تدوین 40برنامه مشترک بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش

در چهاردهمین نشست هم‌اندیشی ستاد همکاری این دو نهاد مطرح شد

تدوین 40برنامه مشترک بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش


چهاردهمین نشست هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در مشهد آغاز به کار کرد. در این نشست که به مدت دو روز (دیروز و امروز) برگزار می‌شود، رئیس ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، رئیس حوزه علمیه خواهران کشور، اعضای شورای عالی حوزه علمیه، معاونان حوزه علمیه خواهران و برادران، اعضای شورای معاونان وزیر آموزش و پرورش و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور حضور دارند. مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی درمراسم افتتاحیه نشست چهاردهم گفت: لازمه تعلیم و تربیت، همکاری مشترک حوزه علمیه و آموزش و پرورش است.
شوشتری بر استفاده هرچه بیشتر و بهتر از همکاری‌های مشترک حوزه علمیه و آموزش و پرورش با وجود امکانات مختصر و محدود تأکید کرد و افزود: این همکاری‌های مشترک لازمه تعلیم و تربیت شایسته دانش‌آموزان است که امیدواریم این جلسات به برکت امام رضا(ع) بیشترین بهره‌وری را داشته باشد.حجت‌الاسلام نیکزاد، رئیس ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش هم در این نشست گفت: در دولت سیزدهم، وزیر آموزش و پرورش و رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید ویژه‌ای بر این همکاری‌ها دارند. 
در همین راستا در سال ۱۴۰۰ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، زمینه همکاری حوزه علمیه در آموزش متون درسی و پژوهش و سایر امور آموزشی و پرورشی دیده شده است.
اعضای ۷۴۰ کمیته استانی و کشوری و ۳۱ کمیته در موازات ادارات کل در سراسر کشور، با برگزاری جلسات منظم با فاصله حداکثر دو ماهه، حول مباحث نقد و تبادل نظر فعالیت می‌کنند. 
رئیس ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش گفت: دشمن در برخی مسائل از دانش‌آموزان ما استفاده کرده و دانش‌آموزان از مدرسه‌ها در دوران کرونا دور بودند که این فاصله باید جبران شود.
وی در ادامه بیان کرد: ۴۰ برنامه پنج ساله در بازنگری برنامه‌ها به کمیته‌ها ابلاغ می‌شود تا در کمیته‌ها پیرامون آن‌ها بحث و فعالیت شود. 
وی با اشاره به برنامه حبل‌المتین به عنوان یکی از برنامه‌ها، آن را برنامه‌ای خواند که از فرهنگیان راغب به علوم حوزوی دعوت به همکاری می‌کند و افزود: طرح برنامه نوشته شده است تا با در نظر گرفتن مشوق‌ها و بر اساس نیازهای آموزش و پرورش به اجرا برسد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین نیکزاد برنامه دوم را پنجشنبه‌های بدون کتاب عنوان کرد و گفت: پنجشنبه‌های بدون کتاب اختیاری بوده و با همکاری مدیر مدرسه می‌تواند روزی برای حضور روحانیون و طلاب در مدرسه‌ها باشد.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان نیز در این مراسم در سخنانی با اشاره به این مطلب که اگر روحانیون در مدرسه‌ها نقش داشته باشند، خیلی خوب است، گفت: سؤال این است که روحانیون چه نقشی باید داشته باشند؟ آیا به این اندازه در بین روحانیون ظرفیت داریم که برای هر مدرسه‌ای یک روحانی انتخاب شود و به نتیجه مطلوب برسیم؟
آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد افزود: اصل مهم در این راستا این است که معلم باید معلم خوبی باشد. وقتی ما این همه روحانی نداریم که شرایط کار در مدرسه‌ها را داشته باشند، به نظر من باید روحانیون و استادان بسیار خوب را در دانشگاه فرهنگیان بگذاریم تا معلمانمان آموزش خوبی ببینند و به کلاس‌ها بروند و آنجا انسان‌سازی کنند. 

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه