کتاب «شرح و تفسیر دعای کمیل» از تألیفات آیت‌الله مظاهری منتشر شد

کتاب «شرح و تفسیر دعای کمیل» از تألیفات آیت‌الله مظاهری منتشر شد

کتاب شرح دعای کمیل که پیش از این چندین مرتبه در سایر مراکز و مؤسسات انتشاراتی چاپ شده بود، اینک توسط انتشارات مؤسسه فرهنگی مطالعاتی الزهرا(س) با ویرایش و تحقیقی جدید، در قطع وزیری و در 528 صفحه منتشر شد. 


این کتاب در برگیرنده نگاهی قرآنی و روایی به دعای کمیل است و آن را در قالب 23بخش با بیانی روان و در قالب اخلاقی و عرفانی تفسیر می‌کند.
در پیشگفتار این کتاب آمده:«اساساً انسان دنبال تعالی، پويايی و تكامل است كه راه رسيدن به آن، بازگشت به خويشتن خويش و شناخت ذات اقدس حق تبارک و تعالی است؛ اين مهم ميسر نمی‏شود مگر با اطاعت و عبادت حضرت حق-جل و اعلا- كه دعا از جمله عبادت‏هایی است كه در رسيدن به اين هدف متعالی، انسان را به رشد و تعالی رهنمون می‏شود؛ همچنان كه از كلام رسول خدا(ص) چنين برمی‏آيد كه فرمود: «انَّ الْدُعَا هو الْعِبَادَةٌ» و حتی در گامی فراتر می‏فرمايد: «الْدُعَاهُ مُخُّ الْعِبَادةِ؛ دعا مغز عبادت است».
ازاين‏رو دعا از كشش‏های طبيعی و فطری هر انسانی به شمار می‏رود؛ زيرا وی خود را قادر به تأمين خواسته‏های فراوانی كه دارد، نمی‏بيند و اگر به چشم بصيرت بنگرد، حتی در برآورده كردن يكی از آن‌ها هم به‌شدت فقير و ناتوان است؛ چنان‌كه كلام خداوند بيانگر اين مطلب است؛ يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ. در نتيجه، با همه وجود، قدرت مطلق را می‏طلبد تا خواسته‏های خويش را با او در ميان بگذارد و در هر لحظه با او زمزمه كند. چنان‏كه انبيای الهی(ع) همين كشش فطری را به مردم يادآور شدند تا هماره با خداوند ارتباط داشته باشند و خواسته‏های خود را فقط از او بخواهند.
دعا نشان دادن فروتنی، تواضع و خاكساری در پيشگاه احديت و سرشار از انرژی اعتقادی، تربيتی و اخلاقی است؛ بنابراين يكی از سرمايه‏های گرانقدر در فرهنگ شيعه، برای رسيدن انسان‏ها به كمال واقعی راز و نياز و دعاست، به‌ويژه دعاهايی كه از زبان پيامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) به طور مستقيم نقل شده باشد.
از جمله اين دعاها می‏توان از دعای معروف و پرفيض كميل نام برد كه شورانگيزترين و پرمحتواترين معارف اسلامی است كه جبرئيل به حضرت خضر و او نيز به امام علی(ع) تعليم داد و آن حضرت شب هنگام به كميل بن زياد نخعی آموخت.
كميل كه دارای انديشه‏هایی ناب، پاک، خالص و آراسته به اخلاق و اعمال خوب بود، دانش‌آموخته آن حضرت بوده است و اين دعا، وجود تشنه و كوير دلش را سيراب كرد و درس‏های تهذيب، خودسازی، توبه، چگونه با خدا سخن گفتن، با او چگونه راز و نياز كردن، با او عشق بازی ‏كردن و چگونه به اونزديک شدن، به سوی كوی او پرواز كردن و خدا را شافی خود قرار دادن، تعليم داد».
علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب «شرح و تفسیر دعای کمیل» به فروشگاه اینترنتی انتشارات مؤسسه فرهنگی مطالعاتی الزهرا(س) به آدرس alzahrabook.ir مراجعه کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه