قصه عکس ها

قصه عکس ها

وحید بیات


امروزه در عرصه اطلاعرســانی و خبر، عکس، نقش تزئینی یا اضافی ندارد، بلکه به بخشی از خبر تبدیل شده است که نبود یا نقصان آن، اصل خبر را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجــه عکس و تصویرنقش اعتباری دارنــد و بــه عنوان جــز تکمیل کننــده خبر محسوب می شوند.
بــا تعاریــف جدیــد در مفاهیــم مربــوط بــه حــوزه ژورنالیسم به نظر می رسد که خبر به تنهایی قادر به انتقال اطلاعات و پیام در قالب روایی نیست و لایه ها و بخشهای پنهان یک رویداد مغفول میمانــد، مگر زمانی که عکس و تصویر به خبر اضافه شود. عکس، جزو جدایی ناپذیر همه رسانه هاست. ســرویس های عکس، در هر رســانه ای که باشند، یکی از ســتون های آن رسانه هستند. در روزنامه قدس هم سرویس عکس، یکی از قدیمی ترین سرویس ها بوده است.
علاوه بر این در قدس، سرویس عکس یکی از سرویس های پر رفت و آمد به لحاظ تعدد عکاسان خبری و مطبوعاتی طی سال های دور تا به امروز هم بوده است؛ دلیل آن هم حتما وســعت نظر دبیران متعدد سرویس عکس در این سال ها و همکاری عکاسان دائمی و ثابت روزنامه با عکاسان تازه وارد بوده است.
ســرویس عکس، طبیعتا جزو نخســتین ســرویس های روزنامه بوده که شکل گرفته است؛ آن هم به دست اســتاد پیشکسوت عکاسی خبری استان و کشور آقای «محمد چرمساز». پس از آن در دوره های مختلف، شماری از فعال ترین عکاسان خبری، در این سرویس حضور داشته اند. «فرامرز عامــل بردبار»، «ســیدحمید هاشــمی» و «محمدرضا لطفی» از عکاسان پرســابقه و پیشکسوت و نیز شــهید «ابراهیم اصغرزاده» از جمله آنها بوده اند.
«علــی کریمی رســتگار»، «حســین کامشــاد»، «ســیدجلیل حســینی زهرایی»، «محمدعلی رضایی»، «امین خسروشاهی»، «علی عبدالهی»، «احمــد فیــاض»، «نیمــا نجــفزاده»، «مصطفــی عباســی»، زندهیــاد «محمــد خوشنشــین»، «محمــد دلکــش»، «امیرمحمد مشــکات»، «بهونــدی» از اهــواز، «صــادق ذبــاح»، «بهــرام صدیــقزاد»، «فرزانــه پیری»، »«امیر حســامینژاد»، »«علیرضا رجایی»، »«علیرضا صفرزاده»، »«متولــیزاده»، «جعفر کبوتــری»، «محمد رجبیــان»، «ایمان جنتی»، «فرزانه میرزایی»، «طیبه داالیی« و «محســن رضایی» جزو فعالترین عکاســان همکار با قدس و قدس آنلاین بوده اند و فعالیت برخی از آنها همچنان ادامه دارد.
در مشــهد و طــی ایــن ســا لها زنده یــاد «جمــال فیاضــی»، همچنیــن «ابوالفضــل عظیمــی»، «رســول نکویــی»، «جــواد براتــی»، «ایمــان ســجادی»، «کیومــرث فرســایی»، «علیرضــا صفــرزاده» و «مهــدی جهانگیر» و «بنتالهدی صفری » به عنوان ادیتورهای عکس تا به امروز فعالیت کردهاند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه