جدال مکرون با مردم!

موج گسترده اعتراضات و اعتصابات در فرانسه ادامه دارد

جدال مکرون با مردم!

معمولاً همه ما به شنیدن اخبار و دیدن صحنه‌هایی از اغتشاش شهروندان فرانسوی آن هم در آستانه سال نو میلادی آشنا هستیم؛ رخدادی که معمولاً با به آتش کشیدن تعدادی خودرو عجین شده است. در چند سال اخیر اما این کشور در قلب قاره سبز با سلسله اعتراضات گسترده ای مواجه است، از جنبش اعتراضی جلیقه زردها که از نوامبر ۲۰۱۸ آغاز و همچنان کم و بیش ادامه دارد تا اعتصابات سراسری این روزها علیه برنامه بازنشستگی مکرون.


​​​​​​​در این مسیر دومین اعتصاب سراسری برنامه ریزی شده در واکنش به برنامه‌های دولت برای طولانی‌تر کردن مدت زمان کار پیش از بازنشستگی، روز گذشته، تولید برق، حمل‌ونقل عمومی و مدرسه‌های فرانسه را مختل کرد. اعتصابات در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل عمومی و انرژی برنامه ریزی شده بود. به علت تجمعات گسترده، روز گذشته، از هر سه قطار پرسرعت فقط یک قطار فعال بود. آمارهای شبکه برق فرانسه نیز نشان داده با پیوستن کارگران رآکتورهای هسته‌ای و نیروگاه‌های حرارتی به اعتصاب، عرضه برق ۴/۴ درصد یا 2/9 گیگاوات کاهش یافته است. 
اتحادیه‌ها نخستین تظاهرات بزرگ خود را در ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) ترتیب دادند، زمانی که بیش از یک میلیون نفر علیه این اصلاحات در شهرهای فرانسه راهپیمایی کردند. در تظاهرات معترضان در فرانسه تعداد زیادی بیلبورد شکسته شد و سطل‌های آشغال به آتش کشید. «ژارر دارمانن» وزیر کشور فرانسه پیش از آغاز تجمعات از آمادگی ۱۱هزار پلیس برای برخورد با هرگونه ناامنی خبر و هشدار داده بود در مقابل کسانی که قصد اغتشاش دارند با قاطعیت خواهند ایستاد. 
قرار است ماه آینده میلادی پارلمان فرانسه بحث داغی را درباره طرح  اصلاحات قانون بازنشستگی داشته باشد. 
روزنامه «وینر سایتونگ» در گزارشی نوشت: در حالی که امانوئل مکرون، در تصمیم خود در اجرای این طرح منفور مصمم است، مخالفان نیز مصمم هستند. نویسنده در ادامه گزارش، حال‌وهوای شهروندان حاضر در خیابان را به افرادی تشبیه می‌کند که منتظر آغاز مسابقه فوتبال هستند، اما می‌نویسد: دلیل تجمع هزاران نفری، خوشحالی و شادی نیست، بلکه به‌دلیل خشم از سیاست‌های مکرون است که به‌عنوان ضداجتماعی تلقی می‌شود. قرار است تا سال ۲۰۳۰ سن قانونی بازنشستگی به‌تدریج از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش یابد، قانونی که از سال ۲۰۱۳ وضع شده و براساس آن مردم در فرانسه باید ۴۳ سال برای دریافت مستمری بدون کسر به خزانه پرداخت کنند و حالا اجرای آن تسریع می‌شود. مکرون دوشنبه گفت اصلاحات برای اطمینان از کارکرد سیستم بازنشستگی «حیاتی» است.  ولی اتحادیه‌ها معتقدند با راه‌های دیگر از جمله افزایش مالیات ثروتمندان می‌توان مشکلات مربوط به سیستم بازنشستگی را حل کرد. مخالفان اعلام کرده‌اند از خواسته‌های خود کوتاه نمی‌آیند و به اعتصاب‌ها ادامه می‌دهند و به این ترتیب فرانسه در حال آماده‌شدن برای جدالی بین بخشی از مردم و دولت است.

خبرنگار: هدایت جاوید

برچسب ها :
ارسال دیدگاه