۲ کتابخانه سهم ۱۸۴ روستا

رنج «ترشیز» از نبود زیرساخت‌های فرهنگی

۲ کتابخانه سهم ۱۸۴ روستا

منطقه ترشیز با ۱۸۴ روستا و هفت شهر ظرفیت‌های زیادی در حوزه کتاب‌خوانی دارد اما این ظرفیت‌ها به خصوص در روستاها مغفول مانده به طوری که تعداد کتابخانه‌های روستایی در چهار شهرستان کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ به شمار انگشتان یک دست و آن هم دو باب بیشتر نیست.


​​​​​​​در حالی که بر اساس مصوبه اداره کتابخانه‌ها، روستاهای بالای هزار و 500نفر جمعیت می‌توانند به کتابخانه مجهز شوند اما باز هم مشکلات اقتصادی و کمبود اعتبار که این روزها در تمام حوزه‌ها خودنمایی می‌کند و به عنوان مشکل اصلی مطرح می‌شود مانع از ایجاد کتابخانه‌های عمومی در روستاهای بالای هزار و 500 نفر جمعیت شده است. با توجه به اینکه روستاهای با جمعیت بین هزار تا هزار و 500 نفر باید توسط کتابخانه‌های سیار پوشش داده شوند اما در این چهار شهرستان فقط کاشمر از کتابخانه سیار برخوردار است که آن هم فقط پنج روستا را پوشش می‌دهد و ۲۰ روستای دیگر این منطقه از دریافت خدمات محروم هستند.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان به ایسنا اعلام کرد: با وجود ۱۰۸ روستا در این شهرستان اما حتی یک کتابخانه روستایی نداریم. مهدی زارعی با بیان اینکه فقط چهار کتابخانه نهادی در شهرستان ۷۵ هزار نفری بردسکن فعالیت دارند، افزود: دو کتابخانه در مرکز شهرستان و دو کتابخانه دیگر در بخش شهرآباد و شهر انابد واقع شده‌اند.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بردسکن جمعیت روستایی شهرستان را حدود ۴۲ هزار نفر اعلام کرد و گفت: با وجود اینکه ۵۱ درصد جمعیت شهرستان بردسکن را روستاییان تشکیل می‌دهند اما محروم از داشتن کتابخانه هستند.زارعی ادامه داد: اگرچه شهرستان بردسکن فاقد کتابخانه سیار است اما برای امسال ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که در صورت تخصیص اعتبار این کتابخانه راه‌اندازی می‌شود.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کوهسرخ هم با بیان اینکه از جمعیت ۲۸ هزار نفری شهرستان کوهسرخ تنها ۲ درصدشان عضو کتابخانه هستند، گفت: با وجود اینکه بیش از ۲۱ هزار نفر جمعیت کوهسرخ در روستاها سکونت دارند ولی فقط یک کتابخانه نهادی در روستای اوندر فعالیت دارد.
فیض عارفی همچنین از فعالیت یک کتابخانه نهادی دیگر در شهر ریوش خبر داد و افزود: این کتابخانه که در سال ۱۳۷۴ ساخته شده از جانمایی خوبی برخوردار نیست و شهروندان برای رفت و آمد به کتابخانه با مشکلات جدی مواجه‌اند.
وی با بیان اینکه به دلیل کمبود نیرو دو کتابخانه کوهسرخ با دو کتابدار اداره می‌شوند و از سویی کتابخانه دو شیفت در این شهرستان نداریم، اظهار کرد: در حال حاضر ۶۳۱ نفر عضو دو کتابخانه هستند و از ۲۳ هزار و ۷۶۱ جلد کتاب استفاده می‌کنند.
اگرچه برخی از روستاهای شهرستان خلیل‌آباد بیش از ۴۰کیلومتر با مرکز شهرستان فاصله دارند و کمتر مرکز فرهنگی در خصوص کتاب و کتاب‌خوانی وجود دارد، به همین دلیل می‌توان تنها راه زیر پوشش قرار دادن روستاهای این منطقه را کتابخانه سیار دانست اما براساس گفته رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خلیل‌آباد نه تنها در روستاهای شهرستان هیچ کتابخانه نهادی و مشارکتی وجود ندارد بلکه حتی یک کتابخانه سیار هم نداریم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه