فیگور فیک

تحلیلی بر رزمایش دریایی جدید آمریکا

فیگور فیک

روز گذشته بود که رسانه‌ها از آغاز رزمایش دریایی بزرگ آمریکا با مشارکت 50 کشور همپیمان خبر دادند.


​​​​​​​در کنار تعداد بالای کشورهای مشارکت‌کننده، گستره وسیع این مانور هم از اهمیت بسیار این اقدام حکایت دارد. بر اساس بیانیه فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده، دامنه رزمایش در مثلثی از خلیج‌فارس تا اقیانوس هند و در ادامه تا دریای عرب، دریای سرخ، دریای عمان و مناطق ساحلی شرق آفریقا امتداد دارد. اما چرا نمایش نظامی جدید ایالات متحده در مقطع کنونی مهم است؟
دکتر طه اکرمی، کارشناس و پژوهشگر دفتر سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با قدس در تحلیل اتفاق اخیر گفت: واشنگتن این روزها در شرق اروپا به‌واسطه جنگ اوکراین با روسیه به‌شدت گلاویز است. از سوی دیگر، حوزه تایوان و دریای جنوبی چین به عنوان تهدیدی بالقوه است و همزمان تهدیدات کره شمالی نیز بیشتر شده است. در این مسیر به اعتقاد من مهم‌ترین هدف رزمایش اخیر مهار چین است. موقعیت رزمایش و حضور برخی همسایگان چین در این نبرد مؤید این نکته است. از آنجا که شاهد افزایش روابط چین با غرب آسیا هستیم، آمریکا می‌خواهد نشان دهد توان مقابله در دو صحنه نبرد را همزمان خواهد داشت.  این کارشناس مسائل آمریکا درباره چالش‌های تغییر نظم جهانی برای ایالات متحده افزود: ایالات متحده متوجه شده نظم فعلی پس از جنگ اوکراین در حال تغییر است و به همین دلیل است که در سند امنیت ملی آمریکا، دهه پیش رو، دهه‌ای تعیین‌کننده عنوان شده است. بر این اساس چنانچه کشوری از معیارهای موجود در نظم جهانی موردنظر آن‌ها پیروی نکند باید عواقبش که تشدید تنش با غرب است - را بپذیرد؛ چرا که تلاش برای تغییر نظم بین‌المللی یکی از خطوط قرمز محسوب می‌شود. بنابراین هدف این رزمایش به‌طور خاص قدرت‌نمایی آمریکایی است. در کنار آن، یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف، هماهنگی بین سازه‌ها و مفاهیمی مانند ناتو و اتحادیه اروپا و سازه‌های جدید غرب و شرق آسیا در تقابل‌جویی با تهدیدهای چین و روسیه است.
 وی با اشاره به دیپلماسی ایران در این شرایط تصریح کرد: هر نوع فعالیت در محیط ما می‌تواند تهدید محسوب شود. صراحت ایران در نپذیرفتن سلطه غربی‌ها و تبعیض‌آمیز دانستن نظم کنونی سبب شده این رزمایش برای ما تهدیدی محسوب شود. با حضور عربستان در این رزمایش، پس از توافق ابراهیم و ائتلاف غربی به رهبری آمریکا و اسرائیل، یکی از اهداف، ایران است. آمریکا به‌دنبال هماهنگی انجام عملیات مشترک بین متحدان خود است. وی با رد ارتباط رجزخوانی‌های اخیر رژیم صهیونیستی و انجام رزمایش و تهدیداتی که علیه ایران دارد، افزود: «آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانند ایران توان بازدارندگی بسیار زیادی دارد، بنابراین رزمایش را به این موضوع مرتبط نمی‌دانم، اگر چه ممکن است با توجه به افول قدرت آمریکا و مشکلات داخلی ایالات متحده و اسرائیل، اقدامات بیرونی به بهبود وضعیت آمریکا در افکار عمومی منجر شود. بنابراین احتمال درگیری بین کشورها وجود ندارد و هدف رزمایش نیز بازدارندگی اعلام شده است».

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه