قطب پسته خراسان رضوی امکان صادرات ندارد

فعالان این حوزه از کمبود زیرساخت‌ها گلایه دارند

قطب پسته خراسان رضوی امکان صادرات ندارد

تعدادی از کشاورزان، کارشناسان و مسئولان ‌مه‌ولات در جنوب خراسان رضوی می‌گویند: این شهرستان به عنوان قطب تولید پسته استان به دلیل بی‌بهره بودن از پایانه گمرکی امکان صادرات محصول خود را ندارد.


در این شهرستان سالانه بیش از ۲۰هزار تن محصول تولید می‌شود اما تمامی آن به صورت فله و خام آن هم با واسطه دلالان با قیمت پایین به دیگر شهرستان‌ها و استان‌های کشور فروخته می‌شود.
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزان شهرستان مه‌ولات در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حوزه صادرات غیرنفتی ایران، پسته یکی از کالاهای اصلی است که ارزآوری خوبی دارد از این روی فراهم کردن هر امکانی برای تقویت عرضه محصول و بازاریابی‌های جدید می‌تواند تولیدکنندگان کشور به ویژه باغداران مه‌ولات را منتفع کند.
غلامرضا عزار افزود: مه‌ولات فاقد پایانه گمرکی برای صادرات پسته است و این نقص توجه بیشتر و جدی مسئولان مربوط را می‌طلبد تا از یک طرف در کوتاه‌ترین زمان و آسان‌ترین روش امکان صدور پسته فراوری شده فراهم شود و از دیگر سو حاصل دسترنج باغدار به دور از واسطه‌های متعدد و دلالی مستقیماً نصیب خودش شود.
وی با یادآوری تولید محصولات باکیفیت همچون پسته، انار و زعفران در مه‌ولات اضافه کرد: تولید محصول باکیفیت و استاندارد نیاز به تأمین مواد آلی کافی و مرغوب دارد از دیگر سو افزایش بی‌رویه نرخ کود هزینه‌های هنگفتی را بر باغداران شهرستان تحمیل کرد بنابراین انتظار می‌رود با هدف کاهش هزینه تمام شده تولید نسبت به قیمت‌گذاری نهاده‌های کشاورزی تجدید نظر صورت گیرد.
عزار همچنین گفت: خاموشی طولانی و قطع مکرر برق چاه‌های کشاورزی در فصل تابستان به کیفیت و کمیت محصول پسته و انار شهرستان آسیب وارد کرد که این مشکل نیازمند رسیدگی و برنامه‌ریزی مناسب دستگاه‌های مربوط است.
حجت‌الاسلام داوود زاهدی، امام جمعه مه‌ولات هم گفت: واسطه‌ها و دلالان پسته در مه‌ولات جولان می‌دهند و این درد در فصل برداشت محصول تشدید می‌شود که نتیجه آن خالی شدن جیب کشاورز و خرید محصولش به ثمن بخس است.
وی اظهار کرد: پیشتر هم گفته‌ام که انتظار داریم استاندار خراسان رضوی و مسئولان مرتبط به ویژه در حوزه کشاورزی نسبت به حل مشکلات پسته‌کاران مه‌ولات اقدام‌های جدی‌تری به عمل آورند.
هادی ساربان، رئیس اداره جهاد کشاورزی مه‌ولات هم گفت: نبود نمایندگی گمرک و پایانه صادراتی پسته در مه‌ولات یکی از چالش‌های جدی کشاورزان است که سبب می‌شود دسترنج تولیدکنندگان با قیمت پایین و به صورت فله و خام به دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها فروخته شود. وی افزود: پسته مه‌ولات پس از بسته‌بندی و فراوری در دیگر پایانه‌های صادراتی کشور به چند برابر قیمت صادر می‌شود، که در صورت فراوری، بسته‌بندی و صادرات می‌تواند به افزایش درآمد سرانه مردم و رشد شهرستان منجر شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه