آستان قدس رضوی پای کار «جوانی جمعیت»

آستان قدس رضوی پای کار «جوانی جمعیت»

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم پزشکی در حوزه جوانی جمعیت در راستای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود، به امضا رسید.


این تفاهم‌نامه را جعفر رئیسیان‌زاده، معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی و دکتر سیدجواد حسینی، معاون بهداشت دانشگاه و جانشین رئیس قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد امضا کردند.
مطابق موضوع این تفاهم‌نامه، همکاری در برگزاری مشترک دوره‌های آموزشی، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های آموزشی و تولید محتوا‌های آموزشی در زمینه عوامل مؤثر بر جوانی جمعیت، حفظ و ارتقای سطح سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی گروه‌های هدف، ارائه آموزش‌های لازم به جامعه هدف، تشکیل مجمع خیران حوزه جوانی جمعیت با استفاده از ظرفیت طرفین، اتخاذ تمهیدات مناسب در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های طرفین در عرصه‌های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و حمایتی در حوزه‌های مرتبط با جوانی جمعیت و... از جمله اهدافی است که در این تفاهم‌نامه دنبال می‌شود.
جعفر رئیسیان‌زاده، معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی در این مراسم گفت: از ابتدای سال۱۴۰۱ و برابر امریه تولیت معزز آستان قدس رضوی این نهاد مقدس به طور رسمی وارد مقوله فعالیت برای حوزه جوانی جمعیت شد و معظم‌له در جلسات متعدد و به طور کامل و مفصل دغدغه‌های خود را در زمینه تحقق سیاست‌های کلی جمعیت که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است را بیان کردند.
معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی تأکید کرد: حسب مساعدت‌های تولیت معزز آستان قدس رضوی در دو حوزه ترویج فرهنگ فرزند‌آوری و تسهیل فرزند‌آوری ورود پیدا کرده‌ایم و تلاشمان این است با عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه تنها به برنامه‌ریزی و بیان مشکلات اکتفا نکنیم بلکه به طور جدی و با اقدام عملی وارد عرصه وسیع این میدان شویم و در این زمینه در تلاش هستیم از تشکل‌ها و نهاد‌های مردمی و همچنین ظرفیت خیران و نیکوکاران در این زمینه بهره‌مند شویم.
دکتر سیدجواد حسینی، معاون بهداشت دانشگاه و جانشین رئیس قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم گفت: اهمیت موضوع جوانی جمعیت از ابعاد گوناگون امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... بسیار حائز اهمیت است.
وی تصریح کرد: مطابق ابلاغ سیاست‌های کلی «جمعیت»، اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز در راستای جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب در اوایل سال۱۳۹۳ ابلاغ شد و با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت کشور، قرار بود برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد. حسینی با اشاره به اینکه ما از پنجره طلایی جمعیت عبور کرده‌ایم و 
هم اکنون در موقعیت پنجره نقره‌ای جمعیت قرار داریم افزود: اگر در دوران حیاتی که هم اکنون در آن قرار داریم اقدام‌های لازم برای حوزه جوانی جمعیت را انجام ندهیم، مطابق نظر کارشناسان و متخصصان حوزه جمعیت، پیش‌بینی می‌شود تا سال۱۴۳۰ شمسی وارد چاله جمعیتی شویم و آن گاه حدود ۱۵۰ سال طول می‌کشد تا از این بحران و این چاله خارج شویم.

​​​​​​​خبرنگار: حسین کاشانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه