گلوله‌هایی که ممکن است به سوی غرب کمانه کند

عواقب مداوم تزریق تسلیحات در نبرد کی‌یف – کرملین

گلوله‌هایی که ممکن است به سوی غرب کمانه کند

با شروع بحران اوکراین از پنجم اسفندماه سال گذشته، شرایط جنگی این کشور وارد فاز فرسایشی شده‌ است، به‌گونه‌ای که بسیاری از ناظران معتقدند تا مدت‌ها سایه این جنگ بر سر اوکراین و روسیه سنگینی خواهد کرد.


​​​​​​​با آنکه سران کی‌یف و به‌ویژه زلنسکی با بلندپروازی‌های خود بر آتش این جنگ دمیده‌اند اما باید اذعان کرد مهم‌ترین عامل در تداوم این جنگ، تزریق تسلیحات از سوی غربی‌ها و به‌ویژه آمریکایی‌ها برای تداوم جنگ است. 
شاید بتوان گفت مهم‌ترین علت پافشاری آمریکا بر تداوم این جنگ، زمینگیر کردن روسیه و جلوگیری از توسعه قلمرو او است.  هدف از کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین این بود که در زمین موازنه‌ای برقرار و پیشروی روس‌ها مهار شود، موضوع توازن قوا در درازمدت مطرح نبود؛ هرچند روسیه هم سعی خواهد کرد موقعیتش را تثبیت و خود را برای دور بعدی جنگ آماده کند.

سیل مرگبار تسلیحات غربی
 با طولانی شدن جنگ، امکان گسترش آن به فراتر از مرزهای اوکراین وجود دارد. مقام‌های روسیه تا به حال چند بار درباره رویارویی هسته‌ای با غرب هشدار داده‌اند و آمریکا هم به گفته رئیس سی‌آی‌ای تهدید روسیه را درباره سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای و تسلیحات اتمی کم بازده، دست‌کم نگرفته است. نماینده چین در سازمان ملل به‌تازگی در نشست شورای امنیت درباره اوکراین، ارسال سلاح از کشورهای غربی به کی‌یف را هیزم غرب در آتش جنگ اوکراین خوانده بود.
آمریکا هر چند تلاش کرده خود را از رویارویی مستقیم با روسیه کنار بکشد اما سیل تسلیحات این کشور به اوکراین ادامه داشته است . «آدام اسمیت» نماینده دموکرات و «مایک راجرز» جمهوری‌خواه دو عضو کمیسیون نیروهای نظامی مجلس نمایندگان آمریکا به‌تازگی زنگ هشدار را در این مورد به صدا درآوردند. راجرز که در نامه‌ای به تاریخ ماه مارس 
(اسفند/ فروردین) به رئیس ستاد مشترک ارتش درباره فوریت این وضعیت هشدار داده بود، می‌گوید: تقریباً دو ماه است که از وزارت دفاع می‌خواهم طرحی برای تأمین موجودی انبار موشک‌های استینگر و جاولین ارائه دهد.
«مارک کانسیان» سرهنگ سابق نیروی دریایی و کارشناس راهبرد بودجه پنتاگون که اکنون مشاور ارشد مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشنگتن است، نیز گفته: ایالات متحده تاکنون حدود یک سوم ذخایر جاولین و استینگر خود را فرستاده که برای جایگزین کردن این ذخایر خود دست‌کم چهارسال زمان نیاز دارد. 
وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) اعلام کرد دولت آمریکا تاکنون بیش از ۲۰میلیارد دلار به اوکراین کمک نظامی کرده است.
اما خطر مهم‌تر دسترسی تروریست‌ها به این تسلیحات غربی است. گزارش‌ها حاکی است اغلب تسلیحات آمریکایی که به اصطلاح به اوکراین ارسال می‌شود سر از بازارهای سیاه تسلیحاتی در می‌آورد و کارشناسان درباره احتمال افتادن این تسلیحات به دست گروه‌های افراطی و تروریست 
هشدار داده‌اند. 
مدیرکل آژانس ملی جرم و جنایت انگلیس  (NCA) از احتمال بالای قاچاق تسلیحات ارسالی از سوی کشورهای غربی به اوکراین، به خارج از این کشور و دسترسی گروه‎های تروریستی به آن خبر داد و افزود: مثل هر جنگی، وقتی سلاح به آنجا (اوکراین) سرازیر می‌شود، عواقب دارد، در پایان جنگ، مازاد تسلیحات به دست جنایتکاران و تروریست‌ها می‌افتد. 
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به دفعات هشدار داده غرب با ارسال تسلیحات میلیارد دلاری به اوکراین، خود را به طور غیررسمی در جنگ شریک کرده است. پوتین ماه گذشته گفت: «گروه‌های جانی برون‌مرزی به تسلیحات سنگین از جمله سامانه‌های پدافند هوایی قابل حمل و موشک‌های نقطه‌زن دسترسی پیدا کرده‌اند».

خبرنگار: محیا سادات قریشی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه