«زمستان سخت» همچنان مختص غرب

«زمستان سخت» همچنان مختص غرب

از روزی که بی‌بی‌سی تصویر بالا را به‌عنوان خبر تعداد فوتی‌های کولاک در آمریکا کار کرد، دقیقاً 20 روز می‌گذرد. در نتیجه فقط یک کولاک چندروزه در ایالات متحده حدود 70نفر از سرما مردند. به این خبر اضافه کنید، قابل پیش‌بینی بودن همه طوفان‌ها و توده‌های هوایی در آمریکای شمالی را تا جایی که هرکدام از آن‌ها نامی مختص به‌خود دارد.


​​​​​​​در همین شرایط در روزهای گذشته کشورمان میزبان توده هوایی سرد از سیبری بود. توده‌ای که نه‌تنها جزو اتفاقات آب‌وهوایی فعال در کشورمان نیست، بلکه حتی حدود نفوذ آن به داخل کشور هم دقیقاً برای ما قابل پیش‌بینی نبود. باوجود این در طول یک هفته یخبندان با دمایی پایین‌تر از 20- درجه سانتی‌گراد، حتی یک نفر هم در کشورمان کشته نشد. در ادامه همین مقایسه چند نکته را نباید از خاطر برد:
یک. در هر صورت فعلاً نه ما و نه هیچ کشور پیشرفته‌ای نمی‌توانیم مانع از ورود توده‌های هوا بشویم و در نتیجه دمای منفی 28 درجه عملاً دست ما نیست.
دو. این افت دما در ایران یک امر عادی و طبیعی نیست و طبق آمار هرساله فراتر از حدود نرمال است.
سه. از طرفی زیرساخت‌های مصرف بهینه انرژی گرمایشی و خوراک صنعت ما به واسطه تحریم‌ها یا ترک فعل‌ها در دوره‌های مختلف پایین‌تر از حد استاندارد است.
چهار. حالا که این افت دما اتفاق افتاده است و ممکن است دوباره هم اتفاق بیفتد ما باید مدیریت بحران کنیم؛ البته مدیریت بحرانی متناسب با توده هوای سیبری. مدیریتی که در نتیجه آن حتی قطعی گاز و انرژی صنعت را نداشته باشیم.
پنج. با وجود این، دولت توانست در طول یک هفته گذشته رکوردهای تازه‌ای از تولید و توزیع گاز آن‌هم در شرایطی که گاز وارداتی از ترکمنستان عملاً قطع شده، ثبت کند. با نگاهی به آمار موجود، در شرایطی که بیشتر از نیمی از کشور با غول سرمازای سیبری اشغال شده بود، شاهد کمترین نرخ قطعی گاز بودیم. تنها در طول 24ساعت منتهی به روز گذشته حدود 650 میلیون متر مکعب گاز در کشور مصرف شد. بیش از 200میلیون متر مکعب از این حجم فقط در سه استان تهران (144میلیون متر مکعب)، خراسان رضوی (65میلیون متر مکعب) و اصفهان (50میلیون متر مکعب) استفاده شد.
شش. ویژگی جامعه ایرانی به‌واسطه اینکه هنوز به اندازه غرب فردگرا نشده‌ایم و اومانیسم هنوز در رگ و پی ما رسوخ نکرده، این است که خیلی سریع راهکار ارائه می‌دهد و در همین رابطه پویش «هرخانه یک اتاق گرم» و همچنین اقامت شبانه فامیل در خانه یکدیگر به راهکارهای اجتماعی غالب در این یک هفته تبدیل شد.
هفت. در نتیجه این همراهی مردمی و مدیریت بحران دولت، توانستیم بدون تلفات از موج اول یخبندان عبور کنیم. در حالی که در آمریکا که پیشرفته‌ترین کشور جهان است در موج چندروزه سرمای سه هفته پیش حداقل 70 نفر مردند.
هشت. ممکن است برخی بگویند ما صنعت و بخشی از دولت را تعطیل کرده‌ایم. بله! این درست است. هنوز هم جان انسان‌ها برای ما مهم است و مانند غرب امپریالیسم بر مدیران ما غالب نشده است. بنابراین این تعطیلی نه تنها نقطه ضعف نیست، بلکه برگ افتخاری برای نوع‌دوستی ما ایرانی‌ها هم هست.
نه. باوجود این، دولت باید همچنان طرح جایگزینی وسایل گرمایشی و ایجاد خطوط صنعتی پربازده را اجرا کند و نباید از مدیریت این چند روز کیفور شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه