احتمال افزایش هشت برابری کشته‌ها

تلفات زمین‌لرزه ترکیه و سوریه به حدود 5 هزار نفر رسید

احتمال افزایش هشت برابری کشته‌ها


​​​​​​​شمار قربانیان و میزان خسارات زلزله مهیب 7.8 ریشتری که بامداد دوشنبه مناطق مرزی ترکیه و سوریه را لرزاند همچنان رو به افزایش است. جدیدترین آمار ارائه شده توسط سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه از افزایش شمار جان‌باختگان زمین‌لرزه در این کشور به 3هزارو549 نفر خبر می‌دهد. شمار زخمی‌ها هم تاکنون بیش از ۱۵هزار و ۸۳۴ نفر اعلام شده است. وزارت بهداشت سوریه نیز شمار جان‌باختگان این کشور را 812 و  زخمی‌ها را هزارو448 تن اعلام کرده است. این در حالی است که شبکه خبری الجزیره از افزایش شمار جان‌باختگان زلزله در سوریه به هزارو444 و زخمی‌ها به 3هزارو531 نفر خبر داد.
تاکنون 7هزارو840 نفر از زیر آوار نجات یافته‌اند. گفته می‌شود 6هزارو217 ساختمان در چندین شهر ترکیه با خاک یکسان شده‌اند. در این میان، ساختمان‌های چند طبقه‌ای نیز وجود داشته که مملو از ساکنانی بوده که در آپارتمان‌های خود در خواب به سرمی‌بردند. حال این نگرانی وجود دارد که تلفات به‌طور غیرقابل جبرانی افزایش یابد. در همین راستا مقام‌های سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده‌اند احتمالاً تلفات زمین‌لرزه‌ به حدود ۲۰هزار نفر برسد. سازمان بهداشت جهانی هم هشدار داد تلفات ممکن است دست‌کم به هشت برابر آمار کنونی برسد. براساس گفته مورات‌کوروم، وزیر محیط زیست ترکیه 13.5میلیون نفر از شهروندان این کشور به‌طور مستقیم تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در تمامی مناطق متأثر از زلزله شامل ۱۰استان به مدت سه ماه حالت فوق‌العاده اعلام کرد.
در این میان، اعلام همدردی کشورهای مختلف با آسیب‌دیدگان رخداد همچنان ادامه دارد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم در تماس تلفنی دیرهنگام با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای آمادگی خود را برای کمک به این کشور اعلام کرده است. در این وانفسا «حمد بن عیسی آل‌خلیفه» شاه بحرین پس از سال‌ها قطع رابطه با دمشق، شامگاه سه‌شنبه برای نخستین‌ بار با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه گفت‌وگو و برای حمایت از زلزله‌زدگان این کشور اعلام آمادگی کرد.  همزمان روز گذشته نخستین هواپیمای حامل ۴۵تُن کمک‌های دارویی، غذایی و بهداشتی بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران برای زلزله‌زدگان سوریه، در فرودگاه بین‌المللی دمشق به‌ زمین نشست. باسم منصور، رئیس سازمان هواپیمایی سوریه گفت: در مجموع پنج هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران، روسیه و امارات به‌زودی در فرودگاه‌های دمشق و لاذقیه به زمین می‌نشینند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه