افتتاح 8 پروژه درمانی آستان قدس رضوی با اعتبار 100 میلیارد تومان

همزمان با سوم شعبان در بیمارستان امام رضا علیه‌السلام مشهد انجام شد

افتتاح 8 پروژه درمانی آستان قدس رضوی با اعتبار 100 میلیارد تومان

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی: سلامت جامعه، دومین اولویت آستا ن‌قد س‌رضوی پس از اداره حرم مطهر است

با حضور تولیت آستان قدس رضوی و معاون وزیر بهداشت، هشت پروژه تشخیصی و درمانی با بیش از 100 میلیارد تومان تأمین مالی توسط این آستان مقدس، در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد افتتاح شد و برای بهره‌مندی عموم زائران و مجاوران در اختیار قرار گرفت.


به گزارش آستان‌نیوز، مراسم بهره‌برداری از این پروژه‌ها صبح جمعه همزمان با سومین روز ماه شعبان و سالروز ولادت حضرت اباعبدالله(ع) برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی ضمن بازدید از ساختمان‌ها و تجهیزات احداث و خریداری شده از محل موقوفات و نذورات، در روند جزئیات برنامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای ارائه خدمات جدید به بیماران به ویژه محرومان، با اتکا به این ظرفیت‌های جدید قرار گرفت.
تولیت آستان قدس رضوی همچنین در این مراسم گفت: رفع مشکلات و نیازهای مردم به ویژه در حوزه بهداشت و درمان، دومین اولویت‌ آستان قدس رضوی پس از اداره حرم مطهر است.
 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی با قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران و نقش‌آفرینان حوزه بهداشت و درمان کشور اعم از نیروهای خدماتی، اداری، پرستاران و پزشکان، تصریح کرد: پس از انجام واجبات در میان آموزه‌ها و مفاهیم اسلامی هیچ عملی بهتر و زیباتر از خدمت به بندگان خدا نیست و خداوند بهترین شرایط را برای جامعه پزشکی در راستای خدمت به خلق فراهم کرده است.

سرنوشت نذورات داخل ضریح مطهر
تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به برخی پرسش‌ها در خصوص سرنوشت نذورات داخل ضریح مطهر رضوی، توضیح داد: نذوراتی که با ارادت و نیت پاک داخل ضریح مطهر رضوی ریخته می‌شوند، صرف هزینه جاری حرم مطهر و ارائه خدمات رفاهی، تبلیغی، فرهنگی و غیره به زائران حضرت رضا(ع) می‌شوند.
وی با اشاره به هزینه‌های بالای حرم مطهر، ابراز کرد: حرم مطهر رضوی بنایی با قدمت تاریخی و مساحتی افزون بر یک میلیون مترمربع است که هزینه نگهداری ابنیه، تعمیرات و ارائه خدمات به زائران در آن روزانه به حدود 3 میلیارد تومان می‌رسد؛ به عنوان مثال تنها سالی 50 میلیارد تومان هزینه پلاستیک کفش‌ها و لیوان‌های یکبار مصرف در حرم مطهر می‌شود و حدوداً هر سال 2هزار لامپ سوخته در اماکن مقدسه رضوی تعویض می‌شوند؛ حرم مطهر از این دست هزینه‌ها فراوان دارد و از هیچ بودجه دولتی نیز استفاده نمی‌کند.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا بهمن ماه امسال حدود 500 میلیارد تومان صرف مهمانسرای حضرت شده است، تصریح کرد: با وجود این به طور تقریبی از هر 10 زائر عزیز یک نفر از غذای متبرک مهمانسرای حرم مطهر بهره‌مند می‌شود. البته در این خصوص درخواست‌ها بسیار و بیشتر زائران گرامی برای تبرک علاقه‌مند به بهره‌مندی از غذای متبرک مهمانسرای حضرت هستند و ما نیز علاقه‌مند به پذیرایی از تمام زائران هستیم اما امکانات محدود است.
وی اضافه کرد: حدود 30 میلیون زائر در سال به مشهد مشرف می‌شوند و آستان قدس رضوی به تمامی این زائران خدمت‌رسانی می‌کند، اما هیچ بهره مادی از این حضور نمی‌برد و بهره آن را دولت‌ها و شهرداری‌های دوره‌های مختلف و بخش خصوصی می‌برند.

آستان قدس هر آنچه بتواند در راستای خدمت به مردم هزینه خواهد کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به خدمات اجتماعی آستان قدس رضوی اعم از اهدای جهیزیه، خانه‌سازی، کمک به محرومان و غیره، تصریح کرد: آستان قدس رضوی پس از اداره حرم مطهر، هر آنچه بتواند در راستای خدمت به مردم و به ویژه نیازمندان هزینه خواهد کرد. از این رو به هر میزان که نذورات و موقوفات بیشتر شود به موازات آن خیرات و برکات به نام امام رضا(ع) در جامعه بیشتر خواهد شد.
 
قدردانی معاون وزیر از حمایت‌های آستان قدس رضوی
معاون درمان وزیر بهداشت در مراسم بهره‌برداری از این پروژه‌ها با تمجید از نگاه ویژه تولیت آستان قدس رضوی نسبت به حوزه سلامت و درمان گفت: حمایت‌های این آستان مقدس از بیمارستان موقوفه امام رضا(ع) در حوزه درمان سرطان و ناباروری قابل قدردانی است.
دکتر سعید کریمی با تأکید بر اینکه شهر مشهد در حوزه پزشکی به لحاظ علمی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است، گفت: دانشمندان بسیاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس مشغول به فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و درمانی هستند که وجودشان برای جامعه پزشکی بسیار ارزشمند است. وی ادامه داد: با توجه به حجم بالای مراجعات مردمی مبتلا به بیماری‌های مختلف از جمله ناباروری و سرطان، تأمین امکانات و تجهیزات پزشکی و تشخیصی مسئله بسیار مهمی است اما برخی تجهیزات مورد نیاز، بسیار خاص و گرانقیمت هستند و منابع مادی وزارتخانه برای تهیه این تجهیزات محدود است.
معاون وزیر بهداشت با قدردانی از آستان قدس رضوی برای تأمین مالی پروژه‌های درمانی بیمارستان امام رضا(ع) افزود: دو دستگاه گرانقیمت براکی‌تراپی ویژه درمان سرطان و آنژیوگرافی، نیاز اساسی بیمارستان امام رضا(ع) بود که با حمایت آستان قدس رضوی این تجهیزات خریداری شد تا بیماران از برکات موقوفات امام رئوف(ع) بهره‌مند شوند.
 کریمی با اشاره به بحران کاهش جمعیت و افزایش ناباروری در کشورمان تصریح کرد: مراکز درمان ناباروری متعددی در شهر مشهد مقدس فعالیت می‌کنند اما این شهر نیازمند ایجاد مرکزدرمان ناباروری بیشتری است در همین راستا با مساعدت تولیت آستان قدس رضوی شاهد راه‌اندازی و تجهیز مرکز درمان ناباروری میلاد با تعرفه دولتی در بیمارستان امام رضا(ع) برای عموم مردم بودیم که ان‌شاءالله منشأ آثار و برکات فراوانی برای مجاوران حضرت ثامن‌الحجج(ع) خواهد بود.
 
بهره‌مندی مجاوران و بیماران استان‌های مجاور
محمدعلی کیانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به دو مسئله مهم ناباروری و سرطان در کشور، اظهار کرد: بیمارستان‌های دولتی مشهد از مرکز درمان ناباروری جامع و کاملی برخوردار نیستند و به همین دلیل از راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری میلاد در بیمارستان امام رضا(ع) با حمایت آستان قدس رضوی بسیار خرسندیم و معتقدم به واسطه این اقدام خیرخواهانه، شاهد جهش خوبی در حوزه درمان ناباروری در مشهد خواهیم بود. وی از نگاه ویژه تولیت آستان قدس رضوی نسبت به حوزه سلامت و درمان قدردانی کرد و گفت: مرکز درمان ناباروری میلاد به عنوان یکی از موقوفات امام رضا(ع)، بدون شک برای مردم مشهد مقدس و همه مراجعه‌کنندگان از استان‌های همجوار، آثار و برکات بسیاری دارد.

 تأکید تولیت آستان قدس به ارتقای خدمت در بیمارستان موقوفه امام رضا(ع)
دکتر محمود شبستری، رئیس بیمارستان امام رضا(ع) نیز در این مراسم اظهار کرد: تولیت آستان قدس رضوی نسبت به تقویت امکانات و تجهیزات بیمارستان موقوفه امام رضا(ع) برای بهره‌مندی عامه مردم از جمله افراد کم‌بضاعت و مستضعف از خدمات باکیفیت سلامت و درمان تأکید ویژه دارد و در همین راستا هزینه اجرای هشت پروژه آموزشی و درمانی جدید در بیمارستان امام رضا(ع) با عنایت ویژه ایشان از محل نذورات بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) تأمین شده است. وی تصریح کرد: بیمارستان امام رضا(ع) با سابقه‌ای طولانی جزو موقوفات ارزشمند آستان قدس رضوی در حوزه سلامت و درمان است و به لحاظ ظرفیت تخت بیمارستانی، بزرگ‌ترین بیمارستان دولتی کشور به‌ شمار می‌رود.

از افتتاح مرکز درمان ناباروری تا بهره‌برداری از دستگاه‌های تشخیص و درمان سرطان
ساخت و تجهیز مرکز درمان ناباروری میلاد از جمله این پروژه‌هاست که با ۱۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سه طبقه و هزار و 500 مترمربع مساحت ساخته شده که دارای سه اتاق عمل و تجهیزات پزشکی مدرن است و بر اساس برآوردها، روزانه ۱۵ زوج در این مرکز با تعرفه دولتی مورد درمان قرار خواهند گرفت.
همچنین دو دستگاه براکی تراپی و سی‌تی سیمولاتور و اتاق عمل مربوط به آن، سه پروژه دیگری است که به بهره‌برداری رسید. دستگاه براکی‌تراپی، پیشرفته‌ترین دستگاه درمان سرطان و دستگاه سی‌تی سیمولاتور برای کمک به تشخیص و درمان بیماران سرطانی است و در مجموع ۵۶ میلیارد تومان برای این پروژه توسط آستان قدس رضوی تأمین مالی شده است.
راه‌اندازی اتاق عمل «اینترونشنال» با 100 مترمربع مساحت و ۱۷ میلیارد تومان تأمین مالی، بهره‌برداری از دستگاه آنژیوگرافی ویژه اهدایی بیمارستان فوق تخصصی رضوی به بیمارستان امام رضا(ع)، مرمت و بازسازی بخش هماتولوژی و پاویون کادر پزشکی، خرید تجهیزات کمک آموزشی و ایجاد هشت اتاق ایزوله بستری بیماران تنفسی و عفونی از دیگر پروژه‌های درمانی و آموزشی بیمارستان امام رضا(ع) است که با حمایت آستان قدس رضوی و در مجموع به ارزش بیش از 100 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه