عبرت‌های جنگ اوکراین

اندیشکده رند بررسی کرد

عبرت‌های جنگ اوکراین

رند، اندیشکده سیاست‌گذاری جهانی غیرانتفاعی آمریکایی است که در سال ۱۹۴۸ توسط شرکت هواپیماسازی داگلاس آغاز به کار کرد.


​​​​​​​در آستانه یک‌سالگی جنگ روسیه و اوکراین این اتاق‌فکر با جمعی از تحلیلگران گفت‌وگو و نظرات آن‌ها را درباره دو موضوع جویا شده است؛ 1- آنچه در سال اول جنگ شاخص بود. 2- در سال دوم جنگ چه چیزی را خواهیم دید؟
در ادامه، پاسخ‌ها را می‌خوانید.

ویلیام کورتنی/ تحلیلگر ارشد اندیشکده
1. میهن‌پرستی اوکراینی‌ها و تمایل آن‌ها برای دفاع از کشور و دموکراسی خود، حتی با هزینه زیاد 
2. دیدگاه‌های در حال تحول نخبگان روسیه و مردم این کشور درباره پوتین و جنگ

مایکل جی مازار/ کارشناس ارشد علوم سیاسی
1. تصمیم پوتین برای آغاز جنگ، بسیاری از مفروضات پشت سیاست دفاعی کنونی ایالات متحده را به چالش کشید. 
2. نخست، احتمال آغاز دوباره حملات برنامه‌ریزی شده در بهار و اینکه آیا یک طرف شروع به بر هم زدن صحنه بازی می‌کند. دوم، وضعیت اقتصاد روسیه و سوم اینکه آیا ایالات متحده و متحدانش می‌توانند مفهومی دقیق برای پایان بازی ارائه دهند؟

جیسون متنی/ رئیس و مدیرعامل رند
1. مقاومت الهام‌بخش مردم اوکراین. این تهاجم، به وخیم‌ترین شکل ممکن، تهدیدی را که رژیم‌های استبدادی برای دموکراسی‌ها ایجاد می‌کنند، 
برجسته کرد.
2. نشانه‌هایی که نشان می‌دهد تایوان ممکن است نقطه اشتعال بعدی در این رقابت بین دموکراسی و خودکامگی باشد. آیا پکن با تجاوز مسکو جسارت خواهد کرد یا با شکست‌های روسیه تنبیه شده است؟ 

برایان فردریک/ مدیر برنامه راهبرد هوایی رند
1. توانایی روسیه در تطبیق با تحریم‌های سنگین غرب
2. اگر کرملین با چشم‌انداز شکست کامل‌تر در میدان نبرد و اخراج از خاک اوکراین روبه‌رو شود، آیا گزینه‌های تشدید تنش و حتی استفاده از سلاح‌های ممنوعه را در نظر خواهد گرفت؟ 

بروس مک کلینتاک/ پژوهشگر ارشد سیاست‌گذاری
1. با وجود حجم قابل توجهی از گفتمان در مورد تشدید تنش، اوکراین چندین بار به خاک روسیه حمله کرده، بدون اینکه هیچ تشدید قابل توجهی از سوی روسیه (به غیر از حملات تلافی‌جویانه) 
انجام شود.
2. احتمال آغاز حملات شدید بهاری، نحوه استفاده اوکراین از سلاح‌های پیشرفته غربی مانند تانک، راهبردهای خلاقانه غرب برای پایان دادن به بحران، اینکه چه زمانی روسیه بسیج دوم را اعلام خواهد کرد و مردم روسیه چگونه پاسخ 
خواهند داد.

خبرنگار: اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه