«داستان فاطمه» جدیدترین اثر خالق «داستان بریده بریده»

«داستان فاطمه» جدیدترین اثر خالق «داستان بریده بریده»

«داستان فاطمه» روایتی روان و مستند از سیره حضرت فاطمه(س) به کتاب‌فروشی‌ها رسید.


کتاب «داستان فاطمه» جدیدترین اثر علیرضا نظری خرم به همت انتشارات کتابستان معرفت روانه بازار نشر شده است.
نویسنده و پژوهشگر اثر به دور از خیال‌پردازی‌های داستانی کوشیده با غور در منابع کهنِ شیعه و سنی خط روایتی از آفرینش حضرت زهرا(س) و دوره‌های گوناگونِ زندگی ایشان به دست دهد و ختم روایت خود را به بیانِ مقام آخرتی صدیقه طاهره(س) زینت داده است.
استناد کتاب به منابع سده نخست تا قرن هشتم هجری که معتبرترین منابع است آن را به مرتبه پژوهشی تاریخی رسانده است؛ گزارش‌هایی نیز از عالمان و مورخان اهل تسنن از چند و چون سیره فاطمی در این روایت آمده است.
کتاب «داستان فاطمه» دومین اثر علیرضا نظری خرم بوده و نویسنده پیش از این، «داستان بریده ‌بریده» را در همین سبک به نگارش درآورده است. او پیش از این در خصوص سبک نگارش داستان‌هایی از این جنس و تجربه نوشتن «داستان بریده بریده» گفته بود: «به لطف خداوند، سال‌ها در پژوهشگاه دارالحدیث به تحقیق و پژوهش مشغول بودم که حاصل آن، همکاری در نگارش ده‌ها کتاب حدیثی است. پس از 13سال تجربه حضور در پژوهشگاه قرآن و حدیث به کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی(ره) نقل مکان کردم. در آنجا با همکاری تنی چند از استادان بافضل و کمالاتم، مشغول نگارش مجموعه عظیم «موسوعة الامامة فی نصوص اهل السنة» هستیم. 
این کتاب که فعلاً 30جلد آن به چاپ رسیده به گردآوری فضائل، مناقب و تاریخ زندگی امام علی، حضرت فاطمه و امام حسن(ع) اختصاص یافته است. به‌تازگی نیز کار علمی و پژوهشی مربوط به زندگی امام حسین(ع) را که حدود 10جلد می‌شود، براساس منابع کهن تاریخی و حدیثی به پایان رساندیم. آنچه در داستان بریده بریده با عنایت اهل بیت(ع) فراهم شده، به پشتوانه این تجربه پژوهشی است. در نگارش این داستان علاوه بر اندوخته‌هایم از مطالعه دانشنامه امام حسین(ع)، از پژوهش‌های همکاران سابقم در پژوهشگاه دارالحدیث و کتاب ارزشمند تاریخ امام حسین(ع) نگاشته پژوهشگران وزارت آموزش و پرورش بهره جستم. استفاده از مجموع این کتاب‌ها موجب شد یک قصه مستند و به اصطلاح، پدر و مادر دار درباره حادثه کربلا بنویسم، نه یک داستان تخیلی. غرض آنکه آنچه در این کتاب، پیش روی خواننده محترم قرار گرفته، خیالات و بافته‌های ذهنی نویسنده نیست، آسوده خاطر باشید که نویسنده کتاب به دور از خیال‌پردازی، قصه را براساس منابع موجود از قرن اول تا هشتم هجری نگاشته است، البته گاهی به ضرورت پردازش داستان، برداشت‌هایی آزاد اما وفادارانه و وسواس‌گونه از کتاب‌های حدیثی و تاریخی داشته‌ام».
این کتاب را انتشارات کتابستان در ۳۷۲صفحه و با قیمت ۱۶۰هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه