مروری بر فتنه ۸۸ و حماسه ۹دی

مروری بر فتنه ۸۸ و حماسه ۹دی

در روز نهم دی‌ ماه ۱۳۸۸، مشروعیت سیاسی نظام اسلامی بار دیگر با حضور خودجوش ده‌ها میلیون نفر از مردم در تهران و تمامی شهرهای کشور به جهانیان اعلام شد.


​​​​​​​در واقع حماسه نهم دی‌ ماه، ویژگی‌های ارزشمندی داشت که ابتدا تیتروار به این ویژگی‌ها اشاره می‌شود:‌
الف ـ مهم‌ترین پیام حماسه ماندگار نهم دی تجدید بیعت دوباره با رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و تمرکز شعارهای مردم در حمایت از ولایت و تنوع اقشار مردمی حامی ولایت ‌فقیه بود.
ب ـ مردم نشان دادند در آستانه ورود به ۳۲سالگی انقلاب اسلامی همچنان به این نظام و انقلاب وفادارند و همچنان بر سر آرمان‌ها و ارزش‌های خویش ایستاده‌اند و هنگامی‌ که احساس کنند حادثه‌ای نظام و کشور را تهدید می‌کند همه در یک جبهه قرار می‌گیرند و به مقابله با آن تهدید می‌پردازند.
ج ـ فتنه‌گران تا آن روز تسلیم رأی مردم و قانون نشده بودند و با هدف ضربه زدن به انقلاب، از هر فرصتی برای ایجاد بی‌نظمی، آشوب و اغتشاش استفاده می‌کردند اما در آن روز مردم خشم و نفرت خود را از آنان نشان دادند و خواستار برخورد جدی با آنان شدند.
د ـ فتنه پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ به‌ گونه‌ای پیش رفته بود که به ‌روشنی دست استکبار جهانی و عوامل داخلی آنان در دامن زدن به التهاب‌ها و اغتشاش آفرینی‌ها دیده می‌شد. مردم در راهپیمایی نهم دی‌ماه به استکبار جهانی اعلام کردند در برابر دشمنی‌های آن‌ها کوتاه نخواهند آمد و تا پای جان برای حفاظت از انقلابشان خواهند ایستاد.
هـ  ـ یکی از اصلی‌ترین و بیشترین شعارهای مردم شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و پایبندی مردم به آرمان‌های انقلاب بود. مردم دست رد به سینه کسانی زدند که پیش ‌از این موضوع جمهوری ایرانی را طرح کرده بودند.
و ـ نسل‌های اول، دوم و سوم همه با هم آمدند تا بگویند همه نسل‌ها با انقلاب گره‌ خورده و پیوند ناگسستنی دارند. حضور گسترده و میلیونی مردم در راهپیمایی نهم دی این نظریه را اثبات کرد که با وجود برخی ریزش‌ها، انقلاب با رویش‌های بسیاری روبه‌روست.
زـ نهم دی به صحنه تجلی بصیرت و دشمن‌شناسی مردم تبدیل شد. مردم نشان دادند در دینداری خود، بصیرت اسلامی ناب محمدی را انتخاب کرده‌اند و بر اسلامیت جمهوری اسلامی افتخار می‌کنند.
ح ـ یک‌ بار دیگر به جهانیان ثابت شد ملت ایران قدرت خاموش کردن هر فتنه‌ای را دارد.
ط ـ در نهم دی تحلیل‌های اشتباه دشمنان نقش بر آب شد. آنان که با یک گمان غلط وارد میدان شده بودند با به میدان آمدن قاطبه مردم در نهم دی ماه که همه مردم ایران را متحد در صف مخالفت با اغتشاش قرار داده بود، متوجه تحلیل اشتباه خود شدند و نقشه‌های آنان نقش بر آب شد.
ی ـ شعارهای خودجوشی که توسط مردم در روز نهم دی سر داده شد، نشان داد مردم کشور ما تحلیلگر هستند و به مسائل سیاسی به ‌خوبی واقف‌اند و در این راستا حتی از نخبگان جامعه هم شعور سیاسی بالاتری دارند.

نهم دی ‌ماه، واکنش مردم به حرمت‌شکنی در عصر عاشورا
دهمین روز محرم سال ۱۳۸۸ مصادف با عاشورای حسینی بود، هیئت عزاداری گرم عزای حسینی بودند، نماز عاشورا را خوانده و پای سفره طعام حسینی، غم جانسوز را تجربه می‌کردند.
ساعتی از ظهر نگذشته بود که خبرهایی سریع در مسجدها و هیئت‌ها در تهران پیچید که فتنه‌گران سوار بر اسب قدرت و شهوت در خیابان‌های تهران و عموماً در خیابان انقلاب اسلامی، میدان فردوسی و چهارراه کالج می‌تازند.
به‌ واقع به نظر می‌رسید به دنبال انتقام‌گیری از عزاداران حسینی بودند که ۱۰روز در عزای سالار شهیدان گریسته و بر سر و صورت زده‌اند. نقطه هدف اولیه آنان هتک حرمت ارزش‌های عاشورای حسینی بود. آتش زدن خیمه‌های عزای حسینی، به آتش کشیدن نمادهای ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)، عربده‌کشی منافقین در خیابان، هجوم به سطل‌های زباله، شعار علیه رهبری و انقلاب اسلامی و حمله به اموال دولتی و مردم، اهداف بعدی آنان بود.
در خیابان‌ها هلهله کردند، کف زدند و به عزاداران حسینی و هر آنکه پیراهن مشکی بر تن داشت و نشان و محاسنی داشت حمله کردند.
نخستین واکنش مردم، تنها چند ساعت پس از عربده‌کشی آنان و مقابله با این جریان به واقعیت پیوست.
خبرهای بعدی که به اطلاع مردم رسانده شد، غروب عاشورا و ششم دی ‌ماه ۱۳۸۸ بود و از صبح فردا تحرکات مردمی، صدور بیانیه‌ها، اعلام اطلاعیه‌ها و تجمع‌های اقشاری علیه فتنه‌گران در سراسر کشور شکل گرفت. واکنش‌های اقشاری در حدی بود که همان شب سران فتنه‌گر با صدور اطلاعیه‌هایی، هتک حرمت قشون و پیاده‌نظام خود را با عنوان «خداجوی» معرفی کردند. پیام آن روز موسوی و اظهارنظر برخی دیگر از سران فتنه در قبال حوادث روز عاشورا نشان داد جریان فتنه با دین و اعتقادات مردم مشکل داشته و به همین دلیل در برابر نظام اسلامی و ولایت ‌فقیه ایستاده و اعتراض به نتایج انتخابات، بهانه‌ای بیش نبود.

حضور بی‌سابقه مردم در صحنه
مردم در هشت ماه پس از انتخابات، بسیاری از رفتارهای نادرست فتنه‌گران و معاندان را تحمل کردند اما حرمت‌شکنی عاشورا که نه ‌تنها شیعیان بلکه مسلمانان اهل سنت و حتی اقلیت‌های دینی از ارامنه و آشوری تا دیگر ادیان الهی، احترامی خاص به آن دارند، امری نبود که بشود آن را تحمل کرد و اتفاق مهمی که پس از حرمت‌شکنی آنان در روز عاشورا انجام شد تمامی یا اکثریت کسانی که به اصل نظام جمهوری اسلامی و ارزش‌های انقلاب پایبند بودند ولی در مسیر حوادث بعد از انتخابات پرسش‌ها و ابهاماتی در ذهن داشتند با حادثه روز عاشورا کاملاً برایشان مشخص شد که موضوع چیست و این گروه از هموطنان که به انتخابات و بعضی از مسائل اعتراض داشتند کاملاً به ‌صف مردم و بعضاً محکم‌تر از دیگران در روز نهم دی حضور یافتند و به ‌نوعی اصرار داشتند وفاداری خود را مجدداً به ‌نظام مقدس جمهوری اسلامی اعلان کنند و این خود به‌ تنهایی می‌توانست دستاوردی جدید برای نظام باشد؛ چراکه استکبار جهانی و دشمنان این نظام در خارج و داخل ماه‌ها بود که هجمه تبلیغاتی زیادی را به عمل آوردند تا بخشی از هموطنان عزیز و انقلابی را از نظام جدا کنند که با روشن شدن ماهیت ضدانقلاب و حضور حماسه‌ای همه مردم نقشه‌های چندین ماهه آنان را در روز نهم دی ‌ماه نقش بر آب کرد.

نهم دی ‌ماه، مُهر پایان ‌بر فتنه‌های خیابانی
بسیاری از صاحبنظران معتقد بودند حماسه نهم دی‌ ماه، مُهر پایانی بر فتنه‌های خیابانی بود. حوادث هشت ماه سراسر فتنه در جامعه و هجوم رسانه‌های بیگانه و حمایت‌های عناصر خودفروخته داخل و در مقابل دفاع مقدس هشت‌ماهه، صبر و بردباری و نوعی خویشتن‌داری دلسوزان انقلاب اسلامی و تدبیر حکیمانه رهبری، وضعیت را به ‌گونه‌ای ملتهب کرده بود. هر چند مدتی بحران‌ها و فتنه‌های خیابانی کمی فروکش کرده بود اما هر از گاهی و به مناسبتی باز هم فتنه‌گران عرض‌اندام می‌کردند. علاوه بر آن، ذهن و اندیشه بخشی از مردم به دلیل ناآرامی‌ها، اغتشاش‌ها و جنگ روانی سران فتنه و ایادی آن‌ها پریشان بود.
با توجه به تمام شرایط موجود به ‌ویژه دفاع مقدس هشت‌ماهه، در واقع حضور یکپارچه مردم در نهم دی ‌ماه، مهر پایان ‌بر فتنه‌های خیابانی بود.

اما چرا چنین شد؟
از بزرگ‌ترین دستاوردهای حماسه نهم دی‌ماه، افشای چهره خواص بی‌بصیرت بود. خواصی که برخی از آن‌ها با سابقه انقلابی در مسیر دفاع یا سکوت در ماجرای فتنه قرار گرفتند. همان‌هایی که کیلومترها از مسیر دفاع جانانه ملت از انقلاب و رهبری و ارزش‌های انقلاب اسلامی عقب ‌افتاده بودند. لحظه‌های ناب را نشناختند و در واقع ناخودآگاه و برخی با آگاهی در برابر امام، نظام و ولایت قرار گرفتند. اما چرا چنین شد؟ برحسب تجربه تاریخی، پیروی از هوای نفس، حرام‌خواری، قدرت‌طلبی و جاه‌طلبی از عوامل اصلی انحراف خواص جبهه اهل حق بود. خواصی که به همین دلایل با حضرت علی (ع)، حضرت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) جنگیدند. همین دلایل سبب شد در انقلاب اسلامی نیز خواصی که با امام(ره) بودند و سال‌ها در مسئولیت‌های گوناگون حضور داشتند، امروز به خاطر دنیا و لجاجت‌هایشان و بی‌بصیرتی محض، در برابر نظام اسلامی و رهبری بایستند و دنی�� و آخرتشان را تباه کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب ها :
ارسال دیدگاه