ماجرای ایجاد هنرستان‌های طب ایرانی چه بود؟

ماجرای ایجاد هنرستان‌های طب ایرانی چه بود؟

اظهارات وزیر آموزش و پرورش و اعلام آمادگی این وزارتخانه برای ایجاد هنرستان‌های طب ایرانی در هفته گذشته، موضع‌گیری‌های تندی را به دنبال داشت.


علی سالاریان، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با انتقاد از اظهارات یوسف نوری، گفت: اظهارنظرهای اینچنینی و تربیت نیروهایی که بدون داشتن پشتوانه و زمینه علمی لازم از راه میانبر وارد حوزه خدمات سلامت شده و به خیل مداخله‌گران غیرمجاز در امر سلامت اضافه شوند، به مشکلات حوزه پزشکی دامن می‌زند.
متولی سلامت در جامعه، وزارت بهداشت است و براساس قوانین مجلس، سازمان نظام پزشکی هم وظیفه مشاوره و نظارت بر خدمات سلامت کشور را دارد. اظهارنظر در مورد رشته‌های آموزشی و تربیت نیروی انسانی برای ارائه خدمات سلامت بر عهده وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است.
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز با انتقاد از این موضوع گفته: این اظهارات جای تعجب دارد؛ به نظر می‌رسد مسائل و جریانی در کار است که بیشتر وزیران فکر می‌کنند باید در حوزه سلامت و بهداشت و درمان دخالت کنند؛ امیدواریم رئیس جمهور در این زمینه تذکری را به وزیران بدهد تا در امور حوزه سلامت دخالت نکنند.
اما مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص آنچه وزیر آموزش و پرورش گفته و دغدغه‌های متولیان سلامت در این خصوص توضیح داده است.
نفیسه حسینی یکتا در خصوص طرح «نهضت سواد سلامت‌آموزی» که در جشنواره ملی طب ایرانی به آن اشاره شده بود، ضمن تأکید بر اهمیت آموزش سلامت در دوره‌های متوسطه و ابتدایی و دیگر مقاطع آموزشی که سنین یادگیری و ایجاد عادت است، می‌گوید: ما در این طرح در بستر دانش‌آموزی و در بستر آموزش و پرورش سبک صحیح زندگی را برای داشتن بدنی سالم به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم. اینکه چه چیزی باید بخورند، چه موقع باید بخوابند، اهمیت ورزش چیست، داشتن حالات روحی و روانی و داشتن آرامش چه اثری در شرایط جسمی می‌گذارد و نیم‌نگاهی به بحث فضای مجازی و ارتباط آن با سلامت داشته‌ایم.
وی در پاسخ به اینکه هنرستان‌های طب ایرانی که توسط وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داده شد، چگونه و با چه هدفی می‌توانند راه‌اندازی شوند، گفت: 2هزارو300 گونه از 8هزار گونه گیاهان دارویی در ایران وجود دارد که شاید بتوان از بستر آموزش و ‌‌پرورش برای آشنایی دانش‌آموزان با مشاغل مرتبط با تولید گیاهان دارویی بهره گرفت. 
حسینی یکتا با اشاره به واکنش برخی رسانه‌ها و کارشناسان حوزه سلامت به این پیشنهاد و ابراز نگرانی برای تربیت مداخله‌گران در امر درمان در چنین مراکزی، می‌گوید: وزارت بهداشت متولی سلامت جامعه است و از هر ظرفیتی برای ارتقای سلامت جامعه بهره می‌گیرد و ما در دفتر طب ایرانی ‌مکمل نیز با همین رویکرد ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان‌ها و ‌ارگان‌های مختلف برای توسعه منطقی طب ایرانی، هرگونه طرحی را که مرتبط با حوزه طب ایرانی است با دقت بررسی، رصد و نظارت می‌کنیم تا ارائه خدمات در این حوزه فقط توسط افراد متخصص و مجرب و مورد تأیید وزارت بهداشت صورت گیرد و قرار نیست در چنین مراکزی نیروهای درمانی تربیت شوند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه