واکاوی دلیل مهم افزایش نرخ ارز

واکاوی دلیل مهم افزایش نرخ ارز


​​​​​​​رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه گزارش‌هایی مبنی بر تخلف (برخی فعالان اقتصادی متقاضی ارز در سامانه نیما) به دست ما رسیده است، گفت: برخی افراد از بازار آزاد ارز تأمین و کالا خریداری می‌کنند، اما بعد در سامانه نیما درخواست ارز می‌کنند که این کار پولشویی است و ما با آن برخورد و کالای خریداری‌شده را قاچاق محسوب می‌کنیم. در واکنش به این موضع‌گیری رئیس‌کل بانک مرکزی، مجید شاکری کارشناس اقتصادی معتقد است، ترکیب 28هزارو500 با دستورالعمل (دی ماه بانک مرکزی) به‌طور طبیعى موجب مى‌شود افراد همزمان هم در بازار آزاد خرید کنند و هم در صف نیما بایستند. در بازار آزاد براى تسویه تجارى درهم تهیه مى‌کنند. در نیما ارز غیر درهم با نرخ ترجیحى مى‌گیرند تا بعد راهى براى تبدیل به درهم و پر کردن جاى درهم مصرف‌شده بیابند.
لازم به ذکر است بانک مرکزی ابتدا در تاریخ 21 دی‌ماه بخشنامه‌ای در خصوص ممنوعیت تبدیل تمام ارزها صادر کرده بود، بر این اساس ارز مندرج در گواهی ثبت آماری با ارز خریداری‌شده در صرافی باید یکسان باشد،
این در حالی است که حدود دو هفته بعد و در دهه نخست بهمن‌ماه «صدور مجوز تبدیل ارزها به یکدیگر» صادر شد. بر اساس این بخشنامه تمام ارزها می‌توانند به یکدیگر تبدیل شوند، اما تبدیل به درهم همچنان ممنوع مانده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه