اعتبارات به گَرد «ریزگردها»نرسید

پیشروی آرام بیابان در خراسان جنوبی

اعتبارات به گَرد «ریزگردها»نرسید

گرد و غبار در خراسان جنوبی سال‌هاست به عنوان یک تهدید جدی در کانون توجه قرار گرفته و امسال روزها با هوای ناسالم در این استان افزایش داشته در حالی که دستگاه‌های متولی برای مقابله با ریزگردها به اعتبارات بیشتری نیاز دارند.


به گزارش ایرنا، خراسان جنوبی به خاطر مجاورت با دو کویر بزرگ لوت و مرکزی در معرض طوفان‌های گرد و غبار قرار دارد و خشکسالی متوالی نیز مزید بر علت شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به تصویب ۳۲ میلیارد تومان اعتبار ملی برای بیابان‌زدایی در این استان گفت: ۱۹ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان آن تخصیص پیدا کرده است.
علیرضا نصرآبادی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اگرچه امسال هم ۱۳۶میلیارد تومان اعتبار مصوب از منابع ملی برای طرح‌های بیابان‌زدایی در استان داریم اما تاکنون هیچ رقمی تخصیص پیدا نکرده است.
وی افزود: سطحی برابر 4/8 میلیون هکتار در تمامی شهرستان‌های استان تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد که از این میزان 2/1میلیون هکتار با توجه به خسارت فرسایش بادی به مناطق مسکونی، کشاورزی، صنعتی و زیرساخت‌های حیاتی به عنوان کانون‌های بحرانی فرسایش بادی شناسایی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به فعال‌ترین کانون‌های بحرانی استان گفت: این کانون‌ها شامل ریگ بشرویه، حلوان طبس، سهل‌آباد نهبندان، سه‌قلعه سرایان و شاهرخت زیرکوه است که در تولید گرد و غبار سهم بیشتری دارند.
برای کنترل بیابان‌زایی و کاهش گرد و غبار تخصیص اعتبارات متناسب با سطح بسیار زیاد عرصه‌های تأثیرپذیر لازم است که به گفته نصرآبادی در چند سال اخیر از محل اعتبارات استانی سهم بیابان‌زدایی، درصد ناچیزی بوده است.
وی گفت: از محل منابع ملی نیز برخلاف اعتبار مناسبی که در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به استان اختصاص پیدا کرد، تخصیص خوبی نداشته‌ایم.
افزایش روزهای با هوای ناسالم در خراسان جنوبی رویداد دیگری است که نشان از جولان ریزگردها در آسمان این استان دارد.
بنا بر اعلام اداره پایش و امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری تا پایان مهر، ۸۰ روز با کیفیت نامطلوب هوا در شهرهایی که ایستگاه پایش وجود دارد، ثبت شده است.
اسدالله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تعداد روزهای با کیفیت نامطلوب هوا در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه