خاموشی کوره‌های مصالح، قیمت بازار را داغ کرد

 افزایش سرسام‌آور قیمت مصالح در روزهای پایانی سال

خاموشی کوره‌های مصالح، قیمت بازار را داغ کرد

افزایش سرسام‌آور قیمت مصالح در روزهای پایانی سال همزمان با تعمیرات یا ساخت و سازهای کوچک در خانه‌هاست، اینکه تولید مصالح کاملاً در داخل صورت می‌گیرد و ربطی به افزایش قیمت دلار ندارد تعجب بسیاری را برانگیخته و این نکته را مطرح می‌کند که گره این گرانی در حوزه مصالح کجاست؟وحید قرائی که سابقه ٢۵سال فعالیت در عرصه ساخت و ساز و فروش مصالح دارد در این باره گفت: کرایه حمل یکی از دلایل افزایش قیمت مصالح است که در این قیمت‌ها با افزایش سرسام‌آوری روبه‌رو شده ایم.




وی ادامه داد: مسئله بعدی تولید در کارخانه‌ها است. در سرمای اخیر بسیاری از کوره‌های تولید آجر به دلیل تأمین گاز بخش خانگی خاموش شد و به خاطر همین کاهش تولید و افزایش تقاضا تا حدود ١۵٠ درصد در بخش مصالح دیوارچینی مانند آجر و بلوکه با افزایش قیمت مواجه شدیم.
قرائی با تأکید بر ادامه افزایش قیمت‌ها عنوان کرد: این افزایش قیمت به دلیل عقب بودن میزان تولید پایین نیامد و اگر قیمت‌ها در کارخانه‌ها افزایش پیدا می‌کند بیشتر به دلیل هزینه‌های جانبی است. 

افزایش قیمت ٧٠ تا ١٠٠درصدی مصالح
عضو اتحادیه مصالح ساختمانی یادآور شد: مصالح ساختمانی در کشور تولید داخل است و به افزایش قیمت دلار ربطی ندارد و مصالح باز هم نسبت به بقیه اجناس در حوزه مسکن قیمت پایینی دارد. 
وی با توضیح قیمت‌گذاری سیمان به عنوان یک کالای پرمصرف گفت: قیمت سیمان در بورس تعیین می‌شود با وجود این سیمان در ایران کالای ارزانی است. قیمت یک پاکت سیمان حدود یک دلار است در صورتی که در دنیا هر پاکت سیمان دست‌کم ۵دلار قیمت دارد. 
قرائی با اشاره به تغییر قیمت‌ها در روزهای اخیر عنوان کرد: آخرین تغییر قیمت مربوط به ٢٠روز گذشته است. در بخش ماسه شسته ١٠درصد، در بخش گچ ساختمانی ٢٠درصد، در سیمان ١٢درصد و سایر بخش‌ها دست‌کم ١٠درصد افزایش قیمت اتفاق افتاده و تا پایان سال باز هم افزایش قیمت ادامه دارد. 
این فعال حوزه ساخت و ساز مسکن ضمن تأکید بر ادامه این افزایش قیمت‌ها گفت: در سال آینده با افزایش دستمزد و احتمالاً قطعی برق برای تولیدکننده‌ها مواجه می‌شویم که باز هم در قیمت همین یک قلم مصالح ساختمانی تأثیر دارد.
قرائی تصریح کرد: در سال ١۴٠٠یک پاکت سیمان به قیمت ٢٨هزار تومان و قیمت همان پاکت طی امسال به ۵٠هزار تومان رسیده است. قیمت گچ همیشه نصف قیمت سیمان بوده و برخی گچ‌ها از سمنان می‌آید و این گچ با توجه به افزایش کرایه حمل بین ٧٠ تا ١٠٠درصد با افزایش قیمت مواجه شده است. 
وی عنوان کرد: بسیاری از سازندگان با توجه به رکود اگر چه دست از ساخت کشیدند و وارد رکود شده‌ایم اما قیمت‌ها به نسبت رکود ساختمان حالت ثابت ندارد. تولید در بخش مصالح ساختمان زیاد است و تقاضا کم، اما این رکود سبب نشد مصالح گران نشود. 
وی با تشریح تأثیر گرانی بر مصالح ساختمانی گفت: در گرانی یک پروژه ساختمانی قیمت مصالح ١٠ درصد نقش دارد و ٣٠درصد آهن‌آلات است که آهن‌آلات از سال قبل تا ۴٠٠درصد افزایش قیمت دارد. در سال ١۴٠١ اگرچه قیمت مصالح تأثیر ١٠درصدی داشته اما به طور یقین در سال جاری بین ٧٠ تا ١٠٠درصد افزایش قیمت داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده بین ۵٠ تا ٧٠درصد افزایش قیمت در مصالح داشته باشیم.
بازار راکد است، افزایش قیمت نداریم 
غلامرضا سلطانی، رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی مشهد ضمن رد افزایش قیمت مصالح عنوان کرد: بازاری نداریم که افزایش قیمت در مصالح داشته باشیم. در بخش ساختمان معمولاً در ۶ماه دوم سال به دلیل کوتاهی روز و سرما ساختمان‌سازی با تعطیلی فصلی روبه‌رو است. البته این تعطیلی 100درصد نیست اما ساخت و ساز جدی هم به ندرت دنبال می‌شود هر چند رکود را به صورت جدی در ساختمان‌سازی داریم و از سال گذشته تاکنون افزایش قیمتی نداشته‌ایم. 
وی تأکید کرد: مصالح هنوز گران نشده است و اگر گرانی اتفاق بیفتد در اوایل سال آینده شاهد آن هستیم. در حال حاضر بازار آنچنانی نداریم که بحث افزایش قیمت توجیه داشته باشد. 
سلطانی در پایان تصریح کرد: اگر زمزمه‌هایی برای افزایش قیمت مصالح در درصدهای مختلف مطرح است ذکر این درصد‌ها درست نیست چون با افزایش قیمت دلار این اعداد ثبات ندارد. قطعاً برای سال آینده افزایش هزینه‌ها را در بخش لوازم یدکی کارگاه‌های تولید مصالح و افزایش حقوق و دستمزد داریم که در نهایت در قیمت تمام شده اجناس به ویژه تولیدی تأثیر مستقیم دارد.
وجود اختلاف نظر بین اتحادیه و آنچه در بازار جریان دارد این نکته را یادآور می‌شود یا نظارتی بر این بازار نیست، یا اینکه مسئولان نسبت به این موضوع آگاهی ندارند. اما آنچه مسلم است واقعیت جریان بازار را مصرف‌کننده واقعی درک می‌کند. نکته قابل تأمل در این گزارش رو شدن لایه‌های پنهان قطعی گاز در جریان سرمای اخیر است. تصمیمی که عواقب آن در گرانی‌ها به مرور مشهود می‌شود. شاید گرمای خانه‌ها در روزهای سرد سال حفظ شد اما حالا دلسردی از هر افزایش قیمتی بر ذهن مردم می‌نشیند.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه