مانع‌تراشی با تدوین یک پیش‌نویس

قانون ایمنی زیستی چرا اجرا نمی‌شود؟

مانع‌تراشی با تدوین یک پیش‌نویس


در حالی‌که قانون ایمنی زیستی مصوب سال۸۸ اجرایی نشده، به‌تازگی پیش‌نویس جدیدی برای این قانون از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده که متخصصان بر این باورند این پیش‌نویس مانع از توسعه فناوری زیستی و فناوری‌های نوین در تمام حوزه‌های علوم زیستی کشور خواهد شد.
مختار جلالی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس انجمن ژنتیک ایران به ایسنا گفت: بر اساس قانون ایمنی زیستی قرار بود در مدت ۶ماه آیین‌نامه‌ اجرایی این قانون تدوین شود و به تصویب شورای ملی ایمنی زیستی برسد. ولی تدوین این آیین‌نامه چندین سال طول کشید و در نهایت به تصویب رسید و ابلاغ شد.
جلالی، قانون ایمنی زیستی مصوب را یک قانون نسبتاً مترقی و پیشرفته در حوزه بیوتکنولوژی دانست و یادآور شد: این قانون به‌درستی منافع ملی را پیش‌بینی کرده بود، ولی واقعیت این است اراده‌ای برای اجرای آن در کشور نبود. این نبود اراده اجرای قانون، بیشتر به دلیل وجود منافع شخصی افراد که احتمالاً واردکنندگان بودند و اختلاف سلیقه‌های فردی بوده که منافع ملی را قربانی کردند.
این عضو سابق شورای ایمنی زیستی با بیان اینکه هدف برخی در این حوزه، بیشتر واردات محصولات بیوتکنولوژی در حوزه کشاورزی بوده، خاطرنشان کرد: چندین سال‌ حدود ۵میلیارد دلار محصولات تراریخته شامل سویا، کلزا و ذرت وارد کشور می‌شد، ولی با کمال تأسف اراده جدی برای بهره‌برداری از دانش تولیدی فرزندانمان در داخل کشور نبود.

تدوین قانون بدون مشارکت متخصصان
رئیس انجمن ژنتیک گفت: پیش‌نویس جدید توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تدوین شده و فردی که مسئول تدوین این پیش‌نویس بود و در جلسه اتحادیه انجمن‌های علمی نیز حضور داشت، ادعا می‌کرد برای تدوین آن دو سال زمان گذاشتند؛ این پرسش مطرح می‌شود این چه تدوین قانونی است که نه هیچ یک از واحدهای مرتبط با آن، مانند پژوهشگاه ملی زیست فناوری، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و انجمن‌های علمی و نه متخصصان در تنظیم و تدوینش دخالت نداشته‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه