حادثه اصفهان و سه پیروزی برای ایران

حادثه اصفهان و سه پیروزی برای ایران

زارع، روزنامه نگار


​​​​​​​شامگاه شنبه و دقیقاً یک شب پس از عملیات استشهادی عجیب و پیروزمندانه جوان فلسطینی در منطقه شهرک‌نشین قدس آن‌هم با یک کلت کمری، ساختمان‌های صنایع دفاعی در اصفهان مورد حمله قرار گرفت. این حمله با سه ریزپرنده که به احتمال زیاد از جایی در داخل کشور به‌هوا برخاسته بودند، انجام شد. از این سه ریزپرنده، دو فروند در تله‌های ایجادشده گرفتار و منهدم شدند و یک فروند هم اسیر سامانه پدافندی این مجموعه نظامی شد. به این‌ترتیب این حمله رسماً هیچ خسارت جدی در پی نداشت. اما این، تنها پیروزی ایران در این حادثه نبود. کشورمان در همین یک حادثه هرچند در حالت دفاع بود، اما سه پیروزی بدست آورده است.
نخستین پیروزی همین انهدام موفق و کم‌خسارت ریزپرنده‌ها بود. این نشان‌دهنده آمادگی ایران پس از بارها ضربه‌خوردن است. اگرچه ممکن است در آینده‌ای دور یا نزدیک بار دیگر دشمن عملیات موفق انجام دهد، اما تا اینجا توانسته‌ایم به یک الگوی دفاعی مطلوب دست پیدا کنیم.
پیروزی دوم و البته مهم‌تر کشورمان در این حادثه در حوزه جنگ نرم اتفاق افتاد. زمانی که وزارت دفاع در فاصله چندساعت پس از این عملیات مدیریت رسانه‌ای حادثه را هم به‌دست گرفت و با انتشار بیانیه‌ای کامل و دقیق توانست امکان سوء‌استفاده و بهره‌برداری دشمن را از او سلب کند. در بیانیه وزارت دفاع حتی حجم خسارت وارده هم ذکر شده بود و این یعنی اینکه می‌توان امیدوار بود مجموعه نظامی کشورمان به فهم اهمیت «روایت دفاع» رسیده است. موضوعی که در زمان جنگ و درگیری تأثیر شگرفی در روحیه جبهه خودی می‌گذارد. در دنیای رسانه تاکنون هالیوود موفقیت زیادی در این حوزه کسب کرده است. نمایش فیلم‌هایی مثل «دانکرک»، «تاریک‌ترین ساعات»، «ستیغ اره‌ای» و چندین محصول رسانه‌ای که همگی در حقیقت روایت قهرمانانه از شکست‌های خفت‌بار غرب هستند را می‌توان در همین حوزه دسته‌بندی کرد. حالا در یکی از معدود اقدام‌های رسانه‌ای بهنگام، دیدیم وزارت دفاع کشورمان خیلی زود توانست روایت اول را از حمله دشمن ارائه دهد و او را در فضای رسانه هم خلع سلاح کند.
اما سومین پیروزی کشورمان مربوط به پیش از این حادثه است. همان‌طور که می‌دانیم کنش‌ها و واکنش‌ها در شرایط حساس امنیتی و نظامی متأثر از یکدیگر و در پی هم می‌‌آیند. در نتیجه می‌توان گفت، تلاش دشمن (به احتمال زیاد صهیونیست‌ها) برای حمله به تأسیسات نظامی اصفهان اقدامی واکنشی در نتیجه یک عملیات آفندی کشورمان بوده است. اینکه این عملیات آفندی ایران چه بوده و اینکه آیا اصلاً توسط خود ایران اتفاق افتاده یا جنبش‌های منطقه‌ای وفادار به آن را هم نمی‌دانیم، اما مشخصاً عملیاتی موفق بوده و این همان پیروزی سوم ایران در این بین است.
امیدواریم پیروزی‌هایی اینچنینی یعنی کامل، سریع و بی‌حاشیه باز هم تکرار شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه