در افتتاحیه جام جهانی کدام آیه از قرآن خوانده شد؟

در افتتاحیه جام جهانی کدام آیه از قرآن خوانده شد؟


​​​​​​​در افتتاحیه جام جهانی قطر غانم المفتاح، جوان ۲۰ساله قطری که توان‌یاب و درگیر یک بیماری نادر و نقص مادرزادی است به قرائت آیه ۱۳ سوره حجرات و تبیین معنای آن پرداخت. به گزارش مهر، افتتاحیه جام جهانی فوتبال قطر ۲۰۲۲ در استادیوم البیت با مونولوگی آغاز شد که یکی از هنرپیشه‌های سرشناس و محبوب هالیوود، مورگان فریمن اجرا کرد. فریمن در صحبت‌های خود اشاره کرد مردم دنیا همه اعضای یک قبیله بزرگ هستند.
در این مراسم، غانم المفتاح، جوان ۲۰ساله قطری که توان‌یاب و درگیر یک بیماری نادر و نقص مادرزادی است به قرائت آیه ۱۳ سوره حجرات و تبیین معنای آن پرداخت. 
المفتاح همچنین کتاب‌ها و نشریات انگیزشی زیادی منتشر و به بسیاری از افراد دارای معلولیت کمک کرده بر مشکلاتی که از آن رنج می‌برند غلبه کنند. آیه‌ای که غانم المفتاح تلاوت کرد، سیزدهمین آیه از سوره مبارکه حجرات بود: یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا * إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ * إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ.
ای مردم، ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایی متقابل حاصل کنید. در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست. بی‌تردید، خداوند دانای آگاه است.
این نخستین بار است که جام جهانی در کشوری مسلمان برگزار و اولین بار هم بود که در افتتاحیه این رویداد بزرگ ورزشی آیه‌ای از قرآن تلاوت می‌شود.

احساس غرور می‌کنیم
همچنین محمد ابوتریکه، بازیکن پیشین تیم ملی مصر با حضور در شبکه بی‌ان‌اسپورت پیش از اینکه تحلیل خود درباره جام جهانی ۲۰۲۲ میلادی را ارائه کند سخنان خود را با همان آیه 13 سوره حجرات آغاز کرد.
ابتدا محمد سعدون الکواری، روزنامه‌نگار قطری حضور محمد ابوتریکه، ستاره سابق مصر در شبکه ورزشی «بی‌ان» برای تحلیل دیدار افتتاحیه جام جهانی 2022 را خوشامد گفت. محمد ابوتریکه نیز گفت: «ما احساس غرور می کنیم، از سال1930 میلادی امسال شاهد میزبانی یک کشور اسلامی و عربی برای جام جهانی هستیم و به همین خاطر من صحبت‌های خود را با یک آیه از قرآن کریم (آیه 13 سوره حجرات) آغاز می‌کنم.  
وی در سخنان خود از قطر به خاطر میزبانی جام جهانی تشکر کرد و گفت: قطر یک کشور اسلامی عربی است که به هویت، سنت‌ها و قوانین خود افتخار می‌کند. ایـــــــــن اقــــــــدام محمد ابوتریکه در شـــــــــبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه