بحران سازی منطقه ای برای فرار از بحران‌های داخلی

کارشناسان، رژیم صهیونیستی را پشت حمله به منطقه مرزی عراق و سوریه می دانند

بحران سازی منطقه ای برای فرار از بحران‌های داخلی

در حالی که منابع رسانه ای شامگاه یکشنبه از حمله پهپادهای ناشناس به منطقه‌ای در مرز عراق و سوریه خبر می‌دادند، المیادین روز گذشته از تکرار این رویداد در منطقه البوکمال خبر داد.


​​​​​​​آن‌گونه که این رسانه لبنانی در گزارش تکمیلی ارائه کرده، چند هواپیمای ناشناس با پرتاب دو فروند موشک گذرگاه القائم که تیپ نهم گارد مرزی عراق در نزدیکی آن مستقر است، را هدف قرار داده اند. المیادین اعلام کرد حداقل سه کامیون ایرانی مملو از مواد غذایی شامل آرد و برنج در مرز عراق که به سمت خاک سوریه در حرکت بود مورد تهاجم واقع شده است. در این گزارش گفته شده حمله به این کامیون ها هیچ خسارت جانی برجای نگذاشته است. همچنین گفته شده کاروان مورد هدف قرار داده شده از مجاری رسمی و قانونی به‌دنبال عبور از گذرگاه بوده و به‌طور کامل غیرنظامی بوده و هیچ سلاحی به همراه نداشته است. 
البوکمال محل عبور بسیاری از کاروان های ارسالی و اعزامی میان عراق و سوریه است و تاکنون در چند نوبت گذشته نیز عبور این کاروان‌ها با حمله جنگنده‌های آمریکایی و گاه ناشناس روبه‌رو شده است. در همین ارتباط، در آبان ماه گذشته نیز دست‌کم چهار انفجار، در نزدیکی مرز رخ داد. «جبارالمعموری» از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، ادعا کرده بود دلیل این انفجار، هدف قرار گرفتن یک محموله کمک‌های ایران به لبنان در نزدیکی گذرگاه «القائم» بود. وی مدعی شد: «سه پهپاد اسرائیلی محموله کمک‌های سوختی ایران به لبنان را هدف قرار دادند که طبق اطلاعات بدست آمده، خسارت مالی و جانی به همراه داشته است». برخی منابع رسانه‌ای عراقی همزمان نوشتند ۲۲ تانکر سوخت قرار بود وارد سوریه شود ولی پس از عبور هشت تانکر از گذرگاه مرزی القائم - البوکمال، در فاصله ۲۰۰ متری مرز و در داخل خاک سوریه هدف قرار گرفتند.

بحران سازی از عراق  و سوریه تا اصفهان
حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل منطقه اما در گفت و گو با قدس در مورد اینکه چه کسی پشت حمله اخیر بوده و چه اهدافی را دنبال می کند، این رخدادها را زیر سر رژیم صهیونیستی با هماهنگی ایالات متحده دانسته و گفت: تهاجم به مرز سوریه و عراق و همچنین تجاوزات پی در پی جنگنده های اسرائیل به مناطقی از شرق سوریه و در مثلث مرزی فلسطین اشغالی، اردن و سوریه نشان می دهد تل آویو در صدد بحران سازی در منطقه است. وی تصریح کرد: علت آن است که شرایط سرزمین‌های اشغالی به گونه ای است که طی روزهای گذشته یک سلسله مسائل امنیتی و نظامی شکل گرفته. عملیات‌های استشهادی در فلسطین اشغالی نشان می دهد اسرائیل از درون به شدت دچار بحران شده و سعی دارد با بحران سازی در خاورمیانه توجهات را از مسائل داخلی منحرف سازد. بنابراین حملات چند باره به البوکمال و بازسازی گروهک‌های تروریستی در عراق و سوریه توسط واشنگتن و تل آویو از وجود یک سناریوی مشترک در این مسیر حکایت دارد. 
هانی زاده در انتها افزود: این اتفاقات و تحرکاتی که ارتش رژیم صهیونیستی انجام داده و حمله ریزپرنده‌ها به تأسیسات نظامی در اصفهان که دو روز پیش روی داد و همچنین تور منطقه ای آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در خاورمیانه، همه در یک پازل قرار دارد و هدف، خارج کردن تل آویو از شرایط بحرانی داخلی است. این فاکتورها نشان می دهد منطقه در حال حرکت به سمت بحرانی جدید است که پشت آن آمریکا و اسرائیل هستند.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه