مشهدی‌ها به اسم ارز هرات قیمت دلار می‌دهند

گزارش قدس از پشت پرده کانال‌های هرات، سلیمانیه و تهران در قیمت ارز خیابانی

مشهدی‌ها به اسم ارز هرات قیمت دلار می‌دهند

به گزارش قدس خراسان، جلو بانک ملی مرکزی در خیابان امام خمینی، پاتوق دلار فروشانی است که این روزها در تب و تاب گرانی دلار به نظر می‌رسد کار و بارشان حسابی سکه باشد.


هیجان بازار و وسوسه سودآوری خرید و فروش دلار طی این سال‌ها این فکر را به ذهن آدم می‌اندازد که شاید یادگیری چم و خم دلار فروشی به عنوان یک کاسبی بد نباشد. کنجکاو می‌شوم که اگر در نقش جوان مشتاق به عرصه دلالی دلار میان فروشندگان خیابانی ارز بروم، چه نصیبم می‌شود؟
در صداهای درهم پیچیده اعلام قیمت دلار و اسم بانک‌های مختلف به سراغ جوانی می‌روم که فارغ از تب و تاب بازار روی ترک موتورش منتظر مشتری نشسته است. خودم را مشتاق نشان می‌دهم و از او مشورت می‌گیرم تا بگوید چگونه یک جوان شهرستانی می‌تواند همکارش شود.
همان طور که نگاهش به اطراف است، می‌گوید: «این بازار سود و ضرر بسیار دارد و باید حواست باشد تا ضرر نکنی و باید پول هنگفتی داشته باشی تا بتوانی به این بازار ورود پیدا کنی». بی‌مقدمه می‌گویم 100میلیونی دارم. می‌گوید: «خب پس حدود 2 هزار دلار می‌توانی بخری». 

هرات، سلیمانیه و تهران قیمت‌های ارز خیابانی مشهد را می‌دهند
در لابه‌لای گشت و گذار بین دلار فروشان متوجه وجود کانال‌های تعیین قیمت شده بودم. از او درباره گروه‌ها و نحوه تعیین قیمت دلار می‌پرسم. می‌گوید: اینجا بیایی و آشنا شوی، کم‌کم عضو این گروه‌ها می‌شوی. کسانی که در بازار ارز مشهد هستند، یک گروه ایجاد کرده‌اند و در آن گروه کار خرید و فروش انجام می‌شود.
او ادامه می‌دهد: کار گروه به این شکل است که در حال حاضر اگر دلار ۵۵هزار و ۷٠٠ تومان باشد، در آن گروه اعلام می‌کنند دلار ۵۵ هزار و ۶٠٠ تومان در محله طبرسی یا فلکه آب یا شهداست که شما باید بروی و از آن محل دلاری که قیمت آن با قیمت بازار تفاوت دارد، بخری تا سود کنی.
موضوع گروه‌ها برایم جذاب‌تر می‌شود و بیشتر درباره آن می‌پرسم. جوان نشسته به نیم‌ترک موتور بدون اینکه تغییر حالتی بدهد با همان لهجه‌اش که مشخص است مشهدی یا خراسانی نیست، ادامه می‌دهد: چند کانال دیگر هم وجود دارد که در آن قیمت دلار لحظه‌ای اعلام می‌شود که این کانال‌ها متفاوت است. به طور مثال کانالی داریم که از هرات اعلام قیمت می‌کند و یا کانال دیگری که مربوط به سبزه سلیمانیه عراق و یکی هم مال تهران است. لحظه‌ای سکوت می‌کند و در انتهای حرفش می‌گوید: دقیق‌ترین قیمت را کانال هرات می‌دهد.

همه گروه‌های تعیین قیمت ارز، دست ایرانی‌هاست
از جوان خداحافظی می‌کنم و به گشت و گذار بیشتر در راسته دلار فروش‌ها می‌پردازم. با مرد تنومندی مواجه می‌شوم که با کمی خوش و بش برایم نحوه عضویت در گروه‌ها و کانال‌ها را توضیح می‌دهد. او می‌گوید: برای عضویت در گروه باید بیایی اینجا و بازاری شوی تا یک نفر در این گروه‌ها عضوت کند. اگر ۵ یا ۶ ماه بمانی و قدیمی شوی هزینه‌ای ندارد. در غیر این صورت یک هزینه ٢٠٠هزار تومانی باید پرداخت کنی. باید در بازار باشی و هر چه در حال حاضر به تو بگویم فایده ندارد. حتی اگر معامله نکردی هم اشکال ندارد. باید در بازار حضور داشته باشی تا شناخته شوی. بازار خیلی پیچیده است. حتی کسی که 10 سال سابقه خرید و فروش دارد، باز هم ضرر می‌کند. ضرر، کارِ این بازار است. باید باشی ضرر کنی، سود کنی تا یاد بگیری. این کار کاملاً تجربی است.
از او درباره کانال هرات می‌پرسم. لبخندی می‌زند و می‌گوید: هرات مگر اقتصاد دارد که بازار دلار داشته باشد؟ همه گروه‌ها دست ایرانی‌هاست. مگر می‌شود دلار ایران باشد و هرات قیمت‌گذاری کند؟ گروهی زده‌اند به اسم هرات و در آنجا قیمت را اعلام می‌کنند و حالا شده ارز هرات.

بازار رو به بالاست. کسی فروشنده نیست
صحبتم را با مرد دلار فروش تمام می‌کنم و به سراغ دلار فروش دیگری می‌روم. بی‌مقدمه می‌گویم: دلار داری؟ هزار دلار می‌خواهم؟ می‌گوید: الان کسی نمی‌فروشد. بازار رو به بالاست. 
پیگیر عضو شدن در گروه‌ها می‌شوم. مرد دلار فروش عنوان می‌کند: اگر کسی شما را نشناسد، باید یک میلیون تومان حق عضویت پرداخت کنی تا عضو گروه شوی.
کسانی در بازار با راحتی بیشتری مشغول معامله هستند. سراغ مردی می‌روم که در حاشیه بازار با خونسردی ایستاده است. می‌گویم: می‌خواهم دلار فروشی را یاد بگیرم و وارد این بازار شوم. با لهجه غلیظ مشهدی می‌گوید: تا به حال این کار را کرده‌ای؟ می‌گویم: نه! می‌خواهم از صفر شروع کنم.
دلال ارز مشهدی می‌گوید: حتماً باید کسی کنارت باشد. تو در گروه‌ها نیستی تا قیمت‌ها را ببینی. از گروه‌ها می‌پرسم. می‌گوید: گروه‌ها را ول کن. هرات همان بچه‌های مشهد هستند و یک بازار نرخ دِه است. پول‌هایت را چطور می‌خواهی جابه‌جا کنی؟ باید همراه‌بانک باز کنی تا بتوانی با گوشی 100میلیون جابه‌جا کنی. در حالی که مدام سرش در گوشی می‌چرخد و به صورتم نگاه نمی‌کند، می‌پرسم: هرات چه تأثیری دارد؟ می‌گوید: اثر دارد؛ اما افغانستان و ایران یکی است. تصویری از کانال هرات به من نشان می‌دهد و قیمت‌هایی که در کنار موجودی دلارها قید شده است. قیمت‌ها و موجودی‌های کانال را از چشم می‌گذرانم و در آن شلوغی بازار  به آن 100 میلیون نداشته‌ام فکر می‌کنم که اگر هم بود، در این بازار دلار دیگر ارزش چندانی نداشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه