روابط تجاری تهران و پکن در آستانه یک جهش راهبردی

بهادری جهرمی خبر داد

روابط تجاری تهران و پکن در آستانه یک جهش راهبردی

سخنگوی دولت سفر ابراهیم رئیسی به پکن را پس از 20 سال از آخرین دیدار دوجانبه یک رئیس‌جمهور کشورمان از چین، یک اقدام راهبردی در حوزه تبادل تجاری عنوان کرد و با اشاره به هیئت اقتصادی بزرگی که وی را همراهی می‌کنند، گفت: این سفر روشن می‌کند ایران مسیر رشد و توسعه تجاری را با سرعتی بیش‌ازپیش طی می‌کند.


علی بهادری جهرمی افزود: محوریت اصلی این سفر، اجرایی کردن توافق ۲۵ ساله راهبردی با تمرکز بر مسائل اقتصادی است و حضور وزرایی که رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند، بر این موضوع تأکید دارد.
وی در نشست خبری که دیروز برگزار کرد در خصوص روند اجرای طرح مولدسازی و انتشار لیست اموال مشمول این طرح که وعده دولت بود هم با اشاره به اینکه لیست اموال  دستگاه‌ها به‌ویژه دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و آموزش‌وپرورش که پیشگام اعلام اموال راکد و مازاد خود بودند، در سامانه‌ای که رونمایی شد در دسترس عموم قرارگرفته و حتی طرح‌هایی هم که از محل این واگذاری‌ها اجرا می‌شود نیز در این سامانه معرفی‌شده‌اند و مردم به آن دسترسی دارند. وی اضافه کرد: طبق مصوبه سران قوا 100 درصد منابع حاصل از مولدسازی اموال وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت بهداشت در اختیار خود این دو دستگاه قرار می‌گیرد تا صرف امور توسعه بهداشت و بازسازی و خرید مدارس شود و سایر دستگاه‌ها نیز از 50 درصد این منابع بهره‌مند شده و مابقی را به خزانه واریز خواهند کرد. وی در خصوص وعده دولت برای تسهیل برگزاری تجمعات و ساماندهی این حوزه هم گفت: معاون حقوقی رئیس‌جمهوری لایحه‌ای را برای اجرایی شدن هرچه بهتر اصل ۲۷ قانون اساسی آماده کرده‌ و در دولت در حال بررسی و تصویب نهایی است.

بسته وحدت‌آفرین دولت 
سخنگوی دولت درباره بسته وحدت‌آفرین برای تسهیل بازگشت ایرانیان مهاجر و مقیم خارج از کشور هم این طرح را در امتداد رویکرد و دستورالعمل رهبر معظم انقلاب در خصوص آزادی و عفو برخی محکومان ازجمله در اغتشاشات اخیر عنوان کرد و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب از ابتدا میان کسانی که احساساتی شدند یا خطای محاسباتی شوری در آن‌ها ایجاد کرد باکسانی که سازمان‌یافته در اغتشاشات حضور یافتند تفکیک قائل شدند و این عفو نشان داد موضع‌‌گیری‌ها فقط در مقام حرف نیست و راه برای بازگشت افراد پشیمان باز است.

گشت کنترل قیمت‌ها تقویت می‌شود
بهادری جهرمی در خصوص برنامه دولت برای کنترل قیمت‌ها در آستانه عید نوروز اظهار کرد:  هرگونه افزایش قیمتی باید به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد و طرح تخفیف 25 تا 30 درصدی 12 قلم کالای اساسی با نام فجر تا فطر نیز باقوت اجرا می‌شود. سخنگوی دولت اما برای مسئله روند افزایشی نرخ ارز در برابر ریال باوجود تمامی اقداماتی که دولت برای مهار این بازار انجام داده، جواب قانع‌کننده‌ای نداشت. 
وی به ذکر آمار و گزارشی از دستاوردهای رونمایی شده در دهه فجر امسال به‌عنوان کارنامه دولت سیزدهم هم اشاره کرد؛ ازجمله رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» و ارسال تصاویری باکیفیت بالا از ماهواره خیام، افتتاح 53 پروژه فرودگاهی در 17 استان، بهره‌برداری 14هزارو500 واحد مسکونی، همچنین چندین پروژه نیروگاهی و انتقال آب و ده‌ها پروژه گردشگری، افتتاح ۷۲ پایگاه اورژانس و رونمایی از نخستین دستگاه تمام ایرانی جراحی سرطان. وی همچنین از رکوردشکنی درزمینه اشتغال و کاهش بدهی خارجی ایران در سال جاری خبر داد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه