بشارت‌های قرآن به وجود اقدس امام زمان(عج) بخش بیست و هفتم

تفسیر/ آیت‌الله علم‌الهدی

بشارت‌های قرآن به وجود اقدس امام زمان(عج) بخش بیست و هفتم

به مناسبت اشاره خدای سبحان در آیه155 سوره مبارکه بقره به عنوان هفتمین آیه مهدوی قرآن به صابر بودن یاران امام عصر(عج)، ویژگی‌های صابران در قرآن مورد بررسی قرار داشت. 


از دیگر آیات شریفه قرآن که می‌تواند ویژگی‌های صابران را به دست دهد آیات پایانی سوره مبارکه فرقان است که خدای متعال در ضمن 13 آیه به 11صفت برجسته بندگان خاص خود که از آن‌ها با عنوان «عبادالرحمان» نام برده، اشاره می‌کند و در پایانِ این آیات، با اشاره به صبر ایشان در تحقق‌بخشی به این صفات و ویژگی‌ها، بازتاب و ثمره عملکرد آنان را قرار گرفتن همیشگی در درجات عالی بهشت و مواجهه با تحیت و سلام فرشتگان بیان کرده است.
 أُوْلئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَهَ بِما صَبَرُوا وَ يُلَقَّوْنَ فيها تَحِيَّهً وَ سَلاماً/ خَلِدِينَ فِيهَا حَسُنَتْ مُسْتَقَرًّا وَ مُقَامًا.
 (سوره فرقان، آیات 76-75)
11 صفتی که در این آیات مورد اشاره قرار گرفته عبارت‌اند از: زندگی متواضعانه و بدون تکلف؛ برخورد مسالمت‌آمیز با جاهلان؛ راز و نیاز شبانه با پروردگار؛ احساس خطر از عذاب جهنم؛ رعایت اعتدال در مصرف؛ پرهیز از شرک و خودداری از مفاسد اجتماعی و اخلاقی؛ پرهیز از شهادت باطل؛ نپرداختن به لهو؛ داشتن بصیرت و عقلانیت در مسیر بندگی خدا؛ مایه مسرت و قرار یکدیگر بودن در زندگی خانوادگی و در نهایت امامت و پیشوایی پرهیزگاران.
صرف نظر از شرح و توضیح این صفات برجسته که مجال دیگری می‌طلبد، یادکرد خداوند از مصادیق صفات برجسته عبادالرحمان تحت عنوان صبر از یک سو و بشارت دادن به صابران به مثابه یاران امام زمان(عج) در هفتمین آیه مهدوی قرآن از سوی دیگر، چنین به دست می‌دهد که یاران امام زمان(عج) کسانی‌اند که در جریان زندگی مادی دنیوی با اتصاف به صفات مورد اشاره که جملگی مصادیق طاعت خدا و ترک معصیت ذات اقدس حق است خود را برای قرار گرفتن در جبهه نصرت و یاری ولی خدا آماده می‌کنند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه