حاشیه‌نشینی و بام‌فروشی؛ پس‌لرزه گرانی مسکن

رئیس هیئت مدیره کارگروه سازندگان مشهد تشریح کرد

حاشیه‌نشینی و بام‌فروشی؛ پس‌لرزه گرانی مسکن

رئیس هیئت مدیره کارگروه سازندگان مشهد گفت: صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور در سال جاری سقوط آشکاری نسبت به سال‌های گذشته دارد و هر چه مسکن را گران کنیم مردم را به حاشیه شهر، خرید املاک وکالتی یا ساخت پشت بام‌ها سوق می‌دهیم.


به گزارش قدس خراسان، علیرضا قرایی در خصوص وضعیت ساخت و ساز مسکن در مشهد اظهار کرد: بر اساس گزارش مرکز آمار تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های مرکز و سایر شهرهای کشور در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار گذشته حدود ۱۷ درصد کاهش یافته است. وی افزود: کاهش تولید مسکن پیامدهایی را برای بخش املاک و قیمت آن در پی خواهد داشت. تولید مسکن و در کنار آن خرید مسکن را امروز می‌توان جزو امور سخت در کشور دانست. امروز برای بخش خصوصی ساخت مسکن به هیچ عنوان جذابیت نداشته و اگر تخصص دیگری داشته‌اند، در دو سال گذشته حتماً متمرکز آن شده‌اند. نبود ثبات و برنامه‌ریزی بلندمدت قدرت تصمیم‌گیری را با وجود ریسک‌پذیری بخش خصوصی از آنان گرفته است. در نیمه دوم امسال افزایش تلاطم‌های بازارهای داخلی و جهانی و نگرانی‌ها از شیوع مجدد کرونا سبب شده احتمال تشدید و تمدید دوره رکود در زمینه مسکن محتمل باشد.
قرایی ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز آمار در بهار ۱۴۰۱ پروانه ساختمانی صادر شده نسبت به فصل زمستان ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد و نسبت به بهار ۱۴۰۰ حدود ۴۷ درصد کمتر شده است. همچنین تعداد پروانه صادره نسبت به پیش‌بینی انجام شده 2/16درصد کاهش نشان می‌دهد. با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ عدم استقبال در ساخت مسکن بیشتر بوده و با توجه به میانگین زمانی حدود دو سال برای ساخت یک ساختمان، می‌توان دریافت در سال ۱۴۰۲ عرضه واحدهای جدید مسکونی در استان‌های کشور رقم زیادی را تجربه نخواهد کرد و روند کاهش استقبال از سرمایه‌گذاری و ساخت مسکن سبب افزایش قیمت آن خواهد شد.
وی ادامه داد: در مدت سه ماهه نخست نیمه دوم امسال شاهد به هم ریختگی بازار مصالح متأثر از به هم ریختگی بازار سرمایه بودیم. کاهش عرضه اقلام مورد نیاز صنعت ساختمان به دلایل مختلف مانند کمبود مواد اولیه، عدم‌تولید کارخانه به دلیل قطع انرژی یا عدم‌ثبات هزینه تولید و قطع زنجیره تأمین سبب افزایش قیمت‌های روزانه و هفتگی دربسیاری از اقلام این صنعت شده است  و یکی از آثار آن افزایش پشت‌بام فروشی یا افزایش فروش واحدهای وکالتی و قولنامه‌ای است.
وی تصریح کرد: این مسئله در حاشیه‌ شهرهای بزرگ تبعات گسترده داشته و چهره زشتی برای آیندگان به جا می‌گذارد. درخصوص موضوع ساخت ۴میلیون مسکن در سال، باید گفت هزینه ساخت مسکن از متری ۳ تا ۴میلیون امروز در نهضت ملی مسکن به متری ۸ میلیون رسیده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه