فقط پرمصرف‌ها از تخفیف گازی سهم می‌برند

فقط پرمصرف‌ها از تخفیف گازی سهم می‌برند


در اواسط آذر امسال و در آستانه افزایش مصرف گاز، هیئت دولت مصوبه جدید ‎اصلاح تعرفه گاز خانگی را ابلاغ کرد. بر پایه این مصوبه، تعرفه گاز حدود ۷۰درصد مشترکان در پله‌های اول و مصرف درون الگوی بهینه، هیچ تغییری نکرد، اما مشترکان پرمصرف و بسیار پرمصرف با افزایش قیمت زیادی مواجه شدند. علاوه بر این بنا شد مشترکان کم‌مصرفی که مصرف خود را نسبت به سال پیش کاهش دهند، مشمول تخفیف قیمتی شوند. اعمال این مصوبه مترقی شرایط را برای کاهش مصرف در عین وارد نیامدن فشار قیمتی به بیش از ۹۷ درصد مردم فراهم کرد و دست کم مشترکین پرمصرف و بسیار پرمصرف که کمتر از ۳ درصد مشترکین بودند را مجبور کرد برای تداوم مصرف خود هزینه بیشتری بپردازند.اعمال این مصوبه مترقی شرایط را برای کاهش مصرف بیش از 97درصد مردم بدون وارد آمدن فشار قیمتی فراهم کرد و مشترکان پرمصرف و بسیار پرمصرف که کمتر از ۳درصد بودند را مجبور کرد برای تداوم مصرف خود هزینه بیشتری بپردازند.
به گزارش مسیر اقتصاد، به طور طبیعی اعمال نرخ‌های جدید موجب شد بخش کمی از مشترکان بسیار پرمصرف با قبض‌های نجومی مواجه شوند. براساس اعلام شرکت ملی گاز، قبض گاز 6/1درصد از مشترکان که بیش از ۶درصد کل گاز را مصرف می‌کنند، به بیش از یک میلیون تومان رسیده است. از طرف دیگر مبلغ قبض گاز نزدیک به ۷۰درصد مشترکان کم‌مصرف، کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین مبلغ قبض گاز نزدیک به ۶۰درصد مشترکان در مقایسه با سال پیش افزایش نیافته است. آنچه مسلم است اینکه مشترکان بسیار پرمصرف که قبوض گاز آن‌ها به بیش از یک میلیون تومان رسیده، همچنان بخش زیادی از مصرف را به خود اختصاص داده‌اند و همچنان قیمت پرداختی آن‌ها کمتر از قیمت صادرات گاز است. مصرف بی‌رویه گاز توسط قشر مرفه‌نشین برای اموری همچون گرم کردن استخر‌های خانگی و ویلاهاست که نقشی اساسی در ناترازی گاز کشور داشته‌اند.
در چنین شرایطی شرکت گاز از دستور رئیس‌جمهور برای تخفیف ۷۰درصدی در قبوض جدید گاز خبر داده است که یک عقب‌نشینی در برابر مشترکان بسیار پرمصرف گاز محسوب می‌شود. بر اساس این تصمیم، یک بار قبض گاز با تعرفه قدیم و یک بار به تعرفه جدید محاسبه و در صورت افزایش قبض، ۷۰درصد آن به مشترکان بخشیده می‌شود. بنابراین در تخفیف گازی دولت که به دستور رئیس‌جمهور اعمال می‌شود، کم‌مصرف‌ها هیچ سهمی ندارند و تنها مشترکان پرمصرف و بسیار پرمصرف از این تخفیف سهم خواهند برد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه