دولت به دنبال تقویت اقتصاد مرز

سخنگوی دولت از ساماندهی کولبران و ملوانان خبر داد

دولت به دنبال تقویت اقتصاد مرز

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران درباره همکاری ایران با کمیته حقیقت‌یاب تشکیل ‌شده تصریح کرد: ایران حسن‌ نیت خودش را ثابت کرده و کشوری که پیش ‌از این نشان داده استاندارد دوگانه در حقوق بشر ندارد بدون شک عملکرد قابل ‌قبول‌تری نسبت به افراد سیاسی دارای استاندارد دوگانه در این زمینه خواهد داشت.


آخرین وضعیت تولید مسکن
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره زمان معرفی وزیر جدید راه و شهرسازی که انتظار می‌رفت بنا بر اظهارات معاون پارلمانی رئیس‌جمهور یکشنبه گذشته صورت گیرد، اما انجام نشد در خصوص آخرین وضعیت و آمار تولید مسکن در طرح نهضت ملی، به تأیید 95 درصدی بیش از 5 میلیون متقاضی و 
ثبت‌نام کننده در این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: یک و نیم میلیون مسکن در مراحل مختلف ساخت تا تکمیل قرار دارند که به ‌مرور واگذاری آن‌ها انجام می‌شود و برای بیش از یک و نیم میلیون نیز زمین در نظر گرفته‌ شده و بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی در اختیار سازندگان قرار گرفته است. آیین‌نامه مربوط به تسهیلات مسکن روستایی هم که بخش عمده متقاضیان نهضت ملی مسکن شامل شهرهای زیر 25 هزار نفر را در برمی‌گیرد در دولت اصلاح و شرایط آن به ‌شدت تسهیل شد تا این روند با سرعت بیشتری انجام شود.

تراز تجاری کشور به شدت مثبت است
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار قدس، درباره جهش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه به ‌صورت غیرعادی و رکوردزنی تورم این بازار و اقدام‌های دولت برای مدیریت و مهار این موضوع هم اظهار کرد: در این حوزه برای مدیریت بازار، تدابیر دولت به‌ صورت مستمر و شبانه‌روزی در قرارگاهی که در بانک مرکزی با مشارکت و همکاری دستگاه‌های مرتبط تشکیل ‌شده اتخاذ می‌شود. پیش از این (التهاب بازار) هم شاهد بودیم در مقاطعی اقدام‌های مخربی به ‌صورت برنامه‌ریزی ‌شده صورت گرفته بود، اما دولت به‌صورت مستمر رصد و نظارت دارد و تصمیم‌های لازم را در لحظه و به‌صورت شبانه‌روزی اتخاذ می‌کند.

برخورد انضباطی با دانشجویان
سخنگوی دولت درباره وضعیت دانشجویان بازداشتی یا ممنوع‌الورود به دانشگاه‌ها در جریان اغتشاش‌ها هم با تأکید بر اینکه دشمن موفق نشد روند تولید علم در کشور را متوقف کند و 
هم ‌اکنون تمامی کلاس‌های دانشگاه‌ها و مدرسه‌های کشور فعال و روند تولید علم در کشور ادامه دارد، گفت: دولت خواهان استمرار فضای علمی است و خط قرمز دولت توقف جریان تولید علم است. وی تأکید کرد: ما معتقدیم فرایند و سازوکارهای درون دانشگاهی برای پیشبرد علم؛ نظم و انضباط را دارد و اجازه بدهیم دانشگاه‌ها خودشان تصمیم‌گیری کنند. وی در خصوص دور دوم سفرهای استانی هم اولویت را افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌ها و طرح‌های مصوب دور اول عنوان کرد.

2 مصوبه مهم در دولت
وی همچنین با اشاره به مصوبات هیئت ‌وزیران، از افزایش 50 درصدی کمک‌هزینه نگهداری، مراقبت و خدمات توان‌بخشی، آموزشی، حرفه‌آموزی معلولان و حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و معلولان شدید و خیلی شدید در مراکز حمایتی غیردولتی توسط بهزیستی خبر داد. بهادری همچنین به مصوبه دولت برای تخصیص معادل 10 درصد از حجم واردات قانونی کشور به کولبران، ملوانان و لنج‌داران مناطق مرزی برای واردات کالا بدون مالیات و عوارض گمرکی اشاره کرد و گفت: این تصمیم پیرو مصوبات سفرهای استانی و وعده‌های رئیس‌جمهور در خصوص ساماندهی فعالیت کولبران و ملوانان، تقویت اقتصاد مرز، تأمین معیشت مرزنشینان، مدیریت واردات کالا، کاهش قاچاق کالا و ارز، رونق گردشگری مناطق مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان اتخاذ شد.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه