سایه سیاه خشکسالی بر سر پلنگ

سایه سیاه خشکسالی بر سر پلنگ


​​​​​​​بر اساس گزارش رسمی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی حدود ۵۹ درصد از پهنه این استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تأثیر این پدیده است به طوری که بر اساس شاخص اس.پی.آی (ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎرش اﺳﺘﺎﻧﺪارد شده) در بازه ۱۰ساله تا پایان آبان امسال، بیش از نیمی از مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی قرار دارد.
معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره به ایرنا می‌گوید: خشکسالی به خصوص در منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین تهدیدی برای پلنگ‌ها محسوب می‌شود و کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌ها سبب تهدید گونه‌های علف‌خوار به عنوان طعمه این گربه‌سان شده است.
علیرضا باغچقی می‌افزاید: اداره کل حفاظت محیط زیست برای صیانت از پلنگ، شمار نیروهای یگان حفاظت را افزایش داده است و البته توزیع و پراکنش این نیروها هم با رویکرد صیانت از این گونه وحشی انجام می‌شود ولی باید در مورد خشکسالی منطقه تدابیر بهتری اندیشیده شود.
مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان بجنورد هم می‌گوید: نبود و یا کاهش طعمه در طبیعت موجب شده پلنگ‌ها برای یافتن غذا به نزدیکی روستاها و مناطق مسکونی کشیده شوند و مشاهده پلنگ در اطراف روستاهای بجنورد در سال‌های اخیر افزایش یافته و امسال هم این مشاهده‌ها به صورت متعدد گزارش می‌شود.
محمد خالقی می‌افزاید: بجنورد فاقد منطقه حفاظت شده است همچنین رسیدگی به حیوان نیز کمتر است بنابراین وحوش با مشکل طعمه مواجه می‌شوند و این امر موجب شده است میزان مشاهده پلنگ در اطراف روستاهای بجنورد در مقایسه با سایر شهرستان‌های استان بیشتر باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه