نگاه ضدجنگ، نگاه ضدحماسه نیست

حامد حسینی، تهیه‌کننده بهترین فیلم جشنواره چهل و یکم فجر:

نگاه ضدجنگ، نگاه ضدحماسه نیست

تهیه‌کننده «سینما متروپل» که پیش از این فیلم، «سرو زیر آب» را با محمدعلی باشه‌آهنگر ساخته بود درباره بستر مشترک این آثار که موقعیت جنگ است، می‌گوید: در آثاری که من با آقای باشه‌آهنگر ساختم، نگاه ضدحماسه نداشتیم، شاید نگاه ضدجنگ در این آثار باشد اما نگاه ضدحماسه نیست. 


حامد حسینی توضیح می‌دهد: نگاه ضدجنگ یعنی ما از جنگ بدمان می‌آید ولی اگر مجبور باشیم دفاع کنیم، مقاومت می‌کنیم بنابراین نگاه ضدجنگ، نگاه ضدحماسه نیست به این معنا که وقتی مجبور باشیم بجنگیم، می‌ایستیم و حماسه خلق می‌کنیم.
به باور او، نگاه ضدجنگ، بد نیست و ارزشمند است ولی اگر قرار است دشمن به ما رحم نکند در مرحله اول تا جایی که بتوانیم ملاحظه‌اش را می‌کنیم همان طور که در فیلم «ملکه» نشان داده شد و اگر قرار باشد دفاع کنیم و حماسه خلق کنیم، چنین می‌کنیم.
این تهیه‌کننده آثار دفاع مقدس یادآور می‌شود: اگر به ما حمله شود، دفاع انسانی همراه با خلق حماسه داریم یعنی هم دفاع می‌کنیم و هم حواسمان به اخلاق و انسانیت هست. 
حماسه الزاماً بُرد نیست بلکه دفاع شرافتمندانه و انسانی است همان طور که امام حسین(ع) و یارانشان در عاشورا یک اتفاق حماسی و انسانی آفریدند.

خبرنگار: زهره کهندل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه