چراغ تئاتر را روشن نگه داریم

گفت‌وگو با بازیگر برگزیده بخش بین‌الملل تئاتر فجر

چراغ تئاتر را روشن نگه داریم

نمایش «ایرانیان» روایتی از حقایق پنهانی از کشتار زنان و کودکان علوی است که به دست‌هارون خلیفه عباسی انجام شد تا پسرش، مأمون عباسی به قدرت برسد. این نمایش روایت دستور سفر اجباری امام رضا(ع) از مدینه به خراسان است.


سفری که عاقبت آن با ایفای نقش ایرانیان، سبب نابودی دسیسه‌های مأمون و یارانش می‌شود.
نمایش «ایرانیان» به نویسندگی و کارگردانی «رضا صابری» تازه‌ترین اثر هنرمند پیشکسوت مشهدی است که امسال در دو نوبت در چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت و با استقبال تماشاگران روبه رو شد. این نمایش ۹۰ دقیقه‌ای که از ۱۴ الی ۱۷ بهمن در تالار وحدت به روی صحنه رفت، توانست جزو برگزیده‌های چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر باشد و در بخش‌های طراحی لباس، طراحی گریم، طراحی نور و بخش بازیگری بین‌الملل با بازی «حامد یزدی» بدرخشد. حامد یزدی متولد ۱۳۶۰ در مشهد و کارشناس بازیگری از دانشگاه هنر و معماری تهران است که از سال ۷۵ با نمایش «دانگ هفتم» اثر رضا صابری وارد فضای حرفه‌ای تئاتر شد. با این بازیگر در خصوص این نمایش و نقشش صحبت کردیم. 
یزدی در خصوص نمایش ایرانیان می‌گوید: این نمایش روایتی از سفر امام رضا(ع) به توس از مدینه است و در همین زمان اتفاقاتی در دربار رخ می‌دهد. این نمایش به بخشی از جنایت‌های دوران‌هارون نیز می‌پردازد و همچنین به تولد مأمون اشاره دارد و دسیسه‌هایی که انجام می‌شود تا امام هشتم به قتل برسد. این در حالی است تمام افرادی که مسبب این اتفاق هستند به سزای اعمالشان می‌رسند و... . 
یزدی با بیان ویژگی‌های «ایرانیان» می‌افزاید: شیوه اجرایی این نمایش تاریخی، مدرن است. حتی گریم‌ها شبیه کارهای تاریخی نیست و طراحی لباس، دکور و دیالوگ‌ها مدرن و امروزی هستند. به طور کلی اثری ساده و عمیق است که کلیشه‌های تاریخی ندارد.
وی که در این نمایش به ایفای نقش ‌هارون‌الرشید پدر مأمون می‌پردازد در خصوص این نقش می‌گوید:‌ هارون الرشید هم نقش مشکلی بود و هم چالش‌برانگیز. من بیش از دو ماه برای این نقش تمرین می‌کردم. تمرین‌های من معطوف به گروه نبود و حتی در منزل هم برای نزدیک شدن به نقش وقت می‌گذاشتم. این نمایش دارای چندین اکت بود که من در سه اکت بازی داشتم و هر اکت سه بازی متفاوت می‌طلبید. در اکت نخست با حالتی مرموزانه موجب سر بریدن ۷۰ تن از اولاد علوی می‌شوم، اکت دوم مربوط به مرگ نقش است و اکت سوم روایت پیش از مرگ است.
یزدی تأکید می‌کند: ویژگی این نقش متفاوت بودن آن در هر اکت بود و همین موضوع سبب به چشم آمدن من در ایفای نقش به خصوص در میان داوران خارجی شد. این فراز و نشیب‌ها در نقش کار بسیار سختی بود اما به همان نسبت جای کار بسیاری داشت.
یزدی که کسب این جایزه را افتخار بزرگی برای خود می‌داند درباره این موفقیت می‌گوید: وظیفه ما بازیگران روشن نگه داشتن چراغ تئاتر است چون اگر این چراغ کم‌فروغ یا خاموش شود روشن کردن آن بسیار مشکل خواهد بود. 
به گفته این بازیگر تئاتر پس از اجرای عمومی نمایش «ایرانیان» در تالار وحدت تهران، این نمایش به زودی در سالن اصلی تئاتر مشهد برای علاقه‌مندان شهرمان به روی صحنه خواهد رفت.
گفتنی است در سال‌های متمادی برگزاری جشنواره تئاتر فجر تاکنون چهار بازیگر توانسته‌اند از مشهد به این جایزه دست یابند که حامد یزدی نخستین بازیگری است که در بخش بازیگری بین‌الملل به این جایزه دست یافته است. 

​​​​​​​خبرنگار: سرور‌هادیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه