ۴۹كشور را از آمریكا جدا كنیم و میزان ماشین جنگی آن‌ها را در نظر بگیریم، یک‌صدم آمریكا هم نخواهد شد؛ بدان معنا كه ارزش آن به عنوان ماشین جنگی نیست، بلكه ارزش آن به عنوان بلوک است كه توانسته برای آمریكا درمقابل بعضی از كشورهای جهان به‌خصوص جهان اسلام در صف آرایی و یارگیری استفاده كند. وی با بیان اینكه این پیام تنها برای ایران نیست، افزود: بعضی از كشورهای عضو ناتو، انگلستان و بخشی از كشورهای اروپایی حضور دارند ولی تركیه با داشتن نیروی دریایی قوی، به عنوان عضو ناتو در این مانور حضور ندارد. به همین دلیل نشان می‌دهد یك دیدگاه اعتقادی و متافیزیكی در آن است و تنها ماشین جنگی نیست. وی با اشاره به اینكه چند واقعه در جهان سبب اهمیت این مانور شده است، گفت: رژیم اسرائیل نیز در این مانور شركت كرده و كشورهایی كه با اسرائیل هم مناسبات ندارند نیز شركت كرده اند و این بدان معناست که حضور آن‌ها تنها برای یک مانور مشترک است. باقریان افزود: این مانور در راستای لیبرالیسم تهاجمی در حوزه حاکمیت بردریاهاست. وی ادامه می‌دهد: در این رزمایش آمریکا به دنبال تنگ کردن جاده ابریشم و چین است. از سوی دیگر به دنبال کنترل تحرکات دریایی ایران در آب‌های بین‌المللی است که تا برزیل پیش رفته‌ایم. نکته سوم تلاش برای جلوگیری ارسال سلاح از طریق دریا و توسط چین به روسیه در جنگ اوکراین است. آمریکا با این مانور  به دنبال بلوک بندی در جهان شرق است.  باقریان با برشمردن برجام به عنوان یک پروسه تهدیدکننده امنیت ملی، تعارض و تناقض‌های نهادینه شده در متن این توافق را چالش حل نشدنی در گفت‌‌وگوها دانست و گفت: سیاست دوگانه ایالات متحده در تعرض به امنیت و منافع ملی همواره موجب هلاک گفت‌وگوها در سایه اقدامات غیرمنطقی واشنگتن شده است. این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به روشن شدن نقش دولت سایه آمریکا در تعارضات و استانداردهای دوگانه این کشور و اثرگذاری فرادولتی آن‌ها بر سیاست‌های این کشور و تسلط آن‌ها بر دولت بایدن به عنوان دولت رو بنایی ایالات متحده، گفت: شواهد حاکی از عدم اراده دولت سایه آمریکا بر توافق با ایران و استفاده ابزاری بایدن از برجام به عنوان یک فرایند مثبت و به نفع وی در بازی‌های سیاسی ایالات متحده است. 

​​​​​​​خبرنگار: محمدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه